Met Webmail heb je als STRATO klant een volwaardig e-mailprogramma in je browser, zonder lastige instellingen. De volgende zes tips helpen je om Webmail nog efficiënter te gebruiken.
Tip 1: filterregels voor automatisch sorteren
Mails, mails, mails… ongeacht of je Webmail privé of zakelijk gebruikt, je bent waarschijnlijk veel tijd kwijt aan het regelmatig sorteren van berichten. En door de grote aantallen berichten loop je het risico dat je een heel belangrijk bericht over het hoofd ziet.
Gelukkig zijn er filterregels in Webmail die dit vervelende sorteerwerk automatisch voor jou kunnen doen. Het systeem verplaatst dan berichten naar de map van je keuze. Je vindt de optie in de instellingen onder ‘Filterregels’.
Klik op ‘Een nieuwe regel toevoegen’.
In het volgende menu kun je nu filterregels definiëren. Als je bijvoorbeeld een ‘vrienden’-regel maakt, voeg je de afzenderadressen van je vrienden toe met ‘Voorwaarde toevoegen’. Belangrijk: wanneer je meerdere adressen toevoegt, kies dan ook ‘Toepassen als minimaal één van de voorwaarden is gehaald’.
Onder ‘Acties’ kun je nu een doelmap definiëren via ‘Opslaan in’. Na het activeren van de regel worden nieuwe berichten van je vrienden automatisch naar de gewenste map verplaatst.
Tip 2: succes met e-mailhandtekeningen
E-mailhandtekeningen (signatures) zien er niet alleen professioneel uit, maar bieden ook de mogelijkheid om bij elke e-mail belangrijke informatie mee te sturen. Denk aan contactgegevens of openingstijden. Handig als je Webmail zakelijk gebruikt. Maar je kunt ook gewoon een vriendelijke groet of een link naar je website in de handtekening opnemen. De handtekeningfunctie werkt heel gemakkelijk en je vindt deze in de webmailinstellingen onder ‘Ondertekeningen’.
Met ‘Ondertekening toevoegen’ maak je een handtekening aan.
Geef de handtekening een naam en gebruik de editor voor je invoer. Klik op ‘Opslaan’ om de handtekening op te slaan. Je kunt de handtekening altijd weer bewerken.
Bepaal nu waar de handtekening geplaatst moet worden. Klaar! Zodra je een nieuwe e-mail schrijft, verschijnt de handtekening automatisch onder het bericht. Als je dit bij sommige mails niet wilt, kun je op ‘Ondertekeningen’ klikken en ‘Geen ondertekening’ selecteren.
Tip 3: effectief spam beheren
Spam is vervelend. Daarom filtert Webmail het automatisch, wat in de meeste gevallen goed werkt. Maar soms worden ook legitieme berichten geblokkeerd, ook al zijn het geen spam-mails. Of het tegendeel gebeurt en een spambericht komt toch in je postvak terecht. Om het filtergedrag te optimaliseren, ga je naar de spaminstellingen: kies hier ‘Spam in spammap plaatsen’. Op deze manier zorg je ervoor dat er geen bericht per ongeluk verloren gaat. Want als je een bericht niet in je postvak ziet, kun je altijd nog even de spammap controleren om te zien of het daar is terechtgekomen. Je kunt overigens ook een filterregel (zie tip 1) gebruiken om herhaalde, identieke spam-mails permanent naar een andere map te verplaatsen.
Tip 4: afwezigheidsmelding
Op vakantie lig je liever aan het zwembad dan dat je e-mail moet lezen. Om ervoor te zorgen dat je vrienden of klanten weten dat je niet bereikbaar bent, is het een goed idee om een out-of-office-melding te maken. Die wordt automatisch als antwoord verstuurd als je op vakantie bent. Het aanmaken van zo’n afwezigheidsmelding is kinderspel: in de webmailinstellingen vind je het item ‘afwezigheidsmelding’. Hier kun je de notitie maken op dezelfde manier als een gewone e-mail en deze aan- en uitzetten indien nodig. Je kunt ook een periode instellen waarin het bericht automatisch wordt verzonden, bijvoorbeeld de weken waarin je op vakantie bent.
Tip 5: e-mail als bestand archiveren
Soms kan het nuttig zijn om een e-mail als een bestand op te slaan. In Webmail kan dit. Klik op een e-mail en klik vervolgens op het menu-icoon rechts van het bericht. Hier vind je de optie ‘Opslaan als bestand’. De e-mail wordt nu als lokaal bestand op je pc met de extensie .eml opgeslagen. Als je de e-mail later wilt lezen, dubbelklik je op dit bestand: alle moderne e-mailprogramma’s kunnen het openen, zoals Outlook of Apple Mail.
Tip 6: html-berichten gebruiken (of juist niet)
STRATO Webmail ondersteunt standaard html-mails. Je kunt deze in de editor op dezelfde manier opmaken als bijvoorbeeld in Word. Je kunt dus ook de lettergrootte en kleur instellen, of afbeeldingen insluiten. Maar html-berichten zijn niet altijd gewenst. Misschien wil je soms deze functie uitschakelen en alleen platte tekst gebruiken. Klik dan op ‘Opties’ in de e-maileditor en kies hier ‘Alleen tekst’. Dan wordt er geen opmaak meer gebruikt.
Zoek jij nog een e-mailadres met je eigen domein? Hier vind je onze mailpakketten!
Clarissa zei op
Ik heb een filter regel ingesteld om een email aan @xxx gelijk naar een folder te verplaatsen, maar deze lijkt niet te werken. Ik zie ook geen error
Sjef Huijbregts zei op
Beste Clarissa,
Bedankt voor je vraag met betrekking tot het instellen van filterregels in Webmail.
Bij het aanmaken van de filterregel zou je in Webmail onder “Voorwaarden” moeten kiezen voor “Aan” “Is exact” gevolgd door het e-mailadres van de ontvanger. Onder “Acties” kies je vervolgens voor “Opslaan in” en via “Selecteer map” kun je de gewenste map uitkiezen.
Controleer daarnaast of er eventueel andere filterregels actief zijn. Deze zouden je nieuwe regel misschien kunnen “overrulen”.
Mocht je dit gedaan hebben en het werkt nog steeds niet, neem dan even contact op met onze klantenservice. Zij kijken dan graag met je mee. Je bereikt ons op 020 – 703 82 32 (maandag t/m vrijdag van 9.00 tot 17.00 uur) of via ons contactformulier: https://www.strato.nl/faq/help/mail.php?thema=158.
Met vriendelijke groet,
Sjef
Philip zei op
Vraag: kan ik ergens instellen dat als er een mail naar mij wordt gestuurd, dat deze ook automatisch naar een ander mail adres wordt gestuurd?
Jorrit van der Heide zei op
Hi Philip,
Je kunt mails uit je postvak automatisch forwarden naar een ander mailadres. In de STRATO klantenlogin kun je dit instellen door de instellingen van je postvak te openen.
In het overzicht van je mailadressen zet je een vinkje voor het postvak waarvoor je een forward wilt instellen. Klik daarna op Filter bewerken.
Vervolgens kun je een nieuwe filterregel aanmaken en instellen welke mails je wilt doorsturen naar een bepaald adres.
Een stap-voor-stap handleiding vind je in deze FAQ: https://www.strato.nl/faq/mail/hoe-kan-ik-e-mail-laten-doorsturen-forwarding-naar-een-ander-e-mailadres/
Laat het graag weten, mocht je ergens vastlopen.
Hartelijke groet,
Jorrit
Sander Blankestijn zei op
Goedemiddag, dank voor deze waardevolle tips.
Kunt u mij vertellen wanneer er een app komt in android voor het mail-programma.
Ik denk dat dit een welkome verrassing zal zijn voor vele klanten.
Sjef Huijbregts zei op
Beste Sander,
Bedankt voor uw reactie – fijn te horen dat de tips u geholpen hebben!
Wat betreft een app voor STRATO Webmail: op dit moment is deze niet gepland. Wel heb ik uw suggestie doorgegeven aan de verantwoordelijke productmanager. Voor nu raad ik u aan op uw smartphone een andere mail-app te gebruiken en uw STRATO account als IMAP-account toe te voegen. Nauturlijk kunt u STRATO Webmail ook via de mobiele browser benaderen.
Met vriendelijke groet,
Sjef