Veiligheid staat bij STRATO altijd voorop. Als je webspace corrupte bestanden of scripts bevat, moeten we deze blokkeren. Op deze manier beschermen wij jou, andere gebruikers en onze servers. We leggen je uit wat de achterliggende processen zijn en waarom het soms lang duurt voor we een blokkering kunnen opheffen. Ook laten we zien wat je kunt doen om te voorkomen dat derden misbruik maken van je hostingpakket.
Blokkeren voorkomt verdere schade
Een blokkering beschermt in principe vier partijen:
- Jezelf. De blokkering voorkomt dat aanvallers scripts op je computer of website installeren en deze vervolgens gebruiken om spam te versturen.
- Andere internetgebruikers. Als je website niet meer toegankelijk is, kunnen hackers ook geen virussen en andere schadelijke bestanden (malware) verspreiden via je webspace.
- Andere klanten. Als het IP-adres van een STRATO server vanwege spamberichten op een blacklist belandt, ondervinden andere klanten waarvan de website op dezelfde server staat ook problemen.
- STRATO servers. Zodra die op een blacklist staan, is het erg lastig en tijdrovend om ze er weer vanaf te krijgen.
We blokkeren websites ook als we merken dat de inhoud ervan in strijd met onze algemene voorwaarden of illegaal is. Dat laatste is bijvoorbeeld het geval als de inhoud inbreuk maakt op merkrechten, racistisch of discriminerend is, of aanzet tot haat.
Handmatige controle zorgt voor duidelijkheid
We blokkeren een site natuurlijk niet zomaar. Als er een vermoeden bestaat dat onze hosting wordt misbruikt, treedt eerst onze abuse-afdeling op. Met automatische en handmatige processen controleren onze collega’s exact in hoeverre jouw webspace is betroffen. Zo kunnen we je zo goed mogelijk informeren, waarom een blokkade noodzakelijk is. Belangrijk voor je om te weten: om privacyredenen hebben we geen toegang tot jouw webspace. Je moet dus zelf actief worden en je webspace controleren. Bovendien zien we niet alles. Dit betekent dat we je alleen voorbeelden kunnen geven van schadelijke of geïnfecteerde scripts. Vaak zijn er echter meer scripts aangetast en is de oorzaak van de blokkade veel omvangrijker.
Hoe beveilig je jouw webspace?
Nu is het tijd om een back-up te maken van alle content op je website en daarna de beschadigde bestanden te verwijderen. Lees hier meer.
Meestal hebben derden toegang gekregen tot je webspace via gestolen toegangsgegevens of een onveilig CMS. Daarom moet je ervoor zorgen dat je veilige wachtwoorden hebt. Daarnaast zijn regelmatige updates essentieel – anders maak je het wel héél gemakkelijk voor hackers.
Voor het deblokkeren controleren we je website nogmaals
Heb je alle nodige maatregelen genomen? Antwoord dan op de e-mail die je van onze abuse-afdeling hebt gekregen. We voeren onze controle vervolgens opnieuw uit en vragen hiervoor om wat geduld. Deze handmatige inspectie kost namelijk veel tijd en luistert zeer nauw.
Met STRATO SiteGuard misbruik tegengaan
Bij alle hostingpakketten is extra bescherming inbegrepen: de STRATO SiteGuard is een handig hulpmiddel om je effectief te beschermen tegen website-aanvallen. Afhankelijk van de instellingen kun je bijvoorbeeld een schrijfbeveiliging instellen of de FTP-toegang blokkeren.
Renee zei op
Wat doet Strato voor de klanten die de de dupe zijn van een blacklist notering van een Range IP adressen? Kunnen die een ander niet-gecompromiteerd IP adres krijgen?
Jorrit van der Heide zei op
Hi Renee,
Bedankt voor je vraag. Ik weet weliswaar niet precies welke klachten je ervaart, maar als gebruiker van shared webhosting heb je geen vast IP-adres. Mochten IP-adressen van onze servers echter geblacklisted worden, dan werken wij er met spoed aan om dit weer ongedaan te maken. Laat het graag weten, indien je meer details voor ons hebt.
Hartelijke groet,
Jorrit
Waleed Alshaer zei op
Ik was te laat om te betalen, de server was geblokkeerd en ik betaalde de rekening
De vraag is Zijn alle bestanden verwijderd?
Jorrit van der Heide zei op
Beste Waleed,
Dank voor je vraag. Je kunt het beste zo snel mogelijk even contact opnemen met onze klantenservice en het bewijs van betaling gereed houden. Als er geen open posten meer zijn en incasso nog niet werd ingeschakeld, kunnen zij je pakket deblokkeren.
Hartelijke groet,
Jorrit
Stanley Junior zei op
Hoe kunnen we mijn domeinnaam deblokkeren van http://www.elpintor.nl
Jorrit van der Heide zei op
Hi Stanley,
Bedankt voor je vraag. Vervelend dat je geen toegang hebt tot je domein. Je kunt in dit geval het beste even direct contact met onze klantenservice opnemen. Zij kunnen je helpen om de blokkering van je domeinnaam op te heffen.
Hartelijke groet,
Jorrit