Je webshop wordt goed bezocht, maar je haalt niet de beoogde winst? Is het reisblog uit je studententijd verouderd, omdat je geen tijd meer hebt om over nieuwe avonturen te schrijven? Hier lees je wat je met een ongebruikt domein kunt doen.
Stel je voor dat je websiteverkeer zou kunnen weggeven. In feite is dat helemaal geen rare gedachte – want als je je domein verwijdert, zal het na de verplichte quarantaineperiode weer vrij beschikbaar zijn op de markt.
Dat klinkt in eerste instantie onschuldig. Maar iemand anders kan het domein dan snel opnieuw registreren en daarmee een e-mailadres aanmaken dat jij voorheen hebt gebruikt om met je bezoekers of klanten te communiceren. Derden kunnen zo niet alleen profiteren van je voormalige bezoekers, maar ook gevoelige gegevens onderscheppen. Het zomaar verwijderen van een domein is daarom niet altijd de beste oplossing.
Optie 1: domein “parkeren”
Als je je domein niet meer gebruikt, kun je het een tijdje ‘parkeren’, voordat je het verwijdert en daarmee beschikbaar stelt voor nieuwe registratie. De beste manier om dit te doen, is over te schakelen naar het kleinst mogelijke domein- of mailpakket. Je domein en eventueel je mailverkeer blijven zo behouden.
Op deze manier zit je veilig als het gaat om gegevensbescherming. Ook vermijd je zo problemen als je besluit je website later toch weer te willen gebruiken. Want als je oude favoriete domein eenmaal door iemand anders is geregistreerd, moet je helemaal vanaf nul beginnen met het werven van bezoekers.
Een alternatief is om je website te vervangen door een pagina met je contactgegevens. In de STRATO klantenlogin kun je via domeinbeheer eenvoudig zo’n digitaal visitekaartje aanmaken.
Optie 2: Domein compleet opzeggen
Als je zeker weet dat je je domein en e-mailadres niet meer wilt behouden, kun je het volledige pakket opzeggen. Ook dit kan bij STRATO eenvoudig online via de klantenlogin. Wij doen dan de rest: we zetten je pakket bij ons stop en informeren de juiste registry, bijvoorbeeld de SIDN.
Let op: zodra de looptijd van je contract is verstreken, werken je e-mailpostvakken ook niet meer. Zorg er dus voor dat je van tevoren alle nog relevante berichten ergens anders opslaat. Als je geen opslagruimte meer heeft, kan een flexibele mailspace helpen.
Optie 3: opzeggen zonder te verwijderen – je domein verhuizen
Als je inmiddels meerdere websites bij een andere provider hebt en je wilt alles onder een dak hebben, kun je je ongebruikte domein ook verhuizen naar een andere provider. Dan hoef je het domein alleen bij de huidige provider op te zeggen. Deze provider maakt het domein vervolgens beschikbaar voor verhuizing en stuurt je hiertoe een zogenaamde authinfo-code. Meer informatie over het wisselen van provider lees je hier.
Vergeet ook in dit geval niet om de wijziging vóór het einde van de contractlooptijd door te voeren. Anders kan de betreffende registry je domein in quarantaine plaatsen en vervolgens alsnog verwijderen.
Is jouw favoriete domein nog vrij?
Registreer nu je domein!Dit artikel verscheen voor het eerst op 14 mei 2018. We hebben het volledig herzien en geactualiseerd.
Philip zei op
Ik heb nu 2 contracten.
De 2 domeinnamen plus websites en email van het 1e contract wil ik graag naar het 2e contract verhuizen. Het 2e contract wil ik wel eerst upgraden zodat ik ruimte heb voor mijn eerder genoemde 2 websites.
Ik zie op de site wel de mogelijkheid om domeinnamen intern te verhuizen maar het belangrijkste vind ik dat ik mijn emails niet kwijt wil raken. Websites kan ik exporteren en dan later in de nieuwe omgeving importeren neem ik aan.
Graag jullie advies hoe ik dit moet aanpakken.
Sjef Huijbregts zei op
Beste Philip,
Bedankt voor je vraag.
Inderdaad kun je je domeinen van je ene contract bij STRATO naar het andere verhuizen. Dit proces wordt in het volgende FAQ-artikel uitgelegd: https://www.strato.nl/faq/contract/domeinen-verhuizen-binnen-mijn-contract-of-klantnummer/.
Het klopt ook dat aan het domein gekoppelde inhoud niet automatisch wordt overgenomen in je nieuwe contract. Je website kun je in het nieuwe pakket opnieuw uploaden. E-mails zou je eerst moeten exporteren en lokaal opslaan. Dit kan bijvoorbeeld met een e-mailprogramma als Outlook of Thunderbird. Als je vervolgens in het nieuwe contract je e-mailaccounts opnieuw hebt aangemaakt, kun je de e-mails in je nieuwe postvak importeren (ook weer via hetzelfde e-mailprogramma). Let erop dat je de back-up van je e-mails maakt vóórdat je je domeinnaam naar het nieuwe pakket verhuist.
Mocht je verdere ondersteuning hierbij nodig hebben, raad ik je aan even met onze klantenservice contact op te nemen. Hier vind je onze contactgegevens: https://www.strato.nl/faq/.
Met vriendelijke groet,
Sjef
Philip zei op
Dank Jorrit,
Het is mij gelukt. 🙂
Jorrit van der Heide zei op
Mooi, graag gedaan!
Philip zei op
Ik heb nu de .nl domein binnen.(is nu geactiveerd)
Nu heb ik een WordPress pakket bij jullie met een domeinnaam die eindigt op .info
Nu wil ik mijn .info domeinnaam vervangen door mijn .nl domein. Wat moet ik hiervoor doen?
Kan ik in het WordPress dashboard de sitenaam gewoon aanpassen + mail adres? Blijft mijn site dan nog gewoon werken?
Tweede vraag: ik heb laatst een flat SSL bij jullie aangeschaft maar die staat bij mijn andere pakket dus kan ik deze niet voor mijn WordPress pakket gebruiken wat ik wel vreemd vind. Is dit aan te passen?
Jorrit van der Heide zei op
Beste Philip,
Bedankt voor je vragen.
In de klantenlogin ga je naar je WordPress pakket en vervolgens naar Domeinbeheer. Hier ga je naar het .nl-domein en stel je een interne forward in, zodat het domein naar de map van je .info-site verwijst. Pas daarna maak je de noodzakelijke wijzigingen in het WordPress dashboard.
SSL-flat zou je in het andere hostingpakket moeten opzeggen en opnieuw bestellen voor het WordPress pakket. Laat het graag weten als je hier hulp bij nodig hebt. Dan maken wij het in orde.
Hartelijke groet,
Jorrit
Philip zei op
Dank je Jorrit,
Ik was even in de war omdat op jullie site staat dat dat domein al op mijn naam moet staan maar dat is in dit geval niet zo.
Maar goed, ga het morgen regelen. ?????
Philip zei op
Hi,
Ik wil en kan 2 domeinnamen overnemen van een vriend en deze bij jullie onderbrengen zodat ik ze aan mijn site bij jullie kan koppelen.
Ik heb hulp nodig hoe mijn vriend deze domeinen kan verhuizen. Hij zit bij simply.com maar weet niet precies hoe hij dat moet doen.
Graag jullie hulp.
Jorrit van der Heide zei op
Beste Philip,
Dank voor je vraag. Ik begrijp dat je domeinen van iemand anders wilt overnemen en aan je eigen contract bij STRATO wilt koppelen. In principe werkt dat als volgt:
1. Je vriend dient de domeinen bij zijn huidige provider op te zeggen en de verhuiscodes (authcodes) aan te vragen.
2. Vervolgens kan jij de domeinen in de klantenlogin bestellen (Pakketoverzicht – domeinen bestellen). Voer je domeinnaam in, verschijnt de informatie dat het domein bezet is, maar dat je het kunt verhuizen. Hier dien je de verhuiscodes in te voeren om de verhuizing te autoriseren. De domeinen komen dan direct onder jouw contractnummer te staan.
In principe zijn dit de stappen die je moet doorlopen. Zijn er nog mails en websites gekoppeld aan de domeinen en wil je die ook mee verhuizen? Dat moet jezelf (of in dit geval de huidige domeinnaamhouder) de websites en mails back-uppen, zodat ze gemigreerd kunnen worden. Gaat het echter alleen om de domeinen, zijn bovenstaande stappen voldoende.
Hartelijke groet,
Jorrit