Als we een ding uit 2020 kunnen meenemen, dan dat niets zo zeker is als het lijkt. Dat weerhoudt ons er echter niet van ook dit jaar nog eens terug te kijken.
10. HiDrive werd 10 jaar
We vierden de 10e verjaardag van onze cloudopslag HiDrive. Begin 2020 hadden bijna 4 miljoen HiDrive gebruikers in totaal 40 petabyte aan data opgeslagen. Dat zijn 40.000.000.000.000.000 bytes! Daarom stonden we nog een stil bij de belangrijkste wapenfeiten uit een decennium HiDrive:
9. Nieuwe software voor mailarchivering
Voor ondernemers en zelfstandigen voerde STRATO een nieuwe tool in om e-mails te archiveren. We willen het zo eenvoudig mogelijk maken om te voldoen aan de bewaarplicht van de Belastingdienst én aan de eisen van de AVG. De opslagcapaciteit van het archief is in principe onbeperkt:
NIEUW: e-mail juridisch veilig bewaren met STRATO Mailarchivering
8. Voldoet jouw mailbox aan de AVG?
Waaraan moet een goed mailarchief nu eigenlijk voldoen? Wij vroegen het aan Beryl Hetharia van ICTRecht. Zij vertelde ons welke wetten hierbij een rol spelen en wat je bijvoorbeeld met oude sollicitatiemails moet doen:
7. The Green Web Foundation
STRATO werd dit jaar Certified Partner van The Green Web Foundation en ondersteunt daarmee de vergroening van het internet. Met de TGWF-badge kan je als STRATO klant bovendien laten zien, dat jouw website duurzaam wordt gehost:
6. “Ik kan op elke plek bij mijn gegevens”
Zelfstandig vertaler Jeroen vertelde in een interview waarom hij voor gevoelige bestanden van zijn opdrachtgevers liever HiDrive gebruikt dan Amerikaanse clouddiensten. Ook verried hij ons hoe hij zijn bestanden redt als zijn laptop het begeeft:
5. Cloudhosting & privacy
Juridisch expert Phil legde uit op welke punten een klant van een Europese clouddienst duidelijk meer rechten heeft ten opzichte van Amerikaanse aanbieders. Ook vertelde hij waar tussen de Europese en Amerikaanse wetgeving op dit gebied precies de schoen wringt en wat dat met de Cloud Act te maken heeft:
Cloudhosting in Nederland en de VS: welke privacywetgeving geldt?
4. Olijfolie van Lesbos
Wie dit jaar het nieuws over Lesbos en het vluchtelingenkamp Moria heeft gevolgd, weet dat het Griekse eiland een bewogen tijd heeft doorgemaakt. Wij spraken met Chanella, die de originele olijfolie van Lesbos in haar webshop verkoopt en zo probeert om de eilandbewoners te helpen:
Chanella steunt met haar webshop boeren en vluchtelingen op Lesbos
3. Privacy Shield niet langer geldig
In juli bereikte ons het bericht dat het EU-VS Privacy Shield ongeldig was verklaard. Dit had onmiddellijke gevolgen voor de doorgifte van persoonsgegevens uit de EU aan de Verenigde Staten, tenminste als deze onder het Privacy Shield vielen. Amerikaanse bedrijven konden binnen deze regeling laten certificeren dat ze voldoende maatregelen troffen om persoonsgegevens uit EU-landen te beschermen. Anouk van Rijn (ICTRecht) legde de implicaties voor bedrijven en particulieren uit:
2. TwenteFruit
In het afgelopen jaar vielen door de coronacrisis talrijke belangrijke evenementen in het water. Voor Wouter van TwenteFruit was dit een aanleiding om zijn digitale strategie te overdenken en in een webshop te investeren. Wouter vertelde ons hoe hij een deel van de verloren omzet door het wegvallen van markten en festivals met zijn online winkel heeft kunnen compenseren:
1. Scooter
Voor onze tv-campagne gingen we de samenwerking aan met niemand minder dan H.P. Baxxter, de markante leadzanger van Scooter. De reclame is in januari nog te zien op de belangrijke tv-zenders en op YouTube niet te vergeten. Uiteraard viel dit old-school technogeluid niet bij iedereen in de smaak, maar bij anderen juist wel. Vond de een de tv-spot luid en schreeuwerig, zag de ander de terugkeer van Scooter op de Nederlandse televisie juist als verfrissend.
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.