Hoe je je website herstelt en verbetert na Google’s March 2024 Core Update

Hoe je je website herstelt en verbetert na Google’s March 2024 Core Update

Heeft jouw website merkbaar aan traffic ingeboet na Google’s algoritme-update in maart 2024? Dit is wat je kunt doen om je bezoekers terug te halen en je resultaten zelfs te verbeteren.

In maart 2024 introduceerde Google een van de grootste algoritme-updates tot nu toe: de zogenaamde March 2024 Core Update. Deze update bracht aanzienlijke veranderingen in de Google-ranking van websites en webshops. Het idee erachter richtte zich op het verbeteren van contentkwaliteit en de gebruikerservaring van mensen die informatie zoeken via Google. Op zich niets nieuws onder de zon: Google wil de nummer 1 zoekmachine blijven en wil zijn gebruikers de beste zoekresultaten laten zien. Maar het slechte nieuws was dat veel kleinere websites en webshops hun zoekposities en organische verkeer daarop sterk zagen verslechteren.

Heeft dit jouw website of shop ook getroffen? Dit zijn enkele strategieën die je kunnen helpen om je site of shop te herstellen en zelfs boven het oorspronkelijke niveau uit te tillen.

De impact van de “March 2024 core update”

De March 2024 Core Update legt sterk de nadruk op ‘helpful content’ en het EEAT-principe. Deze afkorting staat voor Experience, Expertise, Authoritativeness, en Trustworthiness. Google heeft nu een verbeterd systeem dat deze aspecten beoordeelt, waardoor niet alleen de inhoud zelf, maar ook ‘website-brede signalen’, zoals gebruikerservaring en snelheid, belangrijker zijn geworden. Voor webshops betekent dat onder meer dat oppervlakkige productbeschrijvingen vol met keywords definitief niet meer volstaan.

Strategische acties voor herstel

Als eerste stap raden we aan om de afname van bezoekers met behulp van trackingtools zoals Google Analytics beter in kaart te brengen. Welke pagina’s ontvangen minder traffic dan voorheen? En ligt dit primair aan Google of spelen ook andere bezoekersbronnen een rol, zoals social media of websites die naar jouw site linken? Zodra je de situatie en oorzaken beter begrijpt, komt meestal ook de oplossing in zicht.

Strategische acties voor herstel van je website of shop
Zet desnoods de belangrijkste maatregelen op papier, dat geeft rust en werkt prettiger.

Stel je vast dat het vooral aan Google ligt en dus vooral een SEO-probleem is, kun je het volgende doen:

1. Verbeter de content van je website of webshop

Dit advies is niet nieuw: je doet er goed aan om je bestaande content een grote schoonmaakbeurt te geven. Kijk naar welke pagina’s weinig waarde bieden en herschrijf deze. Als ze het herschrijven niet waard zijn, kun je ze natuurlijk ook samenvoegen met andere pagina’s of direct verwijderen. Speel zo goed mogelijk in op de behoeftes en vragen van je doelgroep. De kunst is om de vragen van je doelgroep goed aan te voelen en in nuttige content om te zetten. Maak slim gebruik van de mogelijkheden van WordPress of een ander CMS en creëer bijvoorbeeld handige FAQ-secties voor je bezoekers of klanten.

Praktijkvoorbeeld: Schrijf blogartikelen over vragen die je doelgroep bezighouden en die ze elders niet in dezelfde kwaliteit kunnen vinden. Als je bijvoorbeeld elektrische auto’s (door)verkoopt, maak dan een pagina over het geteste bereik van populaire elektrische auto’s. Doe dit bij voorkeur op basis van je eigen ervaring en verwerk welke verschillen je verder nog zijn opgevallen, zodat jouw bezoekers en klanten een geïnformeerde keuze kunnen maken.

2. Versterk EEAT van je site of webshop

EEAT staat in het Nederlands voor ‘ervaring, deskundigheid, autoriteit en betrouwbaarheid’. Net als in het echte leven vragen mensen zich waarschijnlijk af wie je bent en hoe betrouwbaar jouw informatie is. Hier moet je dus zoveel mogelijk openheid van zaken geven. Positieve klantbeoordelingen wekken vertrouwen, net als je ervaring en kwalificaties in wat je doet. Ook backlinks van andere websites, die Google als bijzonder gezaghebbend ziet, hebben een positieve invloed op je ranking. Die laten immers zien dat andere spelers in jouw branche je erkennen en vertrouwen.

Praktijkvoorbeeld: Voeg Google-reviews toe aan productcategoriepagina’s en werk je ‘over ons’-pagina bij met certificaten en bewezen expertise. Dit kan je betrouwbaarheid aanzienlijk verhogen.

3. Optimaliseer de gebruikerservaring

Boven stipten we al aan dat Google gebruiksvriendelijkheid en in ’t bijzonder snelheid zwaarder is gaan wegen. Staat je website bijvoorbeeld vol met langzaam ladende advertenties of verschijnen er banners in beeld die je bezoekers moeizaam moeten wegklikken, zijn dat allemaal zaken die Google meer dan ooit afstraft. Ook trage websites zijn Google een doorn in het oog. Dus zelfs al is je content uitstekend, maar duurt het lang voordat je pagina’s laden, pakt dat negatief voor je uit. Je doet er dus goed aan om de laadsnelheid van je website of shop te verbeteren.

Praktijkvoorbeeld: Zet grote afbeeldingen om naar een efficiënter formaat zoals WebP en gebruik een caching plug-in voor WordPress.

Zet grote afbeeldingen om naar een efficiënter formaat zoals WebP
WebP-afbeeldingen zijn kleiner en laden sneller.

4. Verbeter interne linkstructuur

Neem tot slot je interne links onder de loep. Zij zorgen ervoor dat je bezoekers snel vinden waarnaar ze op zoek zijn op je website. Plaats deze links dus zo optimaal mogelijk, voeg desnoods knoppen toe om ze meer te laten opvallen. Een trackingtool als Google Analytics kan je meer inzicht geven over typische ‘gedragspatronen’ op je website of in je webshop. Weet je welk traject de gemiddelde bezoeker aflegt, kun je hier doelgericht verbeteringen aanbrengen, bijvoorbeeld door in populaire FAQ’s en blogs slim naar gerelateerde productpagina’s te linken.

Praktijkvoorbeeld: Voeg in je populairste blogs niet alleen passende productlinks toe, maar plaats ze ook precies daar waar je bezoekers waarschijnlijk erop klikken.

Meet succes en blijf aanpassen

Heb je de verbeteringen aan je site of shop uitgevoerd, wil je natuurlijk zien of de maatregelen effectief zijn. Houd dus je rankings en organische verkeer – bijvoorbeeld met een hulpmiddel als rankingCoach – goed in de gaten. Je zult naar verwachting een geleidelijk herstel zien, met een stijgend aantal bezoekers en conversies. Dit vergt echter enig geduld.

Dus wat helpt:

Dit is dus heel in het kort hoe je kunt reageren op de update:

  • Investeer in content van hoge kwaliteit: Creëer inhoud die echte waarde biedt aan je bezoekers en vermijd oppervlakkige teksten gevuld met zoekwoorden. Gebruik bijvoorbeeld social media om klantvragen te verzamelen voor je contentstrategie.
  • Werk aan autoriteit: Focus op het verkrijgen van backlinks van betrouwbare websites en overweeg een ijzersterke ‘over ons’-pagina te maken. Vermijd het kopen van backlinks, want authentieke links zijn veel waardevoller.
  • Focus op gebruikerservaring: Optimaliseer laadtijden en de algehele toegankelijkheid van je website om ervoor te zorgen dat bezoekers een probleemloze ervaring hebben. Tools zoals Pagespeed Insights en Hotjar kunnen hierbij helpen.

Conclusie

De Google March 2024 Core Update was een ‘wekroep’ voor veel website- en shopeigenaren. Ruw wakker gemaakt worden is niet fijn, maar het biedt echter ook een waardevolle kans om je site of shop te verbeteren en nog beter te luisteren naar de wensen van je klanten.

Ongetwijfeld is dit ook niet de laatste update van Google. Hoewel het niet nodig is om blind achter de laatste SEO-trends aan te lopen, kan het helpen om grote ontwikkelingen van zoekmachines in het oog te houden. Bijvoorbeeld een trend als Search Generative Experience (SGE) waarbij Google zoekresultaten met behulp van AI alvast voor je samenvat of de volledige mobiele indexering van Google.

Heb jij ook te maken gehad met de gevolgen van deze update? Deel je ervaringen en strategieën in de reacties, wij zijn benieuwd naar jouw bevindingen!

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie