Al eerder schreven we over de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) op dit blog. We kregen diverse reacties en daaruit blijkt dat er nog enkele open vragen zijn. In dit artikel gaan we hier nader op in.
Wat is een verwerkersovereenkomst en wanneer moet ik deze afsluiten?
Werk je samen met een serviceprovider, tool of andere dienst die namens jou persoonsgegevens verwerkt? Dan is het bedrijf dat deze gegevens verwerkt een ‘verwerker’ in de zin van artikel 28 van de AVG. Om te voldoen aan de regels voor gegevensbescherming raden we je aan met deze aanbieder een verwerkersovereenkomst te sluiten.
Dit geldt ook voor STRATO: onze verwerkersovereenkomst beschrijft precies hoe wij de persoonsgegevens verwerken die je in onze diensten opslaat. Op deze manier heb je altijd bewijs dat we ons aan de AVG houden, mocht iemand hier naar vragen. Als STRATO klant zit je met deze verwerkersovereenkomst dus goed. Je kunt de overeenkomst eenvoudig online afsluiten. Lees hier hoe je dit doet.
Als je een verwerkersovereenkomst met ons afsluit, is dit geen nieuw contract. Er verandert niets aan je bestaande pakket met de overeengekomen diensten.
Overigens: al vóór de AVG waren wij gebonden aan de Nederlandse en Duitse privacywetgeving, één van de strengste ter wereld. Daarom zijn verwerkersovereenkomsten niet iets nieuws. Een soortgelijke overeenkomst kon je als klant al eerder met ons afsluiten. We zijn blij dat velen dit al hebben gedaan.
De verwerkersovereenkomst spreekt van een vergoeding – moet ik ervoor betalen?
In de verwerkersovereenkomst die we met je afsluiten, is STRATO de ‘opdrachtnemer’. De verwerkersovereenkomst stelt onder meer dat we jou als klant helpen om te voldoen aan de plichten van de AVG. Het afsluiten van de overeenkomst is en blijft gratis.
Het is natuurlijk mogelijk dat je ooit eens gegevens nodig hebt voor bijvoorbeeld je eigen klanten. Of misschien vraag je ons iets te doen dat veel werk met zich meebrengt. In dat geval kunnen we een vergoeding in rekening brengen. Maar maak je geen zorgen: we brengen je hiervan vooraf op de hoogte en geven een duidelijke kostenindicatie, zodat je kunt beslissen of je ermee akkoord gaat. Zo’n offerte is altijd afhankelijk van de situatie en de benodigde inspanning, we berekenen de eventuele kosten dus voor elk geval afzonderlijk.
Er staat geen inhoud op mijn domein – heb ik toch een colofon en privacyverklaring nodig?
We mogen deze vraag niet met een duidelijk ja of nee beantwoorden, omdat we dan juridisch advies geven. Tegelijkertijd wijzen we erop dat gegevens zoals een IP-adres aan ons worden doorgestuurd zodra iemand je website bezoekt.
Is je website nog in de opbouwfase? Of gebruik je het domein voornamelijk voor je e-mailpakket? Dan kun je met STRATO op je domein een digitaal visitekaartje laten weergeven. Hiermee kun je je belangrijkste contactgegevens op je domeinnaam laten zien, zoals je telefoonnummer of e-mailadres.
Het invoervak ‘Contact’ in het menu van het visitekaartje kan tekst zonder limiet bevatten. Je kunt dus ook lange extra teksten toevoegen om aan bezoekers van je website te tonen.
Is je domein pas onlangs online gezet en heb je nog geen content geplaatst? Dan zien je bezoekers de melding ‘Deze website is zojuist geactiveerd’ in verschillende talen. Je kunt deze pagina niet bewerken. Als je dus een juridische tekst wilt plaatsen, moet je hiervoor het digitale visitekaartje gebruiken.
Mijn website bevat content van externe providers, via plug-ins of widgets. Wat zijn hier de eisen?
Er zijn veel externe providers en diensten die je kunt integreren in je website. Denk aan Facebook of Twitter, maar ook aan een nieuwsbrieftool of diensten van Google. Elke dienst gaat op een andere manier om met de gegevens van je bezoekers. En dus gelden er verschillende regels voor elke dienst. We kunnen hier niet in detail ingaan op de afzonderlijke diensten, want de aanbieders horen immers niet bij STRATO. Ook mogen we geen juridisch advies verstrekken. Het is daarom verstandig om direct contact op te nemen met de desbetreffende aanbieder.
Juridisch advies of niet – welke vragen kan STRATO beantwoorden?
Als internetaanbieder is STRATO net als elk ander bedrijf verplicht om vanaf 25 mei te voldoen aan de AVG. Daarbij is één ding zeker: wij helpen je als klant zo veel mogelijk bij de implementatie van de AVG en bij het wettelijk juiste gebruik van onze producten. Voor zover wij dat kunnen en mogen, geven wij je hier op ons blog alle benodigde informatie.
Tegelijkertijd vragen wij om je begrip. Als niet-jurist mogen we namelijk onze klanten geen juridisch advies geven. Oftewel: bij sommige vragen en onderwerpen kunnen we je simpelweg geen antwoord geven.
We zijn nog niet klaar!
Waarop moet je letten met betrekking tot de verschillende producten? Hoe zit het met logbestanden? We hebben nog diverse AVG-gerelateerde onderwerpen voor je klaar staan en schrijven hier meer artikelen over. Blijf dit blog dus volgen!
Conchita zei op
Goede middag, waarom kunnen wij geen inhoud plaatsen en krijgen we de melding ´Deze website werd zojuist geregistreerd. Een webinhoud werd nog niet toegevoegd.’ Dankuwel!
Jorrit van der Heide zei op
Hallo Conchita,
Bedankt voor je reactie. Het is mogelijk dat je je nieuwe website nog niet direct na de registratie kunt inrichten. Mocht het probleem zich nog steeds voordoen, kun je het beste even contact met onze klantenservice opnemen. Veel succes met je nieuwe site!
Hartelijke groet,
Jorrit van der Heide