Veel eigenaren van webshops kijken nerveus uit naar de hectiek van de feestdagen. De voorraden zijn ingeslagen, nu gaat het erom zo succesvol mogelijk te verkopen. Maar geen paniek: met deze 5 tips ontwikkel je de beste strategie voor de feestdagen.
Aan het eind van het jaar gaan de zaken in de detailhandel uitstekend. Dat blijkt ook uit een actueel onderzoek van STRATO in Duitsland: daaruit bleek dat webshops de grootste omzetstijging kunnen verwachten rond de kerstdagen. Om deze kansen te benutten, moeten die webshops zich wél goed voorbereiden. De volgende vijf punten moet je zeker overwegen in je feestdagenplanning.
1. Heb je track & trace?
De feestdagen genereren een enorme stroom aan pakketten. Vlak voor Sinterklaas en Kerstmis zijn verzenddiensten als PostNL, DHL, dpd en UPS overbelast. De levertijden zijn dan onvoorspelbaar en vaak moeten ontvangers lang wachten op hun pakket.
Het is daarom handig als je jouw webshop koppelt aan de logistieke dienstverleners van je keuze. Op deze manier hebben je klanten de mogelijkheid om op elk moment de status van hun bestelling te controleren aan de hand van het zendingsnummer. Zo kunnen ze ook plannen wanneer ze thuis moeten zijn om het pakket in ontvangst te nemen.
2. Snelle verzending en leveringsgarantie
Het gebeurt elk jaar weer: vlak voor de feestdagen hebben mensen nog steeds geen cadeau gevonden. Slimme ondernemers spelen hierop in en bieden voor deze situatie expresverzending aan.
Zo’n snelle levering maakt last-minute-winkelen mogelijk voor mensen die tot het laatste moment wachten om de perfecte aanbieding te vinden. Je kunt extra zekerheid aan klanten bieden via een leveringsgarantie, waarbij hun bestelling gegarandeerd voor de feestdagen nog wordt bezorgd.
3. Retourzendingen en retourbeleid
Niet alle cadeaus zijn een schot in de roos. Daarom zijn gratis retourzendingen een krachtig verkoopargument, vooral tijdens de feestdagen. Kijk dus snel of je deze opties kunt aanbieden zonder dat je winstmarge eronder lijdt. Je kunt óók het retourbeleid uitbreiden. De wet schrijft 14 dagen voor, wat relatief kort is, vooral in december. 30 dagen is beter en klantvriendelijker.
4. Uitstraling en koopjes
Het is duidelijk dat je klanten ook visueel een beetje in feeststemming moet brengen als ze jouw webshop bezoeken. Goede webshopsoftware maakt het mogelijk om juist bij zulke gelegenheden de webshop gemakkelijk een ander design te geven. Die past dan bij het seizoen of bij een speciale aanbieding.
Toch moet het ontwerp van de webshop discreet blijven. Storende effecten zoals sinterklaas- of kerstmuziek en digitale sneeuwvlokken kun je het best vermijden.
Je kunt je koopjesjagende klanten bovendien in de stemming brengen met slimme promoties. Bijvoorbeeld met een digitale adventskalender, waarin elke dag speciale prijzen of geselecteerde kortingen verschijnen. Zo’n campagne trekt elke dag opnieuw mensen naar de website en opent letterlijk de deurtjes voor extra promoties, zoals gratis artikelen, speciale aanbiedingen en soortgelijke goodies.
5. Maak reclame!
Het plannen van kortingen, promoties en speciale aanbiedingen en het integreren daarvan in je webshop vormen slechts de eerste stap. Na al die voorbereidingen moet je het goede nieuws óók bekendmaken. Er zijn talloze manieren om dit te doen. Je kunt bijvoorbeeld nieuwsbrieven versturen of berichten op social media zetten, zoals Facebook en Instagram.
Nieuwsbrieven hebben het voordeel dat de doelgroep al in contact is gekomen met de shop, omdat mensen zich immers bewust moeten aanmelden voor de nieuwsbrief. Je kunt dit ‘vaste publiek’ nog eens extra gericht aanspreken met speciale kortingscodes voor loyale klanten.
Op social media werken vooral pakkende teksten in combinatie met afbeeldingen of video’s. Daarmee kun je goed de aandacht trekken. Visuals en vooral bewegende beelden zijn steeds meer in trek, maar goede, lange artikelen (storytelling!) hebben vaak ook opvallend veel effect. Je kunt betaalde advertentiecampagnes op social media en Google gebruiken om het bereik te vergroten tegen heel acceptabele kosten.
Kortom, als je al vroeg een plan maakt om je voorraad aan te vullen en je verzending op tijd te regelen, ben je veel beter voorbereid de feestdagen. Je voorkomt dan ook vertragingen in de levering. De beste strategie bestaat daarnaast uit een thematisch passend, maar discreet design, in combinatie met verleidelijke aanbiedingen en gerichte reclame.
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.