Marion blogt al 15 jaar succesvol over kinderen en ouderschap

Marion blogt al 15 jaar succesvol over kinderen en ouderschap

Veel mensen met vragen rondom ouderschap lezen zich in op Marions website oudersenzo.nl. En dat is geen toeval. Marion is al jarenlang succesvol als zelfstandig schrijfster en uitgeefster, onderhoudt meerdere websites en heeft zich al vroeg op het onderwerp gespecialiseerd. In dit interview vertelt ze over het succes van oudersenzo.nl en het verhaal erachter.

Hoe is het idee voor Oudersenzo ontstaan? 

In 2002 was ik zwanger van mijn eerste zoontje. Ik ben toen meteen van alles gaan lezen over zwangerschappen. Waarschijnlijk net als veel aanstaande ouders zullen doen op zo’n moment. Het viel me op dat er nog geen sites bestonden die informatie gaven vanaf de prilste zwangerschap tot en met de puberteit. De ene site richtte zich op de zwangerschap, de ander op de babytijd en daarna werd het eigenlijk een beetje stil.

Na een zwangerschap van 8 maanden, ontdekte ik dat niet alle zwangerschappen eindigen in een roze wolk van geluk. Mijn zoontje moest met een spoedkeizersnede ter wereld worden gebracht en stierf twee dagen later in mijn armen. Ineens moesten er allerlei dingen geregeld worden, waar we nooit eerder over hadden nagedacht. De sites waar ik al die maanden op had doorgebracht en mij hadden geïnformeerd over de hipste rompertjes en de vervelende kwaaltjes, zwegen over dit onderwerp in alle talen. 

Ik wilde graag een site beginnen die jonge ouders informeert vanaf het eerste moment van de zwangerschap tot en met de puberteit, maar ook de moeilijke onderwerpen, zoals bijvoorbeeld afscheid en verlies, niet zou schuwen. Een informatie en inspiratiebron voor andere ouders, maar ook als ode aan mijn overleden zoon. 

Ik begon te schrijven, dagen en nachten. Gelijktijdig zorgde ik voor mijn tweede zoontje (inmiddels een flinke puber). Het was best pittig om alles te combineren, maar ik geloofde erin.

Screenshot van de website oudersenzo.nl

Heb je alternatieven voor WordPress overwogen?

De site was in eerste instantie in HTML opgezet, maar naarmate de site groeide, was dat niet meer te behappen. WordPress was er op dat moment nog niet. Toen de site steeds beter ging lopen, heb ik een professional een nieuwe site voor mij laten bouwen. Het bereik groeide door tot zo’n 240.000 bezoekers in de maand. 

De techniek stond echter verdere groei in de weg. Ik besloot de site opnieuw te laten bouwen, dit keer in WordPress. Voor veel geld heb ik een bedrijf in de arm genomen. Vanaf het moment van lancering ontstond er direct een bezoekersverlies van 90 procent! Dramatisch natuurlijk. Alle “experts” verzekerden mij echter dat dit heel normaal was en dat het weer zou goed komen. Dat kwam het niet en mijn levenswerk was weg. 

Het heeft twee jaar geduurd voor ik de moed had om de site opnieuw leven in te blazen. Uiteindelijk heb ik er voor gekozen om de site zélf volledig te herbouwen – met WordPress. Zo ben ik ook weer uit het dal geklommen en de bezoekers kwamen terug. Van alle verschillende systemen waarmee ik gewerkt heb, vind ik WordPress het meest gebruiksvriendelijk.

Hoe ben je bij STRATO uitgekomen?

Ik heb meerdere providers gehad, maar eigenlijk nooit naar tevredenheid. De ene provider bracht extra kosten in rekening bij “te veel” traffic, wat niet handig is voor een site met een groot bereik. De andere provider had regelmatig problemen met de SQL-server waardoor mijn site steeds plat lag en de derde partij bracht woekerprijzen in rekening voor meerdere domeinen. Uiteindelijk kwam ik – inmiddels al jaren geleden – bij STRATO. Wat een rust heeft me dat gegeven! Er zijn zelden storingen, de prijzen zijn acceptabel en je kunt behoorlijk wat dataverkeer hebben in het basispakket (en nee, ik krijg niet betaald voor deze opmerking). 

Waar liep je tegenaan bij het maken van je site?

In eerste instantie ben ik tegen het feit aangelopen dat ik te weinig knowhow had van SEO. Je hebt echter de zoekmachines keihard nodig. Als zij je niet weten te vinden doordat je site niet goed is geoptimaliseerd, dan ontvang je ook geen bezoekers: ook al heb je goede, unieke content.

Daar hoort ook bij dat je voor een thema kiest dat niet te langzaam laadt (snelheid is cruciaal), dat je afbeeldingen niet te groot zijn en dat je op een goede manier keywords plaatst. Denk alleen nooit dat je het allemaal wel weet, want dan kun je van een koude kermis thuiskomen. Soms past Google iets in zijn algoritmes aan en merk je dat direct in het bereik. Het blijft dus altijd een uitdaging, want een goed opgebouwd bereik biedt géén garantie voor de toekomst.

Welk WordPress thema en welke plug-ins gebruik je?

Ik maak gebruik van het betaalde thema Dynamic News Lite. Het is stabiel en eenvoudig aan te passen. Daarnaast maak ik gebruik van diverse plug-ins, bijvoorbeeld: 

  • Broken Link checker (gratis)
  • MonsterInsights Pro (betaald)
  • Optimize Database after Deleting Revisions (gratis)
  • Redirection (gratis)
  • Google Analytics (gratis) 
  • Wordfence Security (betaald) 
  • Yoast SEO

Vooral die laatste is een handig SEO-hulpmiddel. Het is een leuke uitdaging om alle lichtjes op groen te krijgen! 

Welke functie zou je graag nog aan je website willen toevoegen?

Ik zou het nog steeds heel leuk vinden een webshop aan de site toe te voegen. Het liefst een webshop op basis van affiliate, zodat ik zelf niet de logistiek hoef te regelen, maar wel mijn bezoekers het gemak en plezier van shoppen kan geven. Leuk om regelmatig reviews te plaatsen over de producten die in de shop worden verkocht. 

Hoeveel tijd besteed je wekelijks aan je website?

Veel, heel veel. Na al die jaren is het nog steeds heel hard buffelen. Een goed lopende site krijg je niet cadeau. Gemiddeld ben ik zo’n 50 tot 60 uur per week aan het werk, 7 dagen in de week. Toen ik destijds begon, was ik naast de grote uitgeverijen zo’n beetje de enige pionier op gebied van babysites, maar de concurrentie is inmiddels moordend geworden. Juist omdat het redelijk eenvoudig is om een site te bouwen in WordPress, lijkt iedereen tegenwoordig zijn eigen uitgever te zijn geworden. Het is dus echt heel hard werken om met je hoofd boven het maaiveld te komen (en te blijven). Gelukkig vind ik schrijven hartstikke leuk, en vind ik het geen straf om er dagelijks zoveel mee bezig te zijn.

Hoe organiseer je de (online) marketing voor je website?

Voor de promotie van mijn site maak ik doorgaans gebruik van free publicity. Zelf adverteer ik niet. Wel probeer ik soms leuke samenwerkingen aan te gaan en plaats ik regelmatig winacties voor mijn bezoekers. 

Hoewel veel adverteerders mij rechtstreeks benaderen voor een samenwerking, heb ik ook verschillende samenwerkingen lopen met PR- en advertentiebureaus en bemiddelingspartijen.

Wat heb je op het gebied van advertising zien veranderen?

Toen ik zo’n 16 jaar geleden begon, was online advertising nog een ondergeschoven kindje. Niet veel partijen bemiddelden hierin, waardoor het best lastig was om aan advertenties te komen. De opbrengsten waren echter veel hoger dan tegenwoordig. Je had dus minder advertenties nodig voor hetzelfde (financiële) resultaat. Tegenwoordig zijn er veel meer bedrijven die bemiddelen, maar daarentegen zijn er ook veel meer sites en bloggers die uit dezelfde ruif willen eten, waardoor de opbrengsten minder zijn geworden. 

Welk advies zou je andere bloggers en websitemakers willen meegeven?

De belangrijkste boodschap die ik zou willen meegeven is: blijf bij jezelf! Online wordt er zoveel van elkaar gestolen of gekopieerd waardoor het vaak een grote eenheidsworst is. Veel sites geven allemaal dezelfde informatie. Probeer juist uniek te zijn, content te bieden die je niet overal al tegenkomt. Durf anders te zijn. Volg je gevoel, je hart en doe vooral wat je leuk vindt. Een goed lopende site komt je niet aanwaaien, daar moet je keihard voor werken. Dan kun je het maar beter heel leuk vinden!

Wat zijn je plannen voor de toekomst?

Met mijn partner ben ik iets nieuws aan het opzetten op gebied van gezondheid, gekoppeld aan Oudersenzo. Het wordt in ieder geval iets innovatiefs wat andere sites nog niet hebben en helemaal van nu. Blijf vooral de site in de gaten houden! 

Aan de slag met je eigen site?

Naar onze WordPress pakketten

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie