Zes cruciale voordelen van een blog voor je bedrijf

Zes cruciale voordelen van een blog voor je bedrijf

Bedrijven gebruiken vaak een blog om informatie aan klanten te verstrekken. Wij doen dat bijvoorbeeld met ons STRATO blog. Zo’n aanpak heeft veel voordelen, zowel voor SEO als voor je merkbekendheid. Ook kleine bedrijven kunnen ervan profiteren. We nemen de zes belangrijkste voordelen met je door!

1. Bloggen voor SEO

Als een klein bedrijf een blog begint, heeft dat een belangrijk voordeel: je profiteert dan van het organische zoekverkeer dat het blog genereert. Blogartikelen zijn een prima manier om content te produceren die geoptimaliseerd is voor zoekmachines. Ga daarom op je blog zorgvuldig met zoektermen om, want dat leidt tot meer bezoekers op je website die specifiek zoeken naar de inhoud in jouw artikelen. Dit vergroot je merkbekendheid en kan tot nieuwe klanten leiden. Daarnaast verhoogt een blog het aantal geïndexeerde pagina’s op je website. Dat biedt zoekmachines meer mogelijkheden om mensen naar je website te leiden.

2. Bloggen om leads te genereren 

Nadat je mensen via je blog naar je site hebt gelokt, hoop je natuurlijk dat ze er ook iets doen. Je kunt blogartikelen gebruiken om je merkbekendheid te vergroten, maar ook als indirecte methode om producten te verkopen. Als een potentiële klant je blog leest, is dat een kans die je beslist moet grijpen.

Je kunt meer uit je bezoekers halen door een call-to-action in je blogartikel op te nemen, of in het design van het blog zelf. Het is bijvoorbeeld mogelijk om bezoekers iets aan te bieden in ruil voor een aanmelding voor je nieuwsbrief. Als bezoekers hun e-mailadres verstrekken, betekent het dat je ze met gerichte aanbiedingen kunt benaderen. Een blog is een goede manier om zulke gegevens te verzamelen.

3. Bloggen om persona’s op te bouwen

Als je begint met het produceren van geoptimaliseerde, deelbare content, trek je daarmee meer traffic naar je site. Door de bezoekersgegevens te analyseren, kun je persona’s (profielen) van je klanten maken. Hulpmiddelen zoals Google Analytics of Matomo helpen je om zulke klantprofielen op te bouwen uit gebruikersdata. Daarmee ondersteun je jouw content marketing en kun je producten op je publiek afstemmen. Zie je bijvoorbeeld dat je bezoekers vooral mannen van midden 30 zijn, dan kun je stappen ondernemen om je content precies op die persona’s aan te passen. Met Google Analytics kun je kijken naar de leeftijd, het geslacht, de plaats en zelfs de interesses van je publiek. Als je ziet dat je publiek geïnteresseerd is in technologie, dan wordt een goed, technisch blogartikel waarschijnlijk veel en aandachtig gelezen.

4. Autoriteit en vertrouwen

Het is belangrijk te onthouden dat je blog een uithangbord is van je bedrijf. Je moet je zakelijke blogartikelen dus relevant houden voor je vakgebied. Een algemeen artikel over een populair onderwerp levert misschien veel bezoekers op, maar als die geen interesse hebben in de rest van je website, je diensten of je producten, verdwijnen ze weer. Bovendien beloont Google websites die het als ‘autoriteit’ ziet op het gebied waar de zoekterm bij hoort. Een voorbeeld: op het blog van STRATO vind je bijvoorbeeld geen filmrecensies, zelfs al is 5% van onze bezoekers volgens de Google-demografie ‘filmliefhebber’. In plaats daarvan plaatsen we blogs over webhosting, omdat we nu eenmaal in die sector actief zijn.

Een autoriteit worden op een bepaald gebied is gunstig voor de zoekresultaten én voor je omzet. Stel, jouw bedrijf verkoopt kompassen en iemand zoekt op Google naar ‘hoe werkt een kompas?’. Als autoriteit (je verkoopt namelijk zelf kompassen) kun je het perfecte blogartikel schrijven dat deze vraag beantwoordt. De bezoeker die jouw blog via de zoekmachine heeft gevonden, heeft nu een positieve indruk van je bedrijf. Mocht deze persoon in de toekomst een kompas willen kopen, zal hij of zij eerder geneigd zijn dit bij jou te doen.

5. Productbeschrijvingen

Een blog biedt je een plek om je nieuwe producten onder de aandacht te brengen. Omgekeerd leveren je producten ook tal van blogideeën op. Dat is bijvoorbeeld handig als je website-design niet veel ruimte biedt voor productbeschrijvingen. Je kunt dan op je blog zo diep in detail gaan als je wilt. Je kunt bijvoorbeeld alle afzonderlijke kenmerken en voordelen van je producten beschrijven die op je website zélf niet aan bod kunnen komen. Daarnaast is een blog een goed platform om producten met elkaar te vergelijken.

6. Dialoog met de klant

Kleine bedrijven hebben allang de voordelen van sociale media ontdekt. Een blog past daar perfect bij. Als je op sociale media actief bent, ga je het gesprek aan met je klanten. Deze dialoog kun je gebruiken om support te bieden, maar ook voor je marketing én als een manier om je merk menselijker te maken. Door blogartikelen op sociale media te delen, verstevig je de klantenbinding. De meeste CMS’en hebben een commentaarsectie, waarmee je direct onder het artikel aan het gesprek kunt deelnemen. Alle conversaties, vragen en jouw antwoorden blijven zichtbaar voor toekomstige bezoekers. Ook kunnen je lezers met elkaar in gesprek komen.

Een blog kan fors bijdragen aan de groei van kleine bedrijven. Met een goed opgezet blog genereer je meer traffic, meer klanten en uiteindelijk meer omzet. Wil je snel aan de slag? Overweeg dan onze WordPress Hosting pakketten, waarmee je in een handomdraai kunt starten met het populairste contentmanagementsysteem. 

Naar onze WordPress pakketten
Zoekwoorden: , ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie