Als webshopeigenaar bied je niet alleen producten aan, maar je verleent ook een dienst in de vorm van een betalingsmethode. Het doel van een webshop is namelijk om het een potentiële klant zo gemakkelijk mogelijk te maken van de eerste klik tot de uiteindelijke aankoop. Een studie in Keulen aan de Universiteit van Aschaffenburg wees uit dat de betaalmethoden van een webshop doorslaggevend zijn voor succes. Meer dan 20% van de online shoppers breekt een transactie af als hun gewenste betaalmethode niet wordt aangeboden. Ook blijken betaalmethoden doelgroepspecifiek te zijn. In dit artikel geven we een overzicht van de meest geliefde betaalsystemen op het internet.
De meeste online kopers willen het liefste op rekening bestellen en na ontvangst van de waren pas betalen, echter willen online handelaren dat de klant vooraf betaalt. Voor winkeliers is de directe betaling de meest veilige optie. Toch zal deze betalingsoptie je als webshopeigenaar niet geliefd en succesvol maken gezien de meeste online kopers het liefst niet vooraf betalen. Daar komt bij dat de betaalmethoden die gangbaar zijn ook afhankelijk zijn van het verkoopplatform. Voorafbetalingen zijn op eBay niet geliefd maar geaccepteerd, terwijl bij de meeste verkoopportalen voorafbetalingen een absolute no-go is. Een succesvolle transactie is de gulden middenweg, een compromis tussen handelaar en klant waarbij beide zich zeker en gerust gesteld voelen.
Tip: Betaalmethoden kun je ook promoten, zo kun je een korting geven op voorafbetalingen zodat klanten gewend raken aan de betaalmethode.
E-Payment staat voor elektronisch betaalverkeer waar vaak ook nog de voorheen genoemde traditionele betaalmethoden onder vallen. Met de opkomst van verschillende innovatieve, elektronische betaalsystemen worden deze steeds meer ingezet voor e-commerce. De motivatie is natuurlijk om de klant nog makkelijker te laten kopen. Deze systemen garanderen nog betere service, meer (ver)kopersbescherming en zijn voor iedereen beschikbaar.
Een voorbeeld:
Paypal
Met een PayPal account kan je meteen drie gangbare betaalmethoden aanbieden, namelijk: PayPal, acceptgiro betaling en creditcardbetaling.
Het PayPal account is gratis maar zodra je iets verkoopt dan rekent PayPal een vast bedrag van €1,49 per transactie, zodra je meer omzet dan een bedrag van €5.000 dan worden de kosten per transactie door schaalvoordelen minder.
Het goede van PayPal is dat ze verkoopbescherming bieden als de klant niet betaalt.
Verdere veelvoorkomende payment providers:
iDEAL: is één van de meest gangbare directe online betaalsystemen. De klant drukt op kopen en wordt via iDEAL doorverwezen naar zijn of haar online bankrekening en gaat tot koop over met één tan code. Dit systeem is relatief veilig en de commissie die over de transactie wordt gerekend is relatief laag.
Afterpay: is het betaalsysteem waarmee je betaalt na de bestelling. Je kunt betalen met een acceptgiro of met IDEAL. Afterpay is eigenlijk een digitale factuur.
Klarna: de klant bestelt op rekening, betaalt een factuur met het ontvangen van de goederen en heeft een betalingstermijn van 14 dagen. Het goede van Klarna is dat de commissie die gerekend wordt zich ook vertaalt in verkoperbescherming. Bij het uitblijven van betaling gaat Klarna over tot een incassoprocedure.
Wil je meer weten over deze én andere payment providers, lees dan ons artikel over alternatieven voor PayPal.
Tip: het is slim op zoek te gaan naar een provider die verschillende betaalmethoden aanbiedt, de transactie verzorgt en ook eventuele incassoprocedures afhandelt. Mocht je een complex betaalproces hebben en intensiever begeleiding nodig hebben, dan is het slim om je te laten adviseren door een expert met juridische kennis van de verschillende betaalmethoden, van rekening tot incassoprocedure.
Andere betalingen: Google Ads. Bij Google Ads kun je de reclamekosten vooruitbetalen of door middel van een bijbetaling voldoen. Als je vooruitbetaalt, dan kun je met een creditcard of per bankoverschrijving het tegoed aanvullen. Na ontvangst van de betaling worden de advertenties vrijgegeven. In het geval van een bijbetaling worden ontstane klikkosten vereffend. Je kunt dit met een creditcard of per automatische incasso betalen.
Het is belangrijk om betaalmethoden uit te kiezen die klantvriendelijk zijn zonder daarmee te veel ondernemersrisico te nemen. Ook is het slim om verschillende betaalmethoden voor de verschillende doelgroepen aan te bieden, zodat er voor iedere soort koper een betaalmethode voorhanden is. Lastige betaalprocessen schrikken af en is vaak een reden voor online kopers om naar de concurrent te gaan, een goede reden om je goed te informeren over betaalmethoden.