Wil je storingen in een vroeg stadium herkennen en onnodige downtime voorkomen? Dan helpen de STRATO Monitoring Services je. Maar hoe gaat dat in z’n werk?
Als je server uitvalt, begint de klok meteen te tikken en moet je zo snel mogelijk een oplossing vinden. Veelvoorkomende problemen kunnen vaak vrij snel worden verholpen, maar dan moet je natuurlijk wel merken dat de server überhaupt is uitgevallen. Hoe kun je de beschikbaarheid van de server om de paar minuten controleren? Met de Monitoring Services van STRATO.
Serverfouten onmiddellijk opmerken
STRATO biedt deze dienst aan samen met de specialisten van ServerGuard24. Zodra je de dienst hebt geconfigureerd, controleert deze regelmatig diverse aspecten van je server. Bij problemen krijg je een e-mail, een pushmelding of een SMS. Je kunt diverse tests selecteren, variërend van eenvoudige pings en HTTP-verzoeken tot specifieke controles, zoals DNS-resolutie en SSL-certificaten. Ook tests van individuele diensten zoals MySQL of SMTP zijn mogelijk.
Het belangrijkste in een oogopslag
In een aparte interface kun je specifieke tests activeren die je op je server wilt monitoren. Daar vind je ook alle andere functies; je kunt bijvoorbeeld de notificaties configureren en de testhistorie bekijken.
Je ziet de huidige status in de monitoring-interface, direct in de serverlogin. Wil je mobiel de status van je server controleren? Gebruik dan de ServerGuard24-app voor Android of iOS. Die toont de huidige status en geschiedenis en stuurt pushmeldingen als er problemen optreden. Maar ook als admin wil je misschien niet altijd bereikbaar zijn. Daarom kun je in het weekend of ’s nachts die meldingen uitschakelen. Bovendien is er een functie die de tests tijdelijk volledig uitschakelt. Zo voorkom je vals alarm, bijvoorbeeld tijdens gepland onderhoud.
Professionele metingen
Als een server niet toegankelijk is, kan dit vele oorzaken hebben. Zo meldden verschillende gebruikers medio november storingen van populaire diensten als Amazon en YouTube. Later bleek dat het probleem eigenlijk door Vodafone werd veroorzaakt. Het is daarom de moeite waard om de beschikbaarheid van de server vanaf verschillende netwerken te meten. De monitoringdiensten nemen contact op met je server vanuit de hele wereld. Ze merken dan direct waar in het netwerk de storing zich bevindt.
Het hele team up-to-date
De monitoringdiensten hebben grote voordelen voor servers die door meerdere personen gezamenlijk worden beheerd. Voor elke test kun je namelijk een afzonderlijke contactpersoon toekennen. Daardoor ontvangt de beheerder van een mailserver bijvoorbeeld alleen meldingen die binnen zijn verantwoordelijkheid vallen.
Nu monitoren
De basisversie van de Monitoring Services vind je in elk STRATO serverpakket. Je hoeft de diensten alleen maar te activeren. Uitgebreide versies kun je afzonderlijk bestellen. Je krijgt dan extra functies en meer gelijktijdige diensten. Wil je dit? Ga dan naar de klantenlogin en van daaruit naar de serverlogin.
Naar onze serveraanbiedingen
Edwin Claassen zei op
Ik ben opzoek naar de handleiding van STRATO Monitoring Service. Ik heb deze wel in het pakket zitten maar weet niet hoe ik deze moet inrichten.
Jorrit van der Heide zei op
Hallo Edwin,
Bedankt voor je vraag. Meer informatie over de Monitoring Service vind je in dit FAQ-artikel. Mocht je dat nog niet voldoende op weg helpen, kun je het beste even onze klantenservice contacteren.
Hartelijke groet,
Jorrit van der Heide