Heb je een webshop en verkoop je internationaal (binnen of buiten de Europese Unie)? Dan gelden er nieuwe regels voor je. Vanaf 1 juli 2021 worden namelijk nieuwe btw-regels voor de online handel in de hele EU van kracht. In dit artikel zetten we alle belangrijke veranderingen op een rij en laten we zien hoe je producten in je online shop correct kunt belasten.
Btw 2021: oude situatie
Stel je hebt een webshop en verkoopt je producten ook over de grens. Tot voor kort golden dan per EU-land verschillende drempelbedragen. Deze drempels liepen uiteen van € 25.000 tot € 100.000. Zodra je jaaromzet door de verkoop in dat EU-land het drempelbedrag overschreed, moest de btw in het land van bestemming worden afgedragen en niet meer in het land waar je shop geregistreerd is.
Online verkopers die onder deze drempelbedragen bleven, konden dus relatief ongemoeid in het EU-buitenland producten verkopen. Wel hebben diverse EU-landen de afgelopen jaren deze drempelbedragen steeds meer verlaagd, waardoor het voor kleine bedrijven ingewikkelder werd om in meerdere EU-landen te leveren. Wie boven het drempelbedrag uitkwam, moest zich immers in dit land fiscaal laten registreren.
Btw 2021: nieuwe regels per 1 juli
Vanaf 1 juli worden deze verschillen tussen EU-landen opgeheven. Er komt dan namelijk één gezamenlijk drempelbedrag van 10.000 euro. Blijf je met je omzet in andere EU-landen onder de 10.000 euro per jaar, dan mag je Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Kom je boven de 10.000 euro uit, is het btw-tarief van het land van bestemming van toepassing.
Hoewel dit op het eerste gezicht strenger klinkt, hoef je de registratie en kennisgeving niet langer voor elk bestemmingsland afzonderlijk af te handelen, aangezien de procedure is gecentraliseerd. Er is nu nog maar één registratieprocedure voor alle EU-landen. Dit betekent dat je de btw niet langer voor elk EU-land apart hoeft te betalen. Via het nieuwe éénloketsysteem worden de verschuldigde btw-bedragen automatisch doorgegeven.
Op welke producten is de nieuwe leveringsdrempel van toepassing?
Het nieuwe drempelbedrag van 10.000 euro (netto) geldt voor de zogenaamde afstandsverkoop van goederen, dat wil zeggen alle grensoverschrijdende leveringen binnen de EU aan eindverbruikers. Hieronder vallen ook digitale diensten, zoals downloadproducten. De nieuwe regelgeving is bovendien van toepassing op verkopen via online marktplaatsen en productplatforms.
Wat gebeurt er als het drempelbedrag wordt overschreden?
Let op: als je het drempelbedrag van 10.000 euro (netto) overschrijdt, moeten alle grensoverschrijdende transacties van een jaar worden verwerkt volgens de btw-tarieven van de ontvangende bestemmingen. Hier wordt de totale omzet van alle EU-landen als maatstaf genomen. Dit geldt dus ook voor leveringen aan EU-landen die het drempelbedrag niet individueel hebben overschreden.
Hoe kan ik mijn aangifte doen volgens de nieuwe regels?
Om de betaling van btw in verschillende landen niet ingewikkelder te maken, heeft Nederland net als andere EU-landen een zogenaamd éénloketsysteem (ook wel One Stop System of OSS genoemd) voor handelaren opgezet. Met behulp van dit systeem kun je alle omzetbelastingen centraal op één plek blijven betalen zonder dat je je in andere EU-landen hoeft te registreren.
De procedure in de OSS is als volgt:
- Handelaren in Nederland die al geregistreerd zijn voor de Mini One-Stop Shop (MOSS) kunnen automatisch deelnemen aan de OSS-procedure.
- Als je het drempelbedrag overschrijdt, worden de belastingen berekend en betaald volgens de belastingtarieven die in de EU-landen gelden waar je je producten verkoopt.
- De informatie wordt gecontroleerd en de verschuldigde belastingbedragen worden verrekend.
Hoe kan ik belasting betalen over mijn producten als ik onder het drempelbedrag zit?
Blijft je omzet maximaal € 10.000 dan bereken je de Nederlandse btw. Je doet dan dus de Nederlandse btw-aangifte en je betaalt Nederlandse btw. Als je je btw-aangifte via de OSS-regeling wilt melden, moet je er rekening mee houden dat de belastingtarieven van de ontvangende landen altijd via het OSS-portaal moeten worden vermeld voor al je verkoopactiviteiten binnen de EU. In geval van twijfel kan het handig zijn om met een belastingadviseur te overleggen wat de beste optie is.
Hoe kan ik de juiste btw-tarieven in mijn webshop instellen?
Verkoop je dus producten over de grens en kom je over het drempelbedrag van 10.000 euro, is het zaak om de btw-tarieven van de betreffende landen te hanteren. Hier laten we zien hoe je dit in je webshop instelt.
Je kunt in je belastingmatrix het EU-brede belastinggebied opsplitsen in de lidstaten waar je actief bent. Zo kun je je verkopen makkelijk per land volgen. Mocht een land zijn btw-tarieven aanpassen, moet je deze wijzigingen zelf bijhouden. Dit is een overzicht van de geldende btw-tarieven binnen de EU.
Handig om te weten: Je kunt de instellingen op elk moment terugzetten naar de standaardinstellingen door de nieuw aangemaakte belastingklassen en -gebieden te verwijderen.
- Stap 1: Je vindt de instellingen in het administratiegebied onder Instellingen > Belastingen.
- Stap 2: Ga vervolgens naar Belastinggebieden. Hier staat als standaardselectie “EU-land”. Verander “EU-land” in het land dat je als standaardselectie wilt gebruiken (bijvoorbeeld Nederland). Breid vervolgens je belastinggebieden uit met de landen waarnaar je verzendt door op toevoegen te klikken:
- Stap 3: Onder Belastinggebieden > Toewijzing van landen, wijs je de nieuw aangemaakte belastinggebieden toe aan de juiste landen:
- Stap 4: Nu kun je onder het tabblad Belastingmatrix invoeren welke btw-tarieven (normaal/verlaagd) in deze landen berekend moeten worden:
Samengevat
Verkoop je als ondernemer meer dan € 10.000 per jaar over de grens aan consumenten? Dan moet je het btw-tarief hanteren dat geldt in het land van de afnemer. Je kunt je aangifte doen via de OSS-regeling, ofwel het éénloketsysteem. Met de hierboven getoonde stappen zorg je ervoor dat wanneer je het drempelbedrag denkt te halen, jouw webshop juist geconfigureerd is en het btw-tarief van de afnemer gebruikt.
Dit artikel is geen juridisch advies
We willen je met dit blog informeren over actuele onderwerpen. Maar we zijn geen juristen en mogen je dus ook geen juridisch advies geven. Neem daarom contact op met een belastingadviseur als je vragen hebt over de nieuwe btw-regeling voor webshops.
Jean-Pierre zei op
Hallo Jorrit, Hoe kan ik de belastingmatrix nu wel aanpassen?
Jorrit van der Heide zei op
Beste Jean-Pierre,
Je kunt het beste deze vier stappen volgen. Ik neem om het iets concreter te maken aan dat je producten naar Spanje en Portugal verstuurt:
Stap 1: Je gaat eerst naar de instellingen in het administratiegebied onder Instellingen > Belastingen.
Stap 2: Ga vervolgens naar Belastinggebieden. Hier staat als standaardselectie “EU-land”. Verander “EU-land” in het land dat je als standaardselectie wilt gebruiken (dat is waarschijnlijk Nederland). Breid vervolgens je belastinggebieden uit met Spanje en Portugal door op toevoegen te klikken.
Stap 3: Onder Belastinggebieden > Toewijzing van landen, wijs je de nieuw aangemaakte belastinggebieden (Spanje en Portugal) toe aan de juiste landen (Spanje en Portugal).
Stap 4: Spanje en Portugal verschijnen vervolgens in de belastingmatrix, zodat je nu ook de btw-tarieven kunt invoeren.
Ik hoop dat dit stappenplan je verder kan helpen. Laat het gerust weten als je er niet uitkomt.
Hartelijke groet,
Jorrit
Jean-Pierre zei op
Beste Jorrit, Bedankt voor je uiteenzetting. Onder de Belastingmatrix is voor mij geen knop aanpassen zichtbaar, waardoor ik niets kan invoeren. Is dit bekend? Met vriendelijke groet, Jean-Pierre
Jorrit van der Heide zei op
Beste Jean-Pierre,
Bedankt voor de tip! Onder het tabblad Belastingmatrix is inderdaad geen “aanpassen”-knop (meer). De bewuste alinea heb ik gecorrigeerd.
Hartelijke groet,
Jorrit
Peter Faassen zei op
Hoe wordt de BTW dan over de verzendkosten aangepast per 1 juli? De BTW over de verzendkosten moet corresponderen met de BTW over de verkochte goederen. Dit kan alleen aangepast worden door het gebruik van regio’s, en in onze webshop hebben wij maar de beschikking over 5 regio’s. Dus kunnen we in principe maar naar 5 landen versturen, terwijl wij er nu veel meer beleveren. Wat is jullie oplossing hiervoor?
Jorrit van der Heide zei op
Beste Peter,
Bedankt voor je vraag over het berekenen van btw over de verzendkosten. Momenteel beschik je inderdaad over maximaal 5 regio’s. Met het oog op de nieuwe situatie is dit niet optimaal. Dit is bij ons productmanagement bekend en er wordt gewerkt aan een oplossing, zodat je ook in de toekomst het juiste btw-percentage voor de verzendkosten kunt instellen als je meerdere landen belevert en aan het huidige aantal regio’s niet genoeg hebt.
Met hartelijke groet,
Jorrit