De voordelen van je eigen e-maildomein

E-mail op je eigen domein biedt diverse voordelen ten opzichte van een gratis e-mailadres. We noemen hier de zes belangrijkste voordelen.
Professioneel
Professionaliteit staat of valt met een serieus optreden. Dit geldt ook voor e-mailcommunicatie. Een gratis adres op het domein van een provider wekt gewoonlijk een onprofessionele indruk. Bedrijven en zelfstandigen kiezen daarom voor e-mail op een eigen domein, waaruit het doel van het adres duidelijk wordt:
- medewerker@jouwbedrijfsnaam.nl
- info@jouwbedrijfsnaam.nl
- klantenservice@jouwbedrijfsnaam.nl
- sollicitaties@jouwbedrijfsnaam.nl
Duidelijk
De populaire gratis providers hebben miljoenen e-mailgebruikers op hetzelfde domein. Het is daarom moeilijk om op zo’n domein nog een uniek beknopt, gemakkelijk te onthouden e-mailadres te registreren. De meeste combinaties van voor- en achternamen zijn al bezet, zodat nieuwe gebruikers uit moeten wijken naar combinaties met nummers:
jan.jansen1977@gratismaildomein.nl
Zo'n adres heeft grote kans op tikfouten en is moeilijk te onthouden. Maar je eigen e-maildomein maakt wél korte, gemakkelijk te onthouden e-mailadressen mogelijk.
Blijvend
Met een eigen domein voor je e-mail word je volledig onafhankelijk van je provider. Want als een provider ermee stopt of zijn assortiment aan producten en diensten wijzigt, kun je als domeinhouder met je eigen e-mailadres gemakkelijk naar een andere hosting-aanbieder verhuizen. Een geregistreerd domein is namelijk je eigendom en heeft dus wettelijke bescherming. De situatie bij een gebruikersaccount op een e-mailaanbieder is anders. Want als je met zo’n account van aanbieder wisselt, verandert ook je e-mailadres.
Reclamevrij
Gratis e-mailaccounts maken meestal gebruik van reclame. Enerzijds tonen de gratis aanbieders vaak reclame aan hun klanten. Anderzijds vormt de bekende structuur van gebruikersnaam@gratismailprovider.nl ook een gemakkelijk doelwit voor spam. Voor je betaalde, eigen e- maildomein daarentegen heeft een provider geen advertenties nodig om geld te verdienen. Ook is het spamrisico een stuk kleiner.
Veilig
Cybercriminelen proberen hoog te scoren door malware zoals virussen en trojans over zo veel mogelijk e-mailgebruikers te verspreiden. Gratis mailproviders vormen daarom een populair doelwit voor hackeraanvallen en phishingmethoden, vanwege het grote aantal gebruikers. Met je eigen e-maildomein is de kans op hackeraanvallen kleiner.
Tikfoutbestendig
Correct geconfigureerde adressen op een eigen e-maildomein zijn veel betrouwbaarder dan gratis adressen. Met de catch-all-functie kun je alle inkomende berichten laten doorsturen naar één mailbox op je domein, zelfs als het lokale deel vóór het @-teken niet kan worden toegewezen aan een specifieke mailbox, vanwege een tikfout bijvoorbeeld. Je loopt dus geen belangrijke berichten meer mis.
Tip: Wil je een eigen, individueel domein voor je e-mail? STRATO biedt je professionele oplossingen voor e-mail . Ontdek onze domeinen en hosting op STRATO.nl of controleer meteen of je domein nog beschikbaar is.
Zo configureer je e-mail op een eigen domein

De registratie van een e-maildomein verloopt bij elke provider ongeveer hetzelfde. Je kiest de gewenste domeinnaam met een extensie naar keuze. Vervolgens controleer je de beschikbaarheid ervan via het formulier op de pagina van de aanbieder. Bestaat de domeinnaam al in combinatie met de gekozen extensie? Dan zie je meestal suggesties op andere domeinextensies en alternatieve domeinnamen. Wanneer je een beschikbaar domein hebt gevonden en gekozen, word je stap voor stap door het bestelproces geleid. Hieronder laten we je zien hoe dit werkt.
Stap 1: een provider selecteren
Registry's, beheerders van een bepaalde domeinextensie, werken samen met verschillende internetproviders. In de regel kun je voor de registratie van een domein dan ook kiezen uit diverse dienstverleners. Belangrijke selectiecriteria voor het hosten van e-mail met een eigen domein zijn het aantal beschikbare mailboxen, de opslagruimte per mailbox en de beschikbaarheid van protocollen als POP3 en IMAP.
Bovendien is het belangrijk waar de provider je persoonlijke gegevens opslaat. Als alle datacenters van de aanbieder zich bijvoorbeeld in Duitsland bevinden, gelden de strenge Duitse voorschriften voor privacy en gegevensbescherming. Dat is een voordeel.
Stap 2: een domein voor je e-mail checken
Zodra je een geschikte hostingaanbieder voor je e-mail op je eigen domein hebt gevonden, kun je controleren of het gewenste domein nog beschikbaar is. Geaccrediteerde registrars hebben hiervoor een gratis domeincheck beschikbaar.
Als je een domein invoert op de pagina van de provider, doorzoekt deze aanbieder binnen enkele seconden de database van de desbetreffende registrar. Let op: een e-maildomein moet altijd bestaan uit een extensie (top level domain) en een domeinnaam (second level domain).
Als je gewenste domein (bijvoorbeeld voorbeeld-bedrijfsnaam.nl) behoort tot de .nl-namespace, komt de aanvraag terecht bij de SIDN, de registry die voor de .nl-extensie verantwoordelijk is. Is het desbetreffende domein al geregistreerd op de extensie .nl? Dan wordt het verzoek afgewezen en ontvang je een bericht van de registrar dat het gewenste domein bezet is.
Wanneer het gewenste domein al bezet is, heb je twee opties: je kiest een andere domeinnaam of je controleert de beschikbaarheid van de domeinnaam in combinatie met andere extensies. Soms stelt de aanbieder je al alternatieve TLD’s voor, bijvoorbeeld .com of .amsterdam.
Stap 3: je eigen e-maildomein registreren
Zodra een beschikbaar domein gevonden is, kun je het bestelproces starten. Voor bedrijven of online projecten kan het nuttig zijn om het gewenste domein op verschillende extensies te registreren. Je vergroot zo de zichtbaarheid op internet en beschermt je merk of bedrijfsnaam tegen ‘ domeinkaping ’.
Bij de bestelling van je domeinnaam is het vaak mogelijk om extra opties te kiezen. Zo kun je alleen je domein registreren, kiezen voor een domeinnaam plus e-maildomein, een krachtigere performance kiezen voor je hosting of een uitgebreide sitebuilderfunctie selecteren om snel en gemakkelijk je eigen website op te zetten.
Nadat je de keuze hebt gemaakt voor een pakket, krijg je vaak een overzicht te zien van je gekozen producten en de daarbij behorende kosten.
Een domeinregistratie gebeurt volledig online. In de regel heb je je naam, adres en e-mailadres nodig. Je moet ook de relevante bankgegevens invoeren die voor het bestelproces worden gebruikt.
Conclusie: eigen e-mailadres bij STRATO

Heb je de bovenstaande gids gelezen, en wil je een eigen e-mailadres registreren? Je hoeft niet ver te zoeken. STRATO biedt je een professionele e-mailhostingdienst aan.
- Naam naar keuze instellen als eigen domein
- Grote inboxcapaciteit met tot 25 postvakken
- Synchronisatie van pc, tablet en smartphone
- Wereldwijd een veilige toegang tot je e-mails, afspraken, bestanden en contacten
De veiligheid van je gegevens is gegarandeerd dankzij de drievoudige bescherming van STRATO. Deze bestaat uit: een hoge productbeveiliging op basis van verschillende features zoals regelmatige back-ups en anti-spam programma's, SSL-versleutelde gegevensoverdracht en uitermate betrouwbare datacenters met ISO-certificaat.
Verder onderscheidt STRATO zich van andere aanbieders door de ruime opslagcapaciteit. We houden rekening met de grote hoeveelheid gegevens die elke dag ontvangen en verstuurd wordt en het aanzienlijk belang voor onze klanten om deze veilig te archiveren. Voor onze hostingdienst vormt het opslaan van zware pdf-bestanden en mediabestanden geen probleem.