Dit is een gastartikel van SIDN
Meer dan 80.000 Nederlanders gingen in de laatste 12 maanden online met een .nl-domeinnaam via STRATO. In totaal zijn er nu ruim 300.000 .nl-domeinnaamhouders klant bij STRATO. Sommigen zijn succesvol online actief, anderen moeten nog van start. Vooral online startende ondernemers dreven deze groei. Heb jij ook plannen in die richting? Met onderstaande tips kan ook jij je gedachten over een eigen online business omzetten in daden.
STRATO klanten zijn bovengemiddeld actief
Veel mensen registreren een domeinnaam, maar komen vervolgens nooit toe aan het gebruik ervan. Ze hebben de tijd niet, vergeten dat ze de naam hebben, etc. Dat is jammer. Klanten van STRATO onderscheiden zich in dit opzicht positief. STRATO klanten realiseren veel vaker dan gemiddeld een website bij hun domeinnaam. Een derde van alle .nl-domeinnaamhouders bij STRATO heeft een volwaardige website met meerdere pagina’s en kwalitatieve content. Dat zijn ruim 100.000 websites.
1. Van uitstel komt afstel
Een domeinnaam niet laten liggen, maar meteen gebruiken is de beste methode om er écht profijt van te hebben. Succesvolle online starters gaan binnen gemiddeld 6 weken na registratie live met hun website. Stel niet uit, maar plan in je agenda ruimte om je website op te zetten. Je had een idee: doe er wat mee.
2. Activeer je mail
Een manier om snel profijt te hebben van je domeinnaam is door de domeinnaam te gebruiken voor mail. Het instellen van een eigen mailadres is zo gebeurd en laten we wel wezen: jan@jansen.nl staat veel professioneler dan janjansen@hotmail.com. Doe je zaken? Dan is dit dubbel zo belangrijk: uit onderzoek van SIDN blijkt dat potentiële klanten veel sneller in zee gaan met iemand die een professioneel mailadres gebruikt dan met iemand die een mailadres gebruikt van een generieke aanbieder zoals Gmail of Hotmail.
3. Tell the world
Naast de drempel om een website te bouwen is er ook de drempel om deze te promoten. Veel startende ondernemers zijn onzeker over hun website en willen er daarom online liever geen ruchtbaarheid aan geven. Een gemiste kans en vaak een self fullfilling prophecy: juist input van klanten drijft de verbetering van je website. Bovendien hoeft online marketing geen vermogen te kosten. Uit onderzoek blijkt dat de gemiddelde zelfstandige met een investering in promotie van € 400 per jaar ruim € 5.000 omzet binnenhaalt. STRATO biedt een breed assortiment online marketing-tools die heel betaalbaar zijn.
4. Werk veilig
Cybersecurity wordt steeds belangrijker. Ook voor kleine bedrijven. Een SSL-certificaat (de technisch correcte term is trouwens TLS-certificaat), dus https in plaats van http, is natuurlijk vanzelfsprekend op een moderne website, maar er zijn nog veel meer manieren waarop jij je website veiliger kunt maken. Op internet.nl vind je een test waarmee je kunt kijken hoe jouw website en domeinnaam scoren.
5. Rome is niet in een dag gebouwd
Hoewel je met een website al snel omzet binnen kunt halen, is online ondernemen vaak een proces van lange adem. Gemiddeld duurt het 7 jaar voordat een ondernemer het maximale uit zijn of haar website haalt. Door voortdurend aan te passen en te luisteren naar je klanten bouw je je online business steeds verder uit.
Natuurlijk komt er bij online ondernemen nog veel meer kijken. Wij hopen echter dat wij je hiermee geïnspireerd hebben om de volgende stap te zetten. Zoek je inspiratie? Lees dan ook eens de verhalen van andere ondernemers op onze website. Zoals David Schurink van Promoments, die via STRATO zijn nieuwe bedrijfswebsite inrichtte.
Dit gastartikel werd geschreven door Michiel Henneke.
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.