Voor veel winkeliers is de tijd voor kerst een enorme bron van omzet. Dat geldt zeker ook voor webshops. De belangrijkste dagen zijn Black Friday en Cyber Monday. Hoe bereid je jouw shop voor op die twee dagen?
Als (online) shopper kun je bijna niet om Black Friday en Cyber Monday heen. Overal staan advertenties met beloftes van spectaculaire, speciale aanbiedingen. En misschien denk jij hetzelfde als zovelen in deze tijd van het jaar: die twee dagen zijn perfect om Sinterklaas- of kerstcadeaus voor je dierbaren te kopen. Misschien vind je voor jezelf ook leuke koopjes. Maar heb je een webshop? Dan kun je dubbel profiteren, want deze twee dagen vormen dé gelegenheid om een forse extra omzet te draaien.
Waar komt Black Friday vandaan?
Black Friday is ontstaan in de VS. Daar was het oorspronkelijk gewoon een populaire extra vrije dag na Thanksgiving, dat altijd valt op de vierde donderdag in november. Bovendien wordt de dag in de VS beschouwd als het begin van het feestdagen-winkelseizoen, zowel online als offline. Dit jaar valt Black Friday op 26 november.
Een blik op Google Trends laat zien hoe vaak Black Friday de afgelopen jaren in Nederland is gegoogeld.
De grafiek laat zien dat de dag pas in de laatste vijf tot zes jaar populair is geworden. Van 2016 tot 2019 is het zoekvolume zelfs bijna verviervoudigd.
Veel winkeliers bieden hun speciale aanbiedingen overigens niet alleen op vrijdag aan, maar een hele week lang. Geschikte termen hiervoor zijn ‘Black Week’ of ‘Black Friday Week’.
En Cyber Monday?
Lange tijd boden alleen fysieke winkels aanbiedingen rond Black Friday. Om die reden bedachten online winkeliers een vergelijkbaar initiatief en noemden dat Cyber Monday. Die dag volgt dus direct op Black Friday, dit jaar op 29 november. Ook Cyber Monday wordt gekenmerkt door hoge kortingen.
Grote bedrijven als Amazon hebben Cyber Monday wereldwijd bekend en succesvol gemaakt. Net als Black Friday wordt de dag vaak verlengd tot een hele week.
Je begrijpt natuurlijk dat beide dagen forse extra omzetkansen bieden. Je kunt bovendien veel nieuwe klanten winnen. Maar hoe doe je dat het best? We geven je 10 tips waarmee je jouw webshop kunt laten profiteren van Black Friday en Cyber Monday.
10 tips voor Black Friday & Cyber Monday
- Op beide dagen ligt de nadruk op speciale aanbiedingen voor afzonderlijke producten. Daarom is het belangrijk de juiste producten voor je promoties te kiezen. Actuele bestsellers en potentiële kerstcadeaus zijn het meest geschikt. Kijk daarbij ook naar voorgaande jaren: welke producten verkocht je in die tijd bijzonder goed?
- Maak van de gelegenheid gebruik om je oude voorraad op te ruimen. Je kunt die producten immers met korting verkopen. Heb je nog slow sellers op de plank liggen? Met de juiste speciale aanbieding verkoop je ze ongetwijfeld.
- Promoot je aanbiedingen op offensieve wijze, zodat zo veel mogelijk mensen ervan weten. Pas je webshopbanner aan, wijs op acties, installeer sliders op de startpagina en op populaire subpagina’s om reclame te maken voor de speciale aanbiedingen. Informeer je klanten bovendien duidelijk over beschikbaarheid en levertijden.
- Maak een landingpage voor al je aanbiedingen. Zo zet je ze nóg meer in de schijnwerpers en moedig je klanten aan om meerdere producten tegelijk te kopen.
- Gebruik nieuwsbrieven om je vaste klanten vooraf op de hoogte te brengen van aanbiedingen. Dit schept verwachtingen en zorgt ervoor dat je klanten op die dagen jouw webshop als eerste bezoeken, nog voor ze andere aanbieders via Google zoeken.
- Zorg ervoor dat je zo nodig tijdens de feestdagen extra mensen inhuurt. Je kunt dan alle extra bestellingen op tijd verwerken en frustratie voorkomen.
- Vermeld ook altijd de vorige prijs doorgestreept bij je aanbiedingen, zodat alle klanten zien hoeveel ze besparen.
- Laat je klanten weten wanneer ze uiterlijk moeten bestellen om hun producten op tijd te ontvangen. Zo voorkom je frustratie en schep je duidelijkheid. Vermeld ook helder wanneer je kortingsacties eindigen.
- Na de feestdagen is de drukte voor jou meestal nog niet voorbij. Je krijgt dan vaak nog talrijke extra bestellingen én retouren. Veel mensen geven het geld uit dat ze cadeau hebben gekregen, anderen willen hun dubbele (of niet-gewenste) cadeaus ruilen of retourneren.
- Wil je jouw Black Friday en Cyber Monday-campagnes meten? Dan kun je de Facebook-pixel in je shop integreren. Wat daarmeee kan doen en hoe je hem instelt, lees je in dit artikel.
Green Friday en andere acties als tegenhanger van aanbiedingen en kortingen
Veel klanten zoeken naar koopjes en kortingsacties. Maar er is ook een groeiende groep mensen die juist bewuster willen kopen. Deze groep zet vraagtekens bij de herkomst van producten en wil rekening houden met de gevolgen voor de samenleving en het milieu. Denk daarom goed na of Black Friday en Cyber Monday wel bij je merkwaarden passen. Als je een webshop hebt die vooral op duurzaamheid is gericht, kun je Black Friday andersom gebruiken: om je uit te spreken tegen overconsumptie.
Zo heeft de Zweedse online supermarkt Motatos de ‘Super Smart Weeks’ en ‘Circular Monday’ gelanceerd. Tijdens die kortingsweken is er niet alleen een korting van 10% voor alle klanten, de supermarkt redt en hergebruikt ook levensmiddelen. Een ander idee is om kortingen te combineren met sponsoracties, waarmee je de omzet deels in specifieke projecten investeert (en daarvoor natuurlijk reclame maakt).
Sommige bedrijven zetten een radicale stap en doen mee aan de zogenaamde ‘Green Friday’. Veel van deze bedrijven zetten zich volledig in voor duurzaamheid en voeren elk jaar op Black Friday een campagne om klanten te ontmoedigen om te gaan winkelen. Ze willen zo de aandacht vestigen op onnodige consumptie. Een voorbeeld is Picture Organic Clothing dat zelfs de webshop op die dag opzettelijk sluit. Dat kost natuurlijk omzet, maar levert enorm veel gratis reclame op via sociale media. Bijvoorbeeld als je er een suggestie aan koppelt om op die dag de natuur in te gaan, in plaats van online te shoppen.
Op die manier kan zo’n actie vruchten afwerpen. Als je namelijk aandacht besteedt aan duurzaamheid en bewust consumeren, kun je deze campagne gebruiken om je webshop in een extra positief licht te zetten. Maar het hangt volledig af van je insteek en je branche. Denk er daarom goed over na of je deze stap wilt zetten. Want als je zo’n actie één keer uitvoert, kun je het jaar erna niet meer geloofwaardig meedoen aan Black Friday of Cyber Monday.
Wat je ook doet, we wensen je veel succes en omzet in aanloop naar de feestdagen!
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.