Je hebt een webshop opgezet, producten geüpload en productbeschrijvingen geschreven? Gefeliciteerd, dan kun je nu de eerste bestellingen ontvangen! Maar wat is de beste manier om klanten te werven? We geven je 21 tips waarmee je jouw shop online en offline bekendheid kunt geven.
1. Vertel vrienden en familie over je webshop
Praat over je shop met je vrienden en familie. Zelfs als ze alleen iets kopen omdat ze je aardig vinden – verkocht is verkocht! Vraag dus alle mensen die je kent om anderen over je shop te vertellen.
2. Coupons uitdelen
Kortingscodes vormen een geweldige strategie om nieuwe klanten aan te trekken en de klantenbinding te versterken. Je kunt de waardebonnen bijvoorbeeld verspreiden via social media of flyers.
3. Word actief in communities en forums
Probeer je in je klanten te verplaatsen, wees dus aanwezig op plekken waar zij over het onderwerp van je shop discussiëren. In diverse internetcommunities bereik je het juiste publiek voor je shop. Doe mee aan de discussies die daar gaande zijn en help de andere leden met nuttige tips en ideeën. Zo kun je deel worden van de community en later ook je producten promoten.
4. Wees vindbaar op Facebook en Twitter
Voor zover je ze nog niet hebt, kun je profielen voor je shop aanmaken op Facebook en Twitter om je producten daar te promoten. Zoek welke social netwerken het populairst zijn bij je doelgroep en concentreer je daarop.
5. Breid je netwerk via LinkedIn uit
LinkedIn is het belangrijkste professionele netwerk. Daar maak je contact met mensen die je al kent en onbekenden met een interessant profiel. Word ook lid van actieve LinkedIn-groepen en plaats artikelen in je feed. Dat kunnen links naar je producten zijn of nuttige inhoud – het belangrijkste is dat het relevant en interessant is voor je doelgroep.
6. Zet foto’s op Instagram
Instagram is een van de beste platforms om de verkoop van je webshop te stimuleren. Plaats foto’s op je profiel die je volgers aanspreken. Gebruik 5 tot 10 passende hashtags en zet een link naar je shop in je bio.
7. Zoek contact met bloggers
Zoek uit welke bloggers zich met het onderwerp van je shop bezighouden en benader ze rechtstreeks. Vraag bijvoorbeeld of ze één van je producten willen voorstellen en stuur ze in ruil daarvoor een gratis proefexemplaar.
8. Gebruik je e-mailhandtekening
Vestig de aandacht op je webshop in je signature (e-mailhandtekening) en plaats er ook een link naar je shop. Op deze manier is elke e-mail die je verstuurt reclame voor je shop.
9. Verstuur een nieuwsbrief
De abonnees van je nieuwsbrief willen vrijwillig op de hoogte blijven van je bedrijf. Daarom is e-mailmarketing een prima manier om klanten aan je shop te herinneren en producten en promoties te introduceren.
10. Maak YouTube-video’s
Via YouTube kun je veel potentiële klanten bereiken. Je kunt bijvoorbeeld nieuwe producten laten zien, een blik achter de schermen van je shop geven of je team voorstellen.
11. Optimaliseer je shop voor zoekmachines
Een goede ranking in Google en andere zoekmachines is erg belangrijk, zodat je klanten je shop kunnen vinden. Optimaliseer de pagina’s daarom door relevante trefwoorden voor je klanten in de URL te zetten. Maak ook categoriepagina’s en productbeschrijvingen aan en gebruik alle SEO-mogelijkheden die je shopsysteem biedt.
12. Profiteer van plaatselijke netwerken
Lokale zakennetwerken bestaan in bijna elke stad. Informeer bij je plaatselijke kamer van koophandel om te zien welke evenementen ze organiseren.
13. Voer online advertentiecampagnes uit
Google Ads-campagnes leveren snel resultaat en brengen bezoekers die geïnteresseerd zijn in je producten, naar je webshop. Kies geschikte trefwoorden, schrijf advertentieteksten en test welke advertenties het beste werken.
14. Advertenties op Facebook plaatsen
Je Facebook-pagina kan je ook helpen om omzet te genereren. Je kunt advertenties richten op leeftijd, interesse en diverse andere factoren. Om een goede tekst voor je Facebook-advertenties te schrijven, stel je jezelf de volgende vragen: Wat wil ik verkopen? Wat maakt mijn webshop uniek? Voor wie zijn mijn producten bestemd? Maak je in je shop gebruik van de Facebook-pixel, kun je de doelgroep van je advertenties bovendien nog nauwkeuriger vaststellen.
15. Promoot je webshop met buitenreclame
Buitenreclame zoals posters kunnen veel potentiële klanten bereiken. Maar je hebt er wel een groot budget voor nodig.
16. Een persbericht schrijven
Maak gebruik van het bereik van de lokale pers! Als je een interessant persbericht schrijft over de lancering van je shop of een lokaal event dat je organiseert, wordt het misschien geplaatst.
17. Neem deel aan evenementen
Zoek ook beslist uit welke beurzen en bijeenkomsten er zijn over het onderwerp van je shop. Als je die bezoekt, kun je in contact komen met leveranciers, concurrenten en andere shop-eigenaren en hun aandacht op je shop vestigen.
18. Houd een feestje
Waarom vier je de opening van je webshop niet met een feestje? Nodig vrienden, familieleden en ook potentiële klanten uit. Vergeet niet het evenement van tevoren in je shop en op sociale netwerken te promoten.
19. Verkoop je producten op een plaatselijke markt
Zelfs als je jouw producten alleen online verkoopt, kan het interessant zijn om een kraam op een plaatselijke markt te boeken. Daar kun je ook producten verkopen en directe feedback van klanten krijgen.
20. Verkoop een uniek product
Vooral als je veel concurrentie hebt, is dit een van de beste manieren om je te onderscheiden van de massa. Met een uniek product zorg je ervoor dat klanten alleen bij jou kopen.
21. Storytelling
Je kunt je óók heel goed van de concurrentie onderscheiden door het verhaal achter je webshop te vertellen. Hoe kwam je op het idee voor je shop? Waarom zouden klanten juist bij jou moeten kopen? Zo onthouden klanten je beter en laat je de menselijke kant van je bedrijf zien.
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.