Conversie omvat verschillende aspecten. Elke website heeft immers verschillende doelen. Wat betekent de term ‘conversie’ eigenlijk en waarom zou je de conversie van je website meten? En belangrijker nog: wat levert het je op? We zetten de antwoorden op een rij!
Wat is conversie?
Met conversie bedoelen we dat een geïnteresseerde bezoeker uitgroeit tot klant, abonnee of lezer. Wat voor jou het begrip conversie betekent, hangt af van het doel van je website. Wil je producten verkopen? Moeten bezoekers van je website zich aanmelden voor een nieuwsbrief? Wil je dat bezoekers je blog lezen of een enquête invullen?
Stel, je hebt een webshop waarin je schoenen verkoopt. Dan is er sprake van conversie zodra een bezoeker ook daadwerkelijk een paar schoenen bestelt. Het doel van je website is ‘schoenen verkopen’ en elke bestelling wordt gerekend als één conversie.
Waarom zou je conversie meten?
Je kunt het succes van je website alleen meten als je performance-indicatoren vaststelt. De conversie laat zien hoe goed je website werkt. Zie je bijvoorbeeld dat bezoekers wél producten in hun winkelwagentje leggen, maar de bestelling niet voltooien? Dan moet je het bestelproces eens bekijken. Het is immers mogelijk dat je potentiële klant wordt afgeschrikt tijdens het afronden van de bestelling. Misschien zijn de verzendkosten te hoog of ontbreekt een geliefde betaalmethode?
Hoe meet je conversie?
Bij het meten van de conversie is de conversion rate bepalend. Je meet daarmee in procenten hoe vaak je het doel van je website bereikt. Bijvoorbeeld: welk percentage bezoekers van je webshop koopt een paar schoenen?
De conversie bereken je eenvoudig door het aantal succesvol bereikte doelen te delen door het aantal bezoekers van je site, en het resultaat vervolgens te vermenigvuldigen met 100. Als je 250 paar schoenen hebt verkocht aan 5.000 websitebezoekers, dan is de conversion rate 5 procent. Dat is overigens een goed cijfer. Retailers in de kledingindustrie bereiken zelden meer dan 3 procent.
Google Analytics is de bekendste tool om het gedrag van je websitebezoekers te meten. Hiervoor kun je je gratis aanmelden, maar er zijn ook alternatieven zoals Matomo.
Van grof naar fijn: macro- en microconversie
Als we het hele proces bekijken, van het eerste paginabezoek tot de daadwerkelijke bestelling, spreken we over macroconversie.
Je kunt de conversie ook in detail analyseren en bijvoorbeeld meten hoeveel bezoekers er op één artikel op de startpagina van je webshop klikken. In dit geval hebben we het over microconversie.
Een succesvolle website bij STRATO
Op zoek naar nóg meer succes? Bestel dan meteen een STRATO Webshop, de Sitebuilder of een hostingpakket. (En inderdaad, dit zijn conversielinks naar onze productpagina’s… 😉 )
Daniël de Swart zei op
Beste Martijn,
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik heb het direct gedeeld met de verantwoordelijke product manager en neem contact met je op als hij heeft geantwoord.
Met vriendelijke groet,
Daniël
Martijn zei op
Excuus voor dubbele post. Eerdere post werd net nog niet getoond.
Martijn zei op
Weet je wat enorm zou helpen met een hogere conversie?
Bezoekers van de webshop de optie geven om meer artikelen te tonen per pagina dan de magere (lees: uitgehongerde) 12-16 stuks. Dat dit niet kan, is echt heel slecht!
Met een webshop met meer dan 4000 artikelen is het echt super klantonvriendelijk om na iedere 12 producten op de “volgende pagina”-knop te drukken.
Een simpel klein drop-down-menuutje met de opties “toon: 50, 100 of 200 artikelen” is simpele code en echt een gemis!
Heb meerdere keren mijn onvrede geuit bij helpdeskmedewerkers (die overigens vriendelijk en behulpzaam zijn en mij totaal begrijpen inzake het gemis van deze optie), maar nooit iets gehoord van productmanagers o.i.d.
Tevens enquête ingevuld met zelfde verhaal, met zelfde resultaat: geen…
Dat STRATO de meerwaarde niet inziet van deze missende feature, maar wel leuke blogposts maakt over conversie, slaat de plank totaal mis!
Na het aflopen van mijn contract, stap ik over naar een provider die deze feature wel geïmplementeerd heeft en de meerwaarde van tevreden klanten wel inziet.
Verder ben ik uitermate tevreden over de hosting van STRATO (vooral de klantenservice verdient een pluim, in mijn optiek), dus als STRATO deze feature weet te implementeren voor het verstrijken van m’n contract, zou ik zeker blijven! Maar afgaande aan het gebrek van interactie en erkenning van het gemis én verandering in de features van het pakket, ga ik hier niet van uit.
Ik adviseer andere potentieel webshop eigenaren hier goed rekening mee te houden.
Daniël de Swart zei op
Beste Martijn,
Dank voor je uitgebreide reactie! Ik heb het direct gedeeld met de verantwoordelijke product manager en neem contact met je op als hij heeft geantwoord.
Met vriendelijke groet,
Daniël
Martijn zei op
Thanks! 😉
Ben benieuwd…
Met vriendelijke groet,