Als blogger hoop je dat je lezers niet genoeg kunnen krijgen van je artikelen en blijven terugkomen. Maar hoe kom je erachter of dit ook werkelijk het geval is? We zetten 8 belangrijke indicatoren op een rij die direct meerwaarde hebben voor je blog.
Als creatieve kracht achter een blog ben je waarschijnlijk hoofdzakelijk met het uitwerken van nieuwe ideeën bezig. Je wilt kwaliteit aan je lezers leveren en je daarbij niet laten ophouden door webstatistieken. Begrijpelijk. Toch is het analyseren van de traffic op je blog geen verspilde tijd. Als je weet waarop je moet letten, helpt zo’n analyse om je bezoekers beter te begrijpen, je contentstrategie te verbeteren en je site te optimaliseren.
Om te beginnen heb je een analysetool nodig. Ben je alleen op zoek naar de meest fundamentele informatie, heb je aan een slanke oplossing zoals Koko Analytics voldoende. Wil je net als wij hier meer de diepte in, heb je zwaarder geschut nodig. Matomo kan een oplossing zijn, maar ook de nieuwste versie van Google Analytics biedt een schat aan inzichten. Speciaal voor bloggers zetten we hier 8 indicatoren – ook wel ‘key performance indicators’ (KPI’s) genoemd – op een rij, ondersteund door praktische voorbeelden aan de hand van Google Analytics 4.
1. Paginaweergaven
Paginaweergaven zijn een fundamentele parameter die het aantal keren meet dat een pagina op je blog is bekeken. Het ligt voor de hand: door paginaweergaven bij te houden, krijg je inzicht in de algehele populariteit en het bereik van je inhoud. Je ziet op deze manier snel welke artikelen ‘eruit springen’ en bij je lezers aanslaan. Ook is het een indicatie welk formaat of schrijfstijl bijzonder goed werkt en welke aanpak minder aanslaat.
Tip: Houd bij welke artikelen veel gelezen worden en welke minder goed scoren, mocht je dit nog niet doen. Bij het schrijven van nieuwe artikelen kun je deze kennis in het achterhoofd houden. Ook kun je minder gelezen artikelen nog een keer onder handen nemen. Soms maakt een andere kop of nieuwe afbeelding al een groot verschil. In andere gevallen is het de moeite waard om een artikel compleet te herschrijven.
2. Terugkerende en nieuwe bezoekers
Wie blogt, wil dat lezers blijven terugkomen. Tegelijkertijd wil je als blogger natuurlijk je bereik vergroten en nieuwe lezers aantrekken. Een tool als Google Analytics 4 laat je niet alleen zien hoeveel unieke bezoekers je hebt, maar kan ook de verhouding tussen nieuwe en terugkerende bezoekers weergeven. Zo zie je in één oogopslag hoe trouw je lezers zijn.
Tip: Er bestaat geen perfecte verhouding tussen terugkerende en nieuwe bezoekers. Maar mocht je vaststellen dat je blog maar weinig terugkerende bezoekers heeft, kun je maatregelen initiëren om dit aantal te verhogen. Een nieuwsbrief en eigen social media kanalen liggen voor de hand, maar ook acties of speciale aanbiedingen die lezers belonen om regelmatig op je blog te kijken.
3. Bouncepercentage
Het bouncepercentage meet het percentage bezoekers dat je blog verlaat nadat ze slechts één pagina hebben bekeken. Een hoog bouncepercentage geeft vaak aan dat bezoekers niet vinden wat ze zoeken of dat je inhoud hen niet aanspreekt. Het is echter ook niet uit te sluiten dat je bezoekers juist wél het antwoord vinden dat ze zochten en tevreden je blog wegklikken.
Tip: Het is de moeite waard om pagina’s met hoge bouncepercentages bij te houden en naar oorzaken te zoeken, zoals traag ladende pagina’s, irrelevante inhoud of een slechte gebruikerservaring. Wellicht kun je zulke pagina’s snel optimaliseren. Let er wel op dat de steekproef groot genoeg is, bijvoorbeeld 100 unieke gebruikers. Hebben maar een paar mensen de pagina in kwestie geopend, zegt ook een bouncepercentage van 100 procent niet zo veel.
4. Gemiddelde sessieduur
De sessieduur meet de gemiddelde tijd die bezoekers per sessie op je blog doorbrengen. Deze statistiek zegt iets over de mate van betrokkenheid bij je artikelen. Een langere sessieduur suggereert over het algemeen dat bezoekers je inhoud waardevol vinden en er de tijd voor nemen.
Tip: Kijk dus naar pagina’s met een hoge sessieduur om succesvolle elementen te identificeren en deze ook elders op je blog toe te passen.
5. Pagina’s per sessie
Pagina’s per sessie geeft het gemiddelde aantal pagina’s aan dat bezoekers tijdens een enkele sessie bekijken. Een hoger getal geeft aan dat bezoekers je blog uitgebreid verkennen, wat kan leiden tot meer betrokkenheid en interactie. Het verhogen van dit aantal kan best een uitdaging zijn. Waarschijnlijk haal je de meeste winst uit het optimaliseren van de navigatie en interne links, die gebruikers aanmoedigen om meer van je artikelen te bekijken.
Tip: Het CMS WordPress biedt tal van mogelijkheden om het aantal interacties per sessie te verhogen. Denk bijvoorbeeld aan een goed doordachte categoriestructuur, een tag-wolk of archiefmappen die je kunt weergeven naast je artikelen.
6. Bronnen
Inzicht in hoe je bezoekers je blog weten te vinden is cruciaal voor het succesvol promoten van je blog. Welk kanaal of platform drijft bezoekers naar je blog? Social media, zoekmachines of juist de nieuwsbrieven die je verstuurt? Google Analytics categoriseert zulke bronnen in kanalen zoals organic search, direct, referral, social media en paid search.
Tip: Analyseer welke kanalen het meeste traffic opleveren en kijk waar je potentieel voor verbetering ziet. Stromen bijvoorbeeld veel mensen via Twitter en Facebook door naar je blog, kun je overwegen deze activiteiten uit te breiden of zelfs op nieuwe platformen actief te worden. Artikelen schrijven voor andere succesvolle(re) blogs is ook een weg om meer bezoekers naar je blog te leiden.
7. Conversieratio
Conversieratio meet het percentage bezoekers dat een gewenste actie voltooit. Als je blog dus specifieke conversiedoelen heeft, zoals aanmeldingen voor nieuwsbrieven of productaankopen, heeft het bijhouden van deze parameter absoluut meerwaarde. Je kunt dan bijvoorbeeld precies zien welk percentage van je bezoekers zich voor je nieuwsbrief aanmeldt. Ook kun je zien op welke pagina’s de conversieratio bijzonder hoog is en daar je voordeel uit putten.
Tip: Optimaliseer bijvoorbeeld landingpagina’s, calls-to-action en gebruikersstromen om de conversieratio’s te verhogen.
8. Leeftijd, interesses en andere inzichten
De inzichten die je met Google Analytics 4 kunt winnen, beperken zich echter niet tot de parameters hierboven. Je kunt daarnaast nog kijken naar leeftijd, geslacht, interesses en geografische locatie. Ook kan de tool nauwkeurig in beeld brengen welke weg mensen op jouw blog afleggen en zo patronen blootleggen. Hoe belangrijk deze inzichten zijn voor jouw blog en wat je ermee doet, bepaal je uiteraard helemaal zelf.
Tip: Vat voor jezelf eens de belangrijkste eigenschappen (bijvoorbeeld locatie, taal, leeftijd, interesses, browser, mobiel of desktop) van je blogbezoekers samen. Misschien kun je meerdere doelgroepen identificeren en hier je contentstrategie op aanpassen.
Conclusie
De bovenstaande indicatoren helpen je om de prestaties van je blog te analyseren en te verbeteren. Je hebt daarmee alle informatie om succesvol een blog te runnen en door te laten groeien.
Het is ook mogelijk dat je door de bomen het bos niet meer ziet en je energie liever in bloggen en andere creatieve zaken steekt. Dat is ook prima. Je moet uiteindelijk zelf bepalen wat voor jou belangrijk is en hoeveel tijd je in de analyse van je blogtraffic wilt investeren. Wel is het vaak zo dat het je nieuwe inzichten en ideeën kan opleveren. Heb je bovendien de tracking en analyse van je blog eenmaal geregeld, kun je daar nog lang profijt van hebben.
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.