Of je nu een Instagram-influencer, YouTube-ster of fanatieke Twitteraar bent, een eigen website kan het bereik van je social media-accounts aanzienlijk vergroten. Dat helpt je om je merk effectief te promoten.
Social media vormen een geweldig middel om snel en gemakkelijk inhoud te posten. Voor Instagram, Twitter, Facebook, YouTube enzovoort heb je alleen een geldig e-mailadres nodig. Plus natuurlijk creatieve inhoud. De aanbieders zorgen voor de technologie.
Maar social media-aanbieders hebben ook grote nadelen. Enerzijds is succes op deze platforms sterk afhankelijk van het algoritme dat aanbieders als Twitter, Instagram en Facebook hanteren. Anderzijds toont het verleden aan dat social media ook snel weer populariteit verliezen of dat nieuwe aanbieders de markt veroveren. Dit kan zelfs gelden voor de gevestigde grote spelers. Bovendien zijn URL’s van social media meestal lang en onoverzichtelijk. En als je een bedrijf hebt, eisen de diensten dat je betaalt voor advertenties of een prominente positie in de zoekresultaten. Kortom, als je alleen op social media vertrouwt, loop je een risico.
Een eigen domein vormt een centraal platform
Een eigen website heeft diverse voordelen. Je blijft eigenaar van je gepubliceerde content. En een website wordt over het algemeen beter door zoekmachines gevonden dan de overzichtspagina’s van je social media-accounts. Dit komt ook doordat je de website voortdurend voor zoekmachines kunt optimaliseren. Je kunt deze voordelen gebruiken om je website tot een soort centraal contactpunt te maken voor je fans en volgers, ongeacht op welke andere media je actief bent.
Een website heeft daarnaast een eigen domeinnaam (bijvoorbeeld mijnwebsite.nl) en dus ook e-mailadressen die dit domein gebruiken. Dit ziet er in externe communicatie veel serieuzer uit dan het e-mailadres van een gratis provider. Dit is zeker belangrijk als je reclamepartners werft of als ondernemer actief bent. Een serieuze zakelijke partner communiceert over het algemeen nog steeds via e-mail en niet via social media.
Via je domeinnaam kun je een merk opbouwen dat je op elk moment kunt lanceren op nieuwe social media-accounts. Bovendien kun je met je eigen website geld verdienen, bijvoorbeeld met advertenties via Google AdSense. Als beheerder verdien je dan zélf geld, en niet het social media-platform
WordPress of Sitebuilder?
Bij STRATO heb je diverse betaalbare mogelijkheden om een website te bouwen die je social media-accounts aanvult en bij elkaar voegt. Als je gewoon een soort visitekaartje op het web wilt zetten, zijn er klassieke hostingpakketten geoptimaliseerd voor WordPress ofandere contentmanagementsystemen. Daarmee maak je eenvoudig een website die linkt naar je social media-accounts. Maar WordPress kan nog meer, het is een krachtig blog- en redactiesysteem.
Als je niet erg technisch onderlegd bent, is STRATO Sitebuilder een goed alternatief. Je kunt er heel gemakkelijk je eigen website mee bouwen. Al deze opties stellen je in staat om langere content of grotere fotoalbums online te zetten, ongeacht de beperkingen van de afzonderlijke social media-platforms.
Social media-content op je site tonen
Is de website klaar? Dan kun je er content van je social media-accounts op plaatsen. De gemakkelijkste manier om dit te doen, is via een eenvoudige link. Dat doe je in de editor van alle gangbare websitetools zoals WordPress of Sitebuilder. Je vindt altijd een knop waarmee je gemakkelijk je accounts of afzonderlijke berichten kunt koppelen.
Maar het is veel leuker om social media-icoontjes te gebruiken, die op een mooi vormgegeven manier naar je individuele profielen verwijzen. En als je jouw website regelmatig bijwerkt, kun je ook de handige embed-functie van de afzonderlijke social media gebruiken. Zo maak je bijvoorbeeld een samenvatting van je beste tweets. Hiervoor ga je naar Instagram, Twitter of YouTube. Naast of onder het bericht dat je op je website wilt zetten, vind je drie stippen of een “delen”-knop. Hier zit een functie in die ‘embedden’ heet. Als je de code kopieert en op je website plakt, wordt het bericht of de video direct in je site getoond.
Hier moet je op letten
Hoewel het opzetten van een website met STRATO heel eenvoudig is, zijn er toch enkele juridische aspecten waarmee je rekening moet houden. Zo heeft elke website een privacybeleid en een colofon nodig, vooral als de site gegevens aan diensten van derden doorgeeft. En precies dat gebeurt als je social media-accounts insluit met de embed-functie.
Omgekeerd kun je natuurlijk ook je content van de website terugplaatsen op je social media-kanalen. Op deze manier voeden de platforms en de website elkaar. Je bouwt zo je merk op internet op een gemakkelijke manier op, zelfs als je een social media-platform verlaat en een ander kiest.
Jimmy G zei op
Werkt de widget van de Instagram feed alweer op de sitebuilder? Of kan ik beter naar een WordPress abonnement gaan, waarbij alles beter werkt.
Jorrit van der Heide zei op
Beste Jimmy,
Bedankt voor je vraag over Sitebuilder. In dit artikel staat beschreven hoe je een feed van een social medium kunt embedden. Je kunt daarvoor het beste een embed-widget gebruiken.
Laat het ons weten, mocht je er niet uitkomen.
Hartelijke groet,
Jorrit