Je hebt je eigen zaak en wilt je online vindbaarheid verbeteren? De analyse van je webtraffic kan je daarbij helpen. Wij vertellen je op welke indicatoren je moet letten.
Dat het analyseren van websiteverkeer cruciaal is voor zo’n beetje elk bedrijf is geen geheim. Het is een middel om je online publiek beter te begrijpen, betere inhoud te leveren en de prestaties van je site doelgericht aan te pakken. Voor dit artikel gaan we uit van een kapsalon dat zijn online vindbaarheid wil verbeteren met behulp van Google Analytics 4.
Stel je hebt je eigen kapperszaak en je wilt zeker weten dat iedereen die bij jou in de buurt een kapper zoekt, je onmiddellijk weet te vinden. Waar begin je?
1. Organisch zoekverkeer
Een goed startpunt is organisch zoekverkeer. Dat is een belangrijke KPI (‘key performance indicator’), omdat je hiermee het aantal bezoekers meet dat je website via de bekende zoekmachines heeft gevonden. Doe je dit met een analysetool als Google Analytics, zie je bovendien welke trefwoorden je bezoekers intikken voordat ze op jouw website belanden, en via welke zoekmachines ze dat doen. Handig om te weten is of je scoort op trefwoorden die aansluiten bij de diensten die je aanbiedt. Bied je als kapper bijvoorbeeld baardtrimmen aan, wil je daarop gevonden kunnen worden als klanten in de buurt daarnaar zoeken. Zulke klanten kun je handig opvangen door hier een speciale SEO-pagina voor aan te maken.
Tip: Met tools zoals rankingCoach kun je zoekwoorden analyseren. Zo hoef je niet te gissen, maar zie je precies hoe je ranking op bepaalde trefwoorden zich in de loop der tijd ontwikkelt. Daarnaast kun je bijhouden hoe andere kappers in jouw omgeving scoren.
2. Referrals
Referrals zijn bezoekers die via externe links van andere websites – bijvoorbeeld van partners – op jouw site terechtkomen. Als kapsalon kun je van zulke verwijzingsbronnen profiteren.
Door een oogje te houden op zulke doorverwijzingen kun je websites of online platforms identificeren die verkeer naar je website leiden. Met een beetje geluk en planning kunnen daaruit samenwerkingen ontstaan, waardoor je nog meer potentiële klanten naar je website leidt.
Tip: Heb je al referrals, maar wil je er nog meer? Kijk dan welke websites voor jou als referral in aanmerking komen. Zijn er websites waar jij je als kapper en ondernemer kunt registreren? Zijn er samenwerkingen die je kunt aangaan om meer geïnteresseerde klanten naar jouw site door te leiden? Een handig hulpmiddel is daarnaast listingCoach. Met deze tool stuur je de bedrijfsgegevens van jouw zaak in één keer door naar meer dan 30 online directories. Bovendien kun je je gegevens vanuit één centrale plek beheren. Handig als je snel je listings wilt actualiseren.
3. Pageviews
Pageviews vertellen je hoe vaak een pagina wordt opgeroepen. Ook voor kappers is het nuttig om paginaweergaven bij te houden en inzicht te krijgen in de populariteit van verschillende secties en diensten op hun website. Voldoet dit aan jouw wensen en voorstellingen?
Tip: Kijk welke pagina’s goed presteren en welke inhoud minder in de smaak valt bij je bezoekers. Op deze manier kun je pagina’s identificeren die populair zijn en secties waar het minder druk is. Zulke pagina’s zijn het eventueel waard om te herzien en te verbeteren.
4. Bouncerate
Als je toch de pageviews onder de loep neemt, kun je ook een blik op de bouncerate werpen. Dit is het percentage van bezoekers dat de website verlaat na slechts één pagina te hebben bekeken. Een hoog bouncepercentage kan meerdere dingen betekenen: of je bezoekers vinden niet de informatie die ze zochten en trekken snel verder. Of ze vinden juist wel precies wat ze zochten maar ze gaan niet tot actie over, zoals het maken van een afspraak.
Tip: In het algemeen is het verlagen van bouncepercentages een goede zaak. Dit kun je bijvoorbeeld doen door de laadtijd van de pagina’s te verbeteren, de relevantie van de inhoud te vergroten en de gebruikerservaring te optimaliseren. Zo houd je bezoekers betrokken en moedig je hen aan een concrete handeling te verrichten, zoals online reserveren of een nieuwsbrief abonneren.
5. Conversieratio
Conversieratio meet het percentage websitebezoekers dat door jou gewenste acties voltooit. Denk bijvoorbeeld aan het boeken van een knipafspraak, het bestellen van een tegoedbon of het afsluiten van een abonnement. Door conversieratio’s bij te houden zie je snel hoe effectief je website is bij het omtoveren van bezoekers in klanten die jouw kassa laten rinkelen.
Tip: Heb je conversiedoelen gedefinieerd, kun je analyseren wat nog beter kan. Kijk niet alleen naar de data uit Google Analytics, maar vraag ook vrienden en bekenden om jouw website te bekijken en het bestelproces door te lopen. Hoe vlot komen ze door het boekingsproces? Zijn er wellicht plekken waar ze vastlopen of betaalmethodes die ze missen?
6. Gebruikersdemografie
Misschien weet je al precies wie je (potentiële) klanten zijn. Toch leveren de demografische gegevens van Google Analytics vaak verrassende inzichten op. De analysetool kan je veel vertellen over de leeftijd, het geslacht, de interesses en de locatie van je bezoekers. Deze informatie kan je helpen om je marketing nog beter op je doelgroep af te stemmen, zodat je de juiste klanten aanspreekt.
Tip: Zijn er doelgroepen die je website wel weten te vinden, maar die je nog meer zou kunnen aanspreken? De data van GA4 geeft je een solide basis om doelgericht je site te optimaliseren, bijvoorbeeld met een speciale pagina voor mensen uit jouw nabije omgeving. Sowieso is het altijd goed om een nauwkeurig beeld te hebben van wie je pagina bezoekt. Dat helpt je om mensen met de juiste toon en een passend ontwerp aan te spreken.
7. Apparaatgebruik
Bezoeken mensen je website via desktop, mobiel of tablet? Hoe ziet de verdeling eruit? Natuurlijk wil je al je bezoekers een zo soepel mogelijke gebruikerservaring aanbieden. Informatie over het apparaatgebruik is bij het verbeteren van je website voor verschillende apparaten dan ook essentieel. Heb je vooral mobiele bezoekers, is het zinvol om je website eerst voor die doelgroep te optimaliseren.
Tip: Waarschijnlijk een open deur, maar zorg ervoor dat je website volledig responsive is. Dat houdt in dat ontwerpen zich feilloos aan de grootte van het scherm aanpassen. Open de voorvertoning voor desktop, mobiel en tablet of – nog beter – voer zelf de test uit door je website op verschillende apparaten te openen en te kijken of echt alles optimaal werkt.
Conclusie
Heb je een eigen zaak en wil je aan de hand van concrete data je website naar een hoger niveau tillen? Dan leveren de zeven indicatoren hierboven je waarschijnlijk nuttige inzichten op. Zo heb je een basis om de online vindbaarheid van je zaak of bedrijf stap voor stap aan te pakken en de resultaten van je werkzaamheden te meten. Ongeacht wat voor zaak je hebt, is dit een continu proces waar je regelmatig tijd in moet steken. Hoe beter je weet waarop je moet letten, hoe makkelijker je resultaten kunt boeken.
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.