Als je een ondernemer bent met een lokale vestiging of een plaatselijke dienst aanbiedt, is het belangrijk dat je website lokaal goed rankt in Google. Dat heeft in zekere zin de functie van de Gouden Gids overgenomen: je moet hier als lokale ondernemer vindbaar zijn, want hoogstwaarschijnlijk zullen klanten in Google gaan zoeken als ze een loodgieter nodig hebben of ergens willen gaan eten. Dan moeten ze jouw website vinden, en meteen weten wanneer je open bent en hoe je te bereiken bent.
Je dient ernaar te streven om zichtbaar te zijn in de local pack van Google, dat zijn de drie websites die na een lokale zoekopdracht boven in Google verschijnen onder het kaartje van Google Maps. Deze lokale ranking wordt gebaseerd op 3 factoren:
Op de afstand heb je geen invloed, op de relevantie en je reputatie wel. De online marketing-tools van STRATO helpen je deze factoren voor lokale SEO te optimaliseren, zodat ook jouw site in de local pack van Google komt.
Lokale SEO is van enorm belang als je lokaal actief bent met jouw bedrijf. Google geeft aan dat bijna de helft van de zoekopdrachten een ‘lokale intentie’ heeft. Er ontstaat bovendien steeds meer verschil tussen lokale en landelijke zoekresultaten. Daarom wordt het steeds belangrijker om je website lokaal te optimaliseren.
Echter: als jouw bedrijf landelijk actief is en je producten verkoopt die eenvoudig per post kunnen worden verstuurd, dan is lokale SEO voor jou niet van belang en kun je rankingCoach gebruiken om je volledig te focussen op je landelijke rankings.
Als je met lokale SEO aan de slag gaat, dan bieden onze tools de volgende features:
Lokale SEO is een serie van maatregelen en strategieën om je zichtbaarheid in Google te verbeteren als gebruikers bij jou in de buurt een zoekopdracht uitvoeren of een zoekopdracht doen met een lokale component. Het doel is dat deze gebruikers jou vinden met hun zoekopdracht.
Om in Google gevonden te worden, moet je ervoor zorgen dat je aan de drie eerdergenoemde lokale rankingfactoren – relevantie, reputatie en afstand – voldoet. Hierop oefen je invloed uit met:
Voor lokale SEO zijn de juiste zoekwoorden onontbeerlijk. Stel: iemand wil uit eten gaan in Groningen en gaat op Google zoeken naar een leuk restaurant. Dan zijn dit de zoekwoorden waar je als eetgelegenheid op wilt ranken:
Je kunt hier zien dat de laatste twee zoekopdrachten niet specifiek zijn voor de stad Groningen. Desondanks zijn ze toch relevant; het is wat de gebruiker intypt als hij of zij ergens in de buurt een hapje wil eten. Google weet waar de klant is door de locatie van het IP-adres van een computer of de gps-locatie van een smartphone. In STRATO rankingCoach vind je een keywordtool waarmee je kunt bepalen welke keywords relevant zijn voor jouw website.
Er zijn een aantal belangrijke stappen die je in de online marketing-tools van STRATO moet nemen en opdrachten die je moet uitvoeren om de lokale SEO van jouw website te perfectioneren.
Allereerst ga je in STRATO listingCoach naar het menu-onderdeel ‘Lokale marketing’. Als je hierop klikt, opent een pop-upvenster met de opdracht ‘Geef een beschrijving van jouw onderneming’. Hier kun je alle informatie over je bedrijf achterlaten, inclusief openingstijden, het toevoegen van foto’s en je bedrijfslogo. Ook is het mogelijk om rankingCoach te verbinden met socialmediakanalen en Google Mijn Bedrijf. Uiteindelijk krijg je een bedrijfsoverzicht en kun je je bedrijfsgegevens publiceren in meer dan 15 online bedrijfsgidsen.
Naast de aanmelding in de bedrijfsgidsen met listingCoach, krijg je van rankingCoach per week een aantal opdrachten met een duidelijke uitleg en instructievideo’s. Zo moet je bijvoorbeeld werken aan je onpage optimalisatie, zoals het vermelden van je adres en gegevens op je website. Of je krijgt de opdracht om lokale keywords te gebruiken voor het schrijven van relevante content. Ook moet je je bezighouden met offpage optimalisatie. Je krijgt onder andere de opdracht om links op lokale nieuwssites te genereren.
Het is verder belangrijk dat je aan de slag gaat met Google Mijn Bedrijf. Daarbij krijg je meerdere opdrachten, die ervoor zorgen dat je Google Mijn Bedrijf-account tiptop in orde is.
Er is een goede reden voor de sterke focus op Google Mijn Bedrijf: het is een absolute topprioriteit om je bij deze service van Google aan te melden en alle informatie die relevant is voor jouw bedrijf te vermelden. Waarom? Alle informatie uit het local pack neemt Google rechtstreeks over uit je Google Mijn Bedrijf-account!
Na je aanmelding en de verificatie van jouw Google Mijn Bedrijf-account:
Tot slot willen we benadrukken dat je altijd je beoordelingen in de gaten moet houden. Die zijn namelijk niet alleen zichtbaar, positieve beoordelingen zorgen ervoor dat je hoger in Google komt te staan. Met STRATO rankingCoach houd je niet alleen zicht op je beoordelingen, maar op alle lokale rankingfactoren. Je zult zowel online als in je zaak het verschil merken!
Met STRATO rankingCoach kun je meteen aan je lokale zichtbaarheid werken en bovendien socialmediakanalen en Google Mijn Bedrijf koppelen.
STRATO rankingCoach geeft je opdrachten en suggesties voor lokale SEO en ondersteunt je bij het vinden van lokale zoekwoorden. STRATO listingCoach geeft je de mogelijkheid om in één keer je bedrijfsinformatie op alle relevante bedrijfsgidsen te plaatsen en up-to-date te houden.
Als je producten aanbiedt die je bijvoorbeeld per post verstuurt, kun je je volledig op algemene, landelijke SEO richten. Als je een lokale onderneming hebt met een fysieke winkel of een plaatselijke service aanbiedt, is lokale SEO hetgeen waar je je op moet focussen.