Heb je een webshop? Dan kun je jouw omzet flink verhogen via social media als Instagram en Pinterest. Maar welke onderwerpen en hashtags zijn daar op dit moment trending?
Pinterest geldt als een effectieve traffic booster voor webshops. Geen wonder, want inmiddels gebruiken miljoenen Nederlanders dit online platform om elkaar te inspireren met afbeeldingen en foto’s. Vooral creatieve mensen voelen zich aangetrokken tot het platform. De populairste categorieën zijn Wonen & Inrichten, Beauty, Vrouwenmode, Koken en Kunst.
Het mooie is dat veel mensen doelgericht op zoek zijn naar decoratieve producten, bijvoorbeeld voor de huiskamer. Ze zijn dus al bezig met plannen en hebben vaak een aankoopintentie. Onderzoeken tonen aan dat 90 procent van de bezoekers op Pinterest er al eens inspiratie heeft gevonden voor een daadwerkelijke aankoop. Het is daarom een krachtig marketinginstrument voor webshops.
Actuele Pinterest-thema’s: vintage-meubels, zonne-energielampen en koffieapparaten
Er staan nu zo’n 175 miljard ideeën op Pinterest. Dat is 75 procent meer dan vorig jaar! Gebruikers zoeken momenteel het meest naar producten die ze leuk vinden (+115%), stijlideeën (+38%), kunst (+50%) en doe-het-zelfprojecten (+35%). Dit jaar duiken er ook nieuwe trends op. Pinterest-statistieken voorspellen dat de belangstelling voor zelfgemaakte zonnelampen voor de tuin flink stijgt. Ook is er veel interesse in doe-het-zelf projecten met vintage-onderdelen, zoals huiskamertafels van oude pallets. Verder zijn de zogenaamde koffiestations voor thuis populair, evenals herinneringen aan overleden huisdieren zoals gegraveerde ringen of gedenktekens voor de tuin.
Omzetkansen voor webshops: ruim een miljard Instagram-gebruikers
Ook Instagram behoort tot het marketingrepertoire van steeds meer webshops. Geen wonder, want alleen in Nederland delen al miljoenen mensen foto’s en video’s op dit social-mediaplatform. Ze blijven steeds langer op de site en bekijken foto’s van vrienden en beroemdheden. 90% van de gebruikers volgt ook bedrijven op Instagram.
Populaire Instagram-thema’s voor webshops: mode, food en design
De populairste onderwerpen op Instagram zijn kleding, schoenen en tassen. Alleen al de hashtag #fashion dekt intussen ruim een half miljard bijdragen. De keerzijde hiervan is dat je als webshop maar moeilijk de aandacht kunt trekken. Daarom is het essentieel om een lucratieve niche te vinden waar de concurrentie relatief klein is.
Mode, food en design: dit zijn de onderwerpen die de gebruikers het meest interesseren op Instagram.
De food-categorie is een andere grote hit op Instagram. De meest prominente hashtags zijn #food, #foodie en #foodporn. Je kunt producten als serviesgoed en tafeldecoratie ook in deze context aanbieden. En nu we het over tafeldecoratie hebben, het onderwerp design is ook populair op Instagram. De top-hashtags zijn #design, #interiordesign en #home.
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.