Accelerated Mobile Pages (hierna AMP) van Google is een interessante oplossing wanneer je zonder veel moeite een snelle mobiele website wilt bouwen. Maar AMP is niet voor iedereen geschikt; het kan ook problemen veroorzaken.
Als we het hebben over zoekmachineoptimalisatie valt het begrip AMP al snel. AMP staat voor Accelerated Mobile Pages en betekent precies dat: mobiele pagina’s die volgens vaste standaards speciaal op snelheid zijn getrimd. AMP voorkomt een overdaad aan HTML-, CSS- en JS-code en maakt daardoor bijzonder korte laadtijden op smartphones mogelijk. Dit is relevant als het om SEO (zoekmachineoptimalisatie) gaat, want snelle laadtijden zijn een belangrijke factor voor de ranking in zoekmachines. AMP is ontwikkeld onder toezicht van Google en is sinds begin 2016 in gebruik. Websites die op deze manier zijn geconverteerd, zijn erg snel.
Voordeel: AMP is snel geïnstalleerd…
Je kunt bestaande websites uitbreiden met AMP. In WordPress zijn er plug-ins zoals AMP en AMP for WP die de website in een mum van tijd geschikt maken voor deze technologie. Andere systemen zoals Joomla, Drupal of Typo3 hebben ook dergelijke plug-ins. Daarnaast kun je handmatig AMP-pagina’s aanmaken.
… automatisch aangemaakt en snel
Via AMP worden mobiele pagina’s automatisch gegenereerd en kunnen vervolgens worden opgeroepen met de URL-toevoeging /amp/. Er ontstaan via AMP dus twee paginaversies: de gewone https://(mijn URL)/artikel/ en https://(mijn URL)/artikel/amp/. Maak je geen zorgen: Google ziet deze pagina’s niet als dubbele inhoud, maar gewoon als een extra, snelle versie. Het kan zelfs een betere ranking in de zoekmachine opleveren. De Google-zoekfunctie toont op mobiele apparaten bij voorkeur de aanwezige AMP-pagina’s, maar zodra een interne link wordt aangeklikt, keer je terug naar de reguliere desktoppagina.
Nadeel: extra onderhoud en struikelblokken…
Precies hier ligt ook het probleem van AMP. De nieuwe AMP-pagina’s worden tijdens de volgende crawl door Google geïndexeerd. Tegelijkertijd gebruiken de plug-ins standaard AMP-sjablonen. Dit betekent dat websitebeheerders met AMP ineens twee themes moeten bijhouden, het reguliere desktoptheme en het AMP-theme. Dit zorgt voor mogelijke valkuilen. Je moet Ads bijvoorbeeld apart in de AMP-pagina integreren, al zijn er plug-ins die hierbij helpen, zoals Ad-Inserter. Lastiger zijn de gewijzigde linkstructuur en het gebrek aan plug-ins op de AMP-pagina. Dit kan problemen met de AVG (Algemene Verordening Gegevensbescherming) opleveren. Want afhankelijk van de AMP-plug-in worden de privacyverklaring en de cookiemelding niet automatisch overgenomen uit het desktoptheme. Je moet die dan handmatig invoeren of inschakelen.
Terugdraaien is lastig, functies zijn beperkt
Er is nog een issue. Als je AMP alleen wilt uitproberen, merk je snel dat de AMP-website functioneel zeer beperkt is. Dit heeft te maken heeft met de beperkte codebase. Complexe toepassingen zijn met AMP niet mogelijk. Als je om deze reden AMP weer wilt verwijderen en de bijbehorende plug-ins wilt de-installeren, ontstaan er 404-fouten. Hiervoor heb je dan een automatische forward nodig naar de niet-AMP-versies, bij voorkeur via een .htaccess-bestand. Zo wordt de storing snel verholpen:
# 404-fout oplossen na AMP-deactivatie RewriteEngine on Rewritecond %{ REQUEST_URL } (.+)/amp(.*)$ RewriteRule^%1/ [R=301, L ]
Conclusie: AMP is handig, maar vergt onderhoud
Beheerders van websites hebben in principe drie opties voor het beschikbaar stellen van een mobiele pagina: responsive webdesign, zoals de STRATO Sitebuilder en vele WordPress themes bieden, een aparte mobiele website óf een AMP-site. AMP is vooral geschikt als snelheid van het grootste belang is. Maar het vergt wel extra beheer en onderhoud, zeker in vergelijking met responsive websites. Ook het beperkte aantal functies in vergelijking met de gewone mobiele pagina’s vormt een argument tegen AMP. Daarom raden we je aan om vóór de installatie van AMP altijd te controleren of de extra moeite zinvol is en of het negatieve effecten voor je website heeft.
Sergio Schellekens zei op
Beste,
Kan een APM met interactieve internetpagina’s in een website pakket van Strato gekoppeld of geïntegreerd worden. En kan met XML feed of WordPress plug in automatisch onze vacatures op onze website gepubliceerd worden. Deze pagina’s zijn direct gekoppeld aan onze APM database. Wij willen ook een domeinnaam kopen bij Strato zodat alles bij Strato onder wordt gebracht.
Jorrit van der Heide zei op
Beste Sergio,
Bedankt voor je vraag over het koppelen van een APM (Applicant Performance Management) systeem met interactieve internetpagina’s aan een hostingpakket van STRATO. (Voor andere lezers: dit gaat niet over AMP). Weet je wellicht al met zekerheid welk CMS je wilt gebruiken? Uit je reactie maak ik op dat het waarschijnlijk om WordPress gaat. En om welke APM gaat het?
Het koppelen van de interactieve internetpagina’s met een APM database kan verschillende technische vereisten met zich meebrengen, afhankelijk van het specifieke APM systeem dat je gebruikt. Over het algemeen raden we aan om een webontwikkelaar in te schakelen om de integratie uit te voeren of om te kijken of het APM systeem dat je gebruikt specifieke integratiemogelijkheden biedt.
Wat betreft het automatisch publiceren van vacatures op jullie website, kan dit – zoals je al schrijft – gerealiseerd worden met behulp van een XML-feed of een WordPress plug-in. De vraag is welke plug-ins in aanmerking komen. Ik zou daarbij van de vereisten van de APM database uitgaan en hun documentatie of support raadplegen. In de WordPress plug-in library vind ik het volgende:
– https://wordpress.org/plugins/search/Applicant+Performance+Management/
– https://wordpress.org/plugins/search/xml/
Wat betreft het aanschaffen van een domeinnaam bij STRATO, dit kun je eenvoudig doen via strato.nl. Het is een goede keuze om al jullie behoeften, waaronder hosting, domeinregistratie en de technische aspecten van jullie online aanwezigheid, bij één provider onder te brengen.
Als je nog meer details nodig hebt over de technische aspecten van de integratie of als je assistentie wenst bij het proces, laat het ons graag weten!
Hartelijke groet,
Jorrit