Meer bezoekers, meer omzet, meer klantenbinding: met cross-selling kan je webshop flink groeien. Maar wat is het en hoe gebruik je het? We geven je vier tips voor een optimaal resultaat.
Je kent het vast wel als je online shopt: je nieuwe shirt ligt in het winkelmandje. Je kunt de bestelling met één klik afronden. Maar plotseling verschijnt er een foto van witte sneakers aan de rand van het scherm. Ze passen perfect bij het shirt. En voor je het weet, heb je het product aangeklikt en in je winkelwagentje gelegd. Dit is cross-selling: de webshop biedt je producten aan die passen bij je smaak en aankoop, terwijl je niet eens actief naar deze producten hebt gezocht.
Cross-selling is niets nieuws. Consumenten krijgen al jaren vragen als: “Wil je friet bij je burger?” in een burgerrestaurant of “Anders nog iets?” bij de kaaswinkel. Ook in e-commerce werkt de verkoopstrategie perfect. Bijvoorbeeld bij Amazon: volgens bedrijfsleider Jeff Bezos was cross-selling al in 2006 verantwoordelijk voor 35 procent van de omzet. Ondertussen levert de verkoopstrategie waarschijnlijk nog veel meer op. Amazon investeert in intelligente algoritmes die de voorkeuren van klanten analyseren en cross-selling automatiseren.
Ook voor mensen met een kleinere webshop is cross-selling een goed idee. En niet alleen om de verkoop te verhogen!
Cross-selling verbetert ook je zoekmachine-ranking
Webshops krijgen door cross-selling een betere positie in zoekmachines, doordat de kruisverwijzingen op de website interne links creëren. De zogeheten crawlers van de zoekmachines kunnen daardoor gemakkelijker automatisch alle inhoud op de site zoeken en sorteren. De regel is: hoe sterker de interne link, hoe hoger de ranking. En hoe hoger de ranking, hoe meer bezoekers en sales. Een bijkomend voordeel is dat cross-selling geen acquisitiekosten kent, in tegenstelling tot online advertenties. Klanten zijn immers al op de website aanwezig.
4 tips: zo bied je cross-sellingproducten goed aan
Met de onderstaande tips kun je optimaal profiteren van de effecten van cross-selling.
- Kies geschikte cross-sell-producten. Om geschikte items te vinden, moet je wat verder kijken dan alleen het eigenlijke item. Je kunt daarbij denken aan drie categorieën: accessoires, aanvullende producten en alternatieve aanbiedingen. Als de klant bijvoorbeeld een wekkertje koopt, zijn batterijen een bijna vanzelfsprekend accessoire. Als de klant kiest voor zwart lederen schoenen, dan is schoensmeer als extra product zinvol. En als je bezoeker kijkt naar een digitale camera voor 150 euro, is hij misschien te overtuigen met een alternatief aanbod waarop jij meer verdient: het iets duurdere model van 200 euro.
- Schrijf een effectieve tekst. Mensen zijn sceptisch over reclame, maar letten wél vaak op aanbevelingen van andere consumenten met dezelfde smaak. Het is daarom raadzaam om je rubriek met cross-sell-producten te formuleren vanuit het perspectief van andere klanten. Je kent ongetwijfeld de zin ‘Klanten die dit artikel kochten, kochten ook:’ – deze kun je natuurlijk ook gewoon gebruiken.
- Kies het juiste moment. Slechts 8,5 procent van de klanten houdt van cross-selling tijdens het betaalproces, zo blijkt uit een studie van de Hamburgse Hogeschool voor Toegepaste Wetenschappen. En één stap eerder, bij het bekijken van het winkelmandje in de webshop, is ook een slechte timing. Op dit punt is slechts 16,3 procent positief over cross-selling. Wat is dan wél een goed moment? Als klanten nog op een artikelpagina staan. Maar liefst 71,8 procent vindt cross-selling op dat moment positief. In de STRATO Webshop vindt cross-selling daarom standaard plaats op een productpagina.
- Wees niet te pushy met cross-selling. Bezoekers van webshops zijn over het algemeen positief over cross-selling op een artikelpagina, maar ze willen niet geïrriteerd raken tijdens het winkelen. Voor jou betekent dit: het product dat je klant oorspronkelijk zocht, moet op de voorgrond staan. Alle extra aanbiedingen kunnen zichtbaar zijn in de webshop, mits ze niet te prominent zijn geplaatst. Anders loop je het risico dat de klant zich overdonderd of onder druk gezet voelt en uiteindelijk helemaal niets koopt.
Cross-selling toepassen in je STRATO Webshop
Heb je Webshop Advanced of een hoger pakket? Dan kun je cross-selling als volgt gebruiken:
Ook een eigen webshop?
Hier vind je onze pakketten!
Bert Mannien zei op
Is het mogelijk om een cross selling artikel in 1x te plaatsen?
Vb ik heb op de webshop 120 wasmachines bij allen geld dat een stapel kit erg handig is. Kan ik de stapel kit dan in 1x 120x toevoegen? Nu doe ik het per artikel
Jorrit van der Heide zei op
Beste Bert,
Bedankt voor je vraag. Cross-selling artikelen kun je in de webshop inderdaad alleen per product toevoegen. Helaas kan dit tijdrovend zijn naarmate je meer producten hebt aangelegd. Wel wijst de ervaring uit dat dit op de lange termijn vaak toch de moeite waard is.
Hartelijke groet,
Jorrit