Meer verkoop en meer tevreden klanten? Met e-mailmarketing kun je jouw webshop flink laten groeien, zonder hoge investeringen. We geven je een paar handige tips!
Een goede nieuwsletter denkt met de klant mee: Ilse heeft net een nieuwe laptop gekocht waarmee ze volop tevreden is. Het enige wat nog ontbreekt, is een passende laptoptas of beschermhoes. Ze opent haar e-mailpostvak en ziet een nieuwsbrief uit de webshop waar ze het apparaat heeft aangeschaft. Die nieuwsbrief toont precies waarnaar ze op zoek is. De timing is perfect en voor ze zich kan bedenken, heeft ze de tas al besteld.
Succes dankzij e-mailmarketing
Volgens EHI Retail Institute gebruikt bijna 95 procent van de webwinkels e-mailmarketing als hulpmiddel. Deze webshops bieden klanten via e-mail producten aan die passen bij hun smaak óf lokken potentiële klanten terug naar de winkel, nadat ze hun gevulde winkelmandje hebben weggeklikt. Het is een universeel ‘wapen’ dat ook kleine webshops zich kunnen veroorloven. E-mailmarketing is immers vele malen goedkoper, sneller en flexibeler dan het versturen van post. Volgens het marktonderzoeksinstituut DMA halen webshops op deze manier gemiddeld 32 euro omzet voor elke euro die ze investeren.
Dit platform voor e-mail-marketing levert resultaat
Het is dus de moeite waard om te beginnen met e-mailmarketing. Maar hoe? Volgens EHI gebruikt 82 procent van de online shops een platform in de cloud.
Het voordeel: de gebruiker installeert geen software, maar registreert zich online bij de aanbieder. En smartphone- en tabletfuncties zijn al direct geïntegreerd, waardoor het beheer van e-mailmarketing ook op mobiele apparaten prima mogelijk is. Ontvangers kunnen bijvoorbeeld worden beheerd in lijsten, nieuwsbrieven kunnen professioneel worden ontworpen en automatisch verzonden. Ook abonnementen en uitschrijvingen zijn geautomatiseerd.
Een ander voordeel is dat de aanbieders ervoor zorgen dat nieuwsbrieven niet in de spam-map terechtkomen. Daarmee omzeil je een risico dat je wél loopt als je e-mail zelf verstuurt via je e-mailprogramma.
Welk e-mailmarketingplatform is aan te raden? In de STRATO Webshop kun je bijvoorbeeld de CleverReach-cloudoplossing integreren. Met een paar klikken begin je al met e-mailmarketing. Maar pas op: om succes met je campagnes te behalen, zijn er een paar regels waaraan je moet voldoen.
Tip 1: personaliseer de inhoud van de website
Een klant heeft net hondenvoer gekocht en vindt in zijn brievenbus een nieuwsbrief met reclame voor een kattenmand. Wat gebeurt er? De ontvanger voelt zich niet aangesproken, de webshop is er niet in geslaagd om de band met de potentiële koper te versterken. Stuur daarom nooit massaal nieuwsbrieven naar alle abonnees, maar toon ontvangers alleen inhoud die hen interesseert. Je doet dit door verschillende nieuwsbrieven aan te bieden, bijvoorbeeld één die nieuwe producten voor hondenbezitters introduceert en één die kattenliefhebbers aanspreekt.
Let ook op wat klanten willen op het gebied van inhoud. Volgens het online portal Statista wil 50 procent van de abonnees op de hoogte blijven van nieuwe of toekomstige producten. 46 procent wil korting en speciale aanbiedingen.
Tip 2: laat abonnees niet te lang wachten
Het versturen van nieuwsbrieven is een evenwichtsoefening. Als je elke dag een nieuwsbrief verstuurt, vinden ontvangers dat irritant. Maar je verliest ook verkoopkansen als je webshop niet lang genoeg van zich laat horen. Volgens EHI maakt ongeveer 25 procent van de online handelaren die tweede fout, ze sturen slechts één of twee e-mails binnen drie maanden. Wat is de gulden middenweg? E-mailmarketingplatforms helpen je de juiste beslissing te nemen met statistieken die laten zien hoeveel ontvangers je mailing openen. Een vuistregel luidt: één e-mail per week is prima.
Tip 3: personaliseer het onderwerp van je e-mail
Volgens een Statista-onderzoek worden er in 2019 over de hele wereld gemiddeld 293,6 miljard e-mails per dag verstuurd. In deze vloedgolf aan informatie proberen miljoenen bedrijven de aandacht van (potentiële) klanten te vangen. Daarom is het verstandig om je e-mailnieuwsbrief te personaliseren – bij voorkeur in de onderwerpregel. Mensen lezen nu eenmaal graag hun naam. Het verhoogt de openingsgraad zelfs met 22 procent, zo blijkt uit een studie van het softwarebedrijf Episerver, dat 8,6 miljard e-mails heeft geanalyseerd. Ook belangrijk: plaats een duidelijk zichtbare call-to-action-knop aan het einde van je nieuwsbrief. Die is bedoeld om de lezer tot actie op te roepen, bijvoorbeeld om een productpagina te bezoeken.
Tip 4: let op privacy
Bij e-mailmarketing moet je absoluut rekening houden met de AVG, de EU-verordening voor gegevensbescherming. Die schrijft bijvoorbeeld voor dat abonnees zich actief moeten hebben ingeschreven via een zogenaamde double opt-in-procedure. Een enkel formulier is dus niet genoeg, je webshop moet de geïnteresseerde ook een e-mail sturen met een bevestigingslink. Koop daarom nooit adressen om je mailinglist mee uit te breiden. Je loopt dan een reëel risico dat je illegaal bezig bent.
CleverReach integreren in de STRATO Webshop
Je vindt CleverReach onder ‘Apps’ in je webshop.
Begin ook met je eigen webshop!
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.