Een website in de lucht houden kost tijd en geld. Des te mooier als je website niet alleen een kostenpost is maar ook iets oplevert. In dit artikel lopen we een aantal populaire verdienmodellen langs.
- Geld verdienen met advertenties op je site
- Affiliate links
- Premium content
- Paid content schrijven
- Cursussen en webinars
- Een shop toevoegen aan je site
- Je website doorverkopen
- Donaties
1. Geld verdienen met advertenties op je site
Als je met een website geld wilt verdienen, heb je diverse interessante opties. Je kunt bijvoorbeeld reclamebanners van een advertentienetwerk gebruiken, zoals Google AdSense. Of banners van een affiliate provider als Awin. Ook is het mogelijk om productlinks in te zetten via Amazon Affiliates of het partnerprogramma van Bol.com. Natuurlijk zijn er nog veel andere aanbieders. Maar niet elke aanbieder of elk type reclame is voor jouw website geschikt. De positionering van banners en hun aantal kunnen je omzet positief, maar ook negatief, beïnvloeden.
Wat voor soort website heb je?
Het type website dat je beheert, bepaalt welke advertentienetwerken geschikt zijn. Productlinks van bol.com passen bijvoorbeeld heel goed op een website waarop je producten presenteert of test.
Als je een website over een specifiek onderwerp hebt, kan het beter zijn om affiliate banners te plaatsen. Je kunt dan precies kiezen welke advertenties je bezoekers te zien krijgen. Die moeten uiteraard passen bij het thema of de inhoud van je site.
Staat op jouw site of blog daarentegen van alles en nog wat? Dan is een advertentienetwerk dat inhoudelijke of gepersonaliseerde advertenties levert een goede keuze. Als je bijvoorbeeld vandaag schrijft over je iPhone, morgen over de politiek en overmorgen over je vakantie, dan is deze vorm van adverteren de beste keuze. Maar natuurlijk kun je ook alle vormen op één pagina combineren.
Houd reclame beperkt
Het is verstandig om niet alles met reclamebanners vol te zetten. Weliswaar klinkt ‘meer reclame = meer verkoop’ logisch, maar het tegendeel is waar.
Ten eerste maakt elke reclamebanner die uit een ander netwerk afkomstig is, je website een beetje langzamer. En langzame pagina’s worden in de Google-zoekresultaten lager weergegeven. Dit leidt uiteindelijk tot minder bezoekers.
Ten tweede worden je bezoekers afgeleid door te veel reclame. Of ze vinden het zelfs vervelend. Plaats dus niet te veel banners, maar richt je op de meest efficiënte advertentieruimte. Posities die minder goed scoren, kun je weglaten. Welke dat zijn, zie je gewoonlijk in het overzicht van advertentie-performance van het reclamenetwerk dat je gebruikt.
De optimale advertentiepositie
Maar welke posities zijn geschikt voor reclame? Google AdSense helpt je op weg: advertenties ‘boven de vouw’, die dus zónder scrollen al zichtbaar zijn op het scherm, presteren meestal beter dan advertenties die lager op de pagina staan. Dat komt simpelweg doordat veel gebruikers direct doorklikken. Dit geldt natuurlijk niet alleen voor AdSense, maar ook voor andere netwerken. Maar als de lezer wél op je site blijft, klikt hij waarschijnlijk eerder op een banner in het midden van het artikel of op een productaanbeveling eronder.
Ook productpromo-links in de tekst kunnen een goede omzet genereren. Gebruikers die klaar zijn met het lezen van een artikel, zijn erg geïnteresseerd in het onderwerp dat je beschreef. Daarop kun je inspelen door onder het artikel advertenties op provisiebasis te plaatsen, waarvan de inhoud aansluit op dat artikel. Heb je bijvoorbeeld over je reis naar Frankrijk geschreven? Dan kun je een affiliate-link naar vakantiehuizen in Frankrijk plaatsen.
Gebruik standaardformaten en ‘klikvangers’
Van belang zijn de inhoud en positie, maar ook het formaat van de advertenties. Zo vormt de 728×90-banner in de kop van de site een bekend element. Als de site responsive is, past die advertentie niet meer op mobiele schermen. Dan moet je een ander formaat of een andere positie kiezen.
Hoewel veel netwerken nu ook gebruikmaken van responsive advertenties, kan het de moeite waard zijn om de ‘klassieke’ formaten uit te proberen. Een 300×200-banner of een 336×280×200-banner ziet er goed uit op alle schermen en is gemakkelijk als advertentie te herkennen. Wie hierop klikt, is ook echt geïnteresseerd in de advertentie. Dat kan een omzet verhogende factor vormen.
De vaak verwaarloosde tekst- en linkadvertenties bieden zich overigens aan als ‘klikvangers’: hoewel ze niet opvallen, passen ze naadloos in de inhoud en worden daarom vaker aangeklikt dan klassieke reclamebanners. Veel gebruikers negeren al die kleurrijke of bewegende advertenties namelijk allang.
WordPress: reclameposities gemakkelijk testen met een plug-in
Heb je een WordPress site? Dan kun je de reclameblokken eenvoudig beheren met de gratis plug-in Ad-Inserter. Deze plug-in helpt je om overal op je site advertentieblokken te plaatsen en ze vervolgens uit te proberen. Het voordeel is dat je thema geen eigen advertentieposities hoeft te bevatten. Je kunt bovendien snel de plek van een banner wijzigen. Op deze manier kun je ook prachtig testen welke formaten op welke positie op je pagina het beste scoren. Ook dit helpt je weer om de omzet van je website te verbeteren.
2. Affiliate links
Bij uitstek geschikt voor bloggers zijn affiliate links, omdat je doelgericht producten kunt aanbevelen die bij jouw onderwerp passen. Voor mensen die via jouw link iets kopen, ontvang je vervolgens een percentage van de opbrengst. Twee laagdrempelige affiliate netwerken zijn bol.com en Amazon, maar afhankelijk van wat je wilt promoten kun je ook naar partijen als Tradetracker, AWIN, PayPro, Daisycon en CJ Affiliate kijken. Of je checkt simpelweg of bedrijf X een “affiliate program” heeft waarvoor je je kunt aanmelden.
Belangrijk is dat je transparant communiceert dat je aan je productaanbevelingen verdient, zodat je bezoekers zich niet misleid voelen. Ook moet je openheid geven over de cookies waarmee je bezoekers volgt. Vanzelfsprekend doe je er goed aan om alleen producten of diensten aan te bevelen waar je goede ervaringen mee hebt, aangezien je anders je geloofwaardigheid op het spel zet. Grote aantallen affiliate links kunnen bezoekers bovendien afschrikken, wanneer zij de indruk hebben dat je enkel op hun geld uit bent.
Toch kun je op den duur zeker rendement halen uit affiliate links. Wel zul je nog steeds kwalitatief hoogstaande content zoals reviews en productvergelijkingen moeten leveren om je bezoekers te overtuigen.
3. Premium content
Of mensen ook zouden betalen om je artikelen te lezen is voor een blogger de ultieme proef op de som. Zijn jouw teksten zeer gewild, kun je ze als premium content achter een “betaalmuur” aanbieden. Maar het hoeft niet eens om het geschreven woord te gaan, hetzelfde principe kun je toepassen op e-books, podcasts, video’s en andere creaties die je exclusief met betalende bezoekers deelt. Een andere optie is om betalende bezoekers eerder toegang tot je nieuwste werk te geven. Dit verhoogt natuurlijk wel je werkdruk, aangezien betalende bezoekers ook waar willen zien voor hun geld.
4. Paid content aanbieden
Als je graag in de pen klimt, kun je ook voor andere websites schrijven. Dat is tevens een mogelijkheid om naamsbekendheid te verwerven en je site te promoten. Hiervoor moet je bij de verantwoordelijke redactie polsen welke onderwerpen gewild zijn. Let er alleen wel op dat je geen “dubbele content” creëert door sterk op je eigen webteksten terug te vallen. Beheers je meerdere talen, ben je op dit vlak in het voordeel, omdat je dan je actieradius sterk kunt vergroten.
Met het juiste bereik kun je ook bedrijven benaderen om tegen betaling over hen te schrijven, bijvoorbeeld over een dienstverlening of evenement dat ze organiseren. Zolang jij aannemelijk kunt maken dat dit voor het bedrijf in kwestie een aantrekkelijke optie is, zullen zij je artikel graag sponsoren. Het helpt als je hun een mediakit kunt sturen met details over je maandelijkse traffic, volgers op social media en demografische feitjes.
Als je een kenner op een bepaald gebied bent en je graag je mening over nieuwe producten geeft, kun je dit wellicht ook tegen betaling doen. Veel producenten bieden hun waren namelijk aan bloggers aan om ze te laten beoordelen. Zij profiteren graag van jouw bereik en invloed op jouw volgers. Is kokkerellen bijvoorbeeld jouw niche, kun je ook af en toe – met of zonder speciale kortingscode – reviews over de nieuwste keukenapparaten schrijven.
5. Cursussen en webinars
Ben je een autoriteit binnen je vakgebied? Dan kun je via je website betaalde cursussen en webinars aanbieden. In de regel leveren deze meer op dan e-books waarin je je expertise deelt. Wel zul je zelf de lessen voor een cursus moeten bedenken en ook aanvullend materiaal zoals downloads en oefenvragen moeten leveren. Gebruik je WordPress, kun je het gebruik van een plug-in als MemberPress of LearnDash overwegen. Daarmee kun je je cursussen in een eigen leeromgeving aanbieden en beheren. Vergelijkbaar maar meer interactief zijn live webinars. Hier kun je vrij je kennis delen en direct vragen van deelnemers beantwoorden.
6. Een shop toevoegen aan je site
Als je eenmaal een goedlopende website hebt, kun je er ook een shop aan toevoegen. Wat je wilt verkopen, hangt af van je niche, het soort website en de hoeveelheid tijd en energie die je er wilt instoppen. Heb je een foto- of kunstblog? Verkoop dan professionele afdrukken van je mooiste werk. Als geluidstechnicus kun je wellicht door jou aanbevolen apparatuur aanbieden. Je kunt ook denken aan je eigen merchandise in de vorm van t-shirts, hoodies, tassen en mokken.
Bij het verkopen van niet-digitale producten komt natuurlijk ook inkoop, verpakking, verzending en facturatie kijken. Als je daar geen trek in hebt, is een dropshipping webshop het overwegen waard. Bij een aankoop stuurt de producent, groothandel of leverancier producten rechtstreeks naar het adres van jouw klant. Jij hoeft dus geen magazijn van je woonkamer te maken of je te druk te maken om de logistiek.
Gebruik je overigens WordPress, is het opzetten van een shop technisch gezien geen kunst meer. Je installeert simpelweg de juiste plug-in. Wil je klein beginnen, is WooCommerce bijvoorbeeld een laagdrempelige mogelijkheid om een eigen shop op te zetten. Tot de groep van tevreden gebruikers horen onder meer het team achter Brouwerij ‘t Maatje. Zij koppelden succesvol een eigen biershop aan hun website:
WooCommerce werkt echt top. Voor een beginnend ondernemer is het een goede oplossing. Je moet wel enige technische kennis hebben, maar als je al ervaring met WordPress hebt, krijg je ook WooCommerce snel onder de knie.
7. Je website doorverkopen
Dit klinkt wellicht als het kind met het badwater weggooien. Heb je echter handigheid in het bouwen en laten groeien van websites, kun je deze ook verzilveren – mits je een koper vindt natuurlijk. Online vind je meerdere veilingsites zoals Flippa en Empireflippers, maar ook Nederlandse sites zoals Webshopovername treden als bemiddelaar bij de verkoop op (ook voor websites). Zelfs als je nu niet van plan bent om je website van de hand te doen, is het van voordeel om te weten dat deze optie bestaat, mocht je er op een later moment niet langer tijd in kunnen of willen steken.
8. Donaties
Tot slot kun je ook geld verdienen met je blog of website door virtueel je hand op te houden. Je hoeft natuurlijk niet te bedelen. In WordPress kun je bijvoorbeeld door middel van een plug-in heel eenvoudig een donatieknop toevoegen. Sympathiseren je bezoekers al met je site en jouw doel, hoef je slechts nog een beroep te doen op hun vrijgevigheid. Het is aan te raden om je te verdiepen in verschillende donatiemogelijkheden. Sommige aanbieders bieden je bijvoorbeeld ondersteuning bij het versturen van mails aan volgers.
De aanhouder wint
Je eigen website is in de regel geen manier om snel rijk te worden. De ervaring leert – ook van onze eigen klanten – dat je hard zult moeten werken en er veel tijd in moet steken, voordat de kassa rinkelt. Als je echter met passie aan je blog of website werkt, is er geen reden om het niet te proberen!
Wil je ook een eigen website maken?
Naar onze hostingpakkettenDit artikel hebben we voor het eerst gepubliceerd in november 2019. We hebben het artikel in juni 2024 volledig herzien.
Martijn zei op
Heeft strato zelf ook een affiliate programma?
Jorrit van der Heide zei op
Beste Martijn,
Dank voor je vraag of je een affiliate van STRATO kunt worden. Momenteel hebben we niet zoiets als een eigen affiliate programma. Mocht dat veranderen, informeren we je daar natuurlijk over op ons blog of op onze social media kanalen.
Hartelijke groet,
Jorrit