Goede teksten zorgen ervoor dat de lezer jou en je bedrijf beter leert kennen en een idee krijgt van je diensten en aanbiedingen. Tegelijkertijd verhogen zoekmachinegeoptimaliseerde teksten de vindbaarheid en populariteit van je website. Maar welke content moet je op je eigen website zetten en waar moet je rekening mee houden?
Wat moet – wat kan?
Er zijn twee teksten die vrijwel altijd behoren tot de ‘basisuitrusting’ van je website of blog: het colofon en het privacybeleid.
Voor de rest ben je geheel vrij in het schrijven van je inhoud:
- Je homepage (dus de startpagina) verwelkomt de bezoeker en stuurt hem door naar alle andere pagina’s.
- Op de over-mij-pagina stel je jezelf en je bedrijf voor, zodat de bezoeker een beter beeld van je kan krijgen. Beschrijf bijvoorbeeld de visie van je bedrijf, het bijzondere van je merk of waarom je zo enthousiast bent over je dienstverlening.
- Op een aanbod- of productpagina kun je jouw diensten of producten presenteren.
- Een contactpagina biedt informatie over je telefoonnummer, e-mailadres en openingstijden en heeft eventueel links naar social media. Je kunt hier ook een kaart en routebeschrijving plaatsen of een contactformulier.
- Met je eigen blog kun je meer bezoekers naar je site trekken en jezelf als expert positioneren. Via zoekmachinegeoptimaliseerde blogartikelen vinden bezoekers je site doordat deze artikelen scoren op hun zoekopdrachten. En als je doelgerichte links in je artikelen opneemt, kun je de lezer naar je producten en diensten leiden.
Belangrijk: het concept voor je website is niet los te zien van de teksten. Denk dus eerst na over de inhoud en informatie die je op de pagina’s van je site wilt presenteren. Pas daarna begin je met schrijven – dit bespaart je echt veel tijd.
Dit telt bij de inhoud
Of je nu een tekst voor je aanbiedingen of een over-mij-pagina schrijft, je moet je lezer binnen enkele seconden overtuigen. Een online lezer klikt namelijk heel snel verder. Kom dus meteen ter zake. Gebruik korte zinnen, houd je aan de vuistregel van maximaal 20 woorden per zin. Vermijd ook lastige zinsbouw, zoals tangconstructies. Controleer hiervoor of je komma’s en de woorden ‘en’ en ‘of’ kunt vervangen door een punt.
Activeer je bezoekers
Houd ook altijd het hoofddoel van elke pagina in het oog. Wat wil je ermee? Moet de websitegebruiker contact met je opnemen? Zijn e-mailadres achterlaten? Of iets kopen? Geef je lezer altijd een concrete instructie, de zogenaamde call to action (CTA). Daarmee leid je hem door je website. Wil je dat je lezer het contactformulier gebruikt om je een vraag te stellen? Zeg dit dan duidelijk: ‘Heb je vragen? Vul dan het contactformulier in. Ik neem zo snel mogelijk contact met je op.’
Denk aan en voor je doelgroep
In ieder geval moeten je teksten de toegevoegde waarde uitstralen die jou en je aanbod kenmerken. Het is dan ook belangrijk om altijd de behoeften van je doelgroep te kennen. Verplaats jezelf in de positie van je klanten om te ontdekken wat ze willen lezen. Bijvoorbeeld een uitleg: hoe werkt het product? Of een tekst waarmee ze kunnen bepalen of je dienst geschikt is voor hen. Wanneer moet iemand jouw dienst of product gebruiken? Ontdek welke antwoorden je doelgroep zoekt en pas je teksten hierop aan.
Waarop moet je letten bij het schrijven?
Als je zelf de teksten voor je website schrijft, raden we je aan om te letten op de volgende punten:
- Uniforme taal & stijl
- Structuur
- Begrijpelijkheid & actualiteit
- SEO
1. Uniforme taal en stijl
Hoe je gebruikers op je website moet aanspreken, is altijd voer voor discussie. Er is geen goed of fout. Jouw aanpak hangt af van je doelgroep en van wat je zélf prettig vindt. Het maakt bijvoorbeeld niet uit of je kiest voor het persoonlijke ‘jij’ of het beleefde ‘u’, zolang je maar consequent blijft.
De stijl van je website is eveneens belangrijk. Wil je een ontspannen, jonge toon aanslaan? Besteed dan speciale aandacht aan eenvoudige en directe formuleringen. Gebruik meer spreektaal. Of wil je juist nuchter en volwassen klinken? Dan is het misschien beter om een conservatieve woordkeuze te hanteren.
Ook bij STRATO hebben we er lang over gedaan om onze eigen stijl te vinden. Ooit spraken we al onze klanten met ‘u’ aan, maar nu hanteren we al geruime tijd consequent de jij-stijl in onze online communicatie.
2. Structuur
Een lange lap tekst zonder foto’s en structuur is dé manier om je lezer weg te jagen. Gebruik dus alinea’s om je tekst te structureren. Met kopjes bied je de lezer oriëntatie. En via foto’s en video’s kun je de tekst ‘opleuken’ en je boodschap illustreren.
Niet alleen de optische, maar ook de inhoudelijke structuur is belangrijk: zorg voor een rode draad en vermijd zijsprongen en nevenzaken.
3. Begrijpelijkheid & actualiteit
Zorg ervoor dat je doelgroep je begrijpt. Gebruik dus geen jargon of vreemde woorden die de lezer niet kent. Schrijf bovendien korte en beknopte zinnen met een duidelijk boodschap. Vermijd zo veel mogelijk tangconstructies en bijzinnen.
Vermeld je data, prijzen of cijfers? Controleer dan of de gegevens kloppen en houd alle teksten en informatie op je website actueel.
4. SEO
De meeste bezoekers gebruiken Google of een andere zoekmachine om jouw site te vinden. Dus is het uiterst belangrijk om op je website rekening houden met SEO (search engine optimization of zoekmachineoptimalisatie). Zorg er bijvoorbeeld voor dat je het belangrijkste trefwoord aan het begin van de tekst plaatst. Gebruik ook zinvolle en populaire synoniemen.
Een SEO-analyse helpt je bij het optimaliseren van je website. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld de SEO-tool rankingCoach van STRATO gebruiken. Wil je suggesties voor relevante zoektermen? Dan is de gratis tool Ubersuggest handig.
Heb je ook zin gekregen om je eigen website met content te vullen?
Naar SitebuilderDit artikel verscheen voor het eerst op 8 mei 2019. We hebben het in mei 2023 volledig herzien en geactualiseerd.
Gijs zei op
Hoe werkt het lees meer- knoppen in de tekst?