Zo maak je professionele productfoto’s voor je shop!

Zo maak je professionele productfoto’s voor je shop!

Fotografeer je zelf de producten voor je webshop? Dat is vaak veel werk, maar het is de moeite waard. Hoe bereik je echter professionele kwaliteit? In dit blog zetten we de belangrijkste tips op een rij.

1. Laat je inspireren

Het is altijd de moeite waard om wat tijd in onderzoek te investeren. Zoek websites waarvan je de productfoto’s mooi vindt. Of gebruik Google Image Search om goede foto’s van vergelijkbare producten te vinden. Analyseer deze foto’s: wat is de hoek van de camera, welk type belichting wordt er gebruikt, wat voor achtergrond is er gekozen, etc. Let ook op de beschikbare afbeeldingstypes, en laat je inspireren.

2. Houd één belichtingstype aan

Essentieel is het soort belichting dat je gebruikt voor je productfoto’s. Voor consistentie en kleurechtheid moet de lichtbron steeds van hetzelfde type zijn. Anders maak je productfoto’s die er telkens anders uitzien. Weliswaar detecteren de meeste digitale camera’s automatisch de lichtbron of stellen je in staat de witbalans handmatig in te stellen. Het verschil tussen bijvoorbeeld dag- en kunstlicht is echter veel te groot.

Productfoto's maken: houd één belichtingstype aan
Gebruik je verschillende belichtingstypes, kan zelfs een witte mok heel verschillende kleurtinten vertonen.

3. Werk zonder flitser

Veel mensen vinden het moeilijk om de juiste belichting te gebruiken. De beste tip is om het gebruik van de flitser te vermijden. In plaats daarvan raden we continue belichting aan. Daglicht is het beste – en gratis. Optimale foto’s krijg je op een bewolkte dag rond het middaguur. Maar afhankelijk zijn van daglicht kan ook erg beperkend zijn, dus een paar lampen kopen is een goede oplossing.

Productfoto's maken: werk zonder flitser
De juiste belichting vinden voor je productfoto’s.

Je kunt het beste een paar goede energiebesparende lichtbronnen kopen die niet warm worden en ideaal zijn voor productfotografie. Gebruik twee, beter nog drie lichtbronnen. Plaats witte reflecterende materialen rond het product. Wit karton of polystyreen zal wat licht van de lichtbron weerkaatsen op delen van het product die meer licht nodig hebben.

Gebruik een vaste plaats voor foto’s, bouw een set die je steeds weer gebruikt. Met een lichtbak voor productfotografie maak je gelijkmatige foto’s. En zo’n mini-set kun je ook vrij eenvoudig zelf bouwen.

Productfoto's maken: gebruik een vaste plaats voor foto's
Het kan handig zijn om een vaste set voor productfoto’s te hebben.

4. Gebruik een statief

Voor productfotografie heb je echt een statief nodig. Bijna alle camera’s hebben een standaardbevestiging voor statieven. Hierdoor kunnen foto’s telkens vanuit dezelfde hoek genomen worden. Bovendien zijn zo veel langere belichtingstijden mogelijk.

Productfoto's maken: gebruik een statief
Met een goed statief wordt het een stuk eenvoudiger om foto’s uit dezelfde hoek te maken en te experimenteren met de belichtingstijd.

5. Gebruik een monochrome beeldachtergrond

Productafbeeldingen hebben vaak een lichte achtergrond nodig. Dit geldt vooral als je verkoopt op marktplaatsen als Amazon. In plaats van de achtergrond met software weg te snijden, kun je productfoto’s daarom beter meteen tegen een effen achtergrond maken. Een neutraal grijs werkt het beste.

6. Haal alles uit de camera-instellingen 

Als je goed let op de belangrijkste instellingen van je camera, profiteren je foto’s daar enorm van. Haal dus de gebruiksaanwijzing van je camera tevoorschijn en begin te experimenteren.

Diafragmawaarde

Heb je een digitale spiegelreflex of een goede compact-camera? Dan kun je de diafragmawaarde handmatig instellen. Een kleine waarde geeft weinig scherptediepte en een hoge waarde juist veel scherptediepte. Ofwel, hoe hoger de diafragmawaarde, hoe meer focus (scherpte) er is over het gebied van voor- en achtergrond.

Productfoto's maken: haal alles uit de camera-instellingen
Met een hoge diafragmawaarde vang je meer details in voor- en achtergrond.

Witbalans

Met de witbalans van je camera kun je kleurvervormingen corrigeren die ontstaan door de gebruikte soort belichting. Als je afbeeldingen de juiste kleuren tonen, loop je minder risico op retourzendingen van klanten. Dus is de witbalans erg belangrijk. Je kunt de voorgeprogrammeerde instellingen van de camera gebruiken (meestal voor kunstlicht en zonlicht) of zelf een instelling bepalen.

Belichtingswaarde

Soms maken camera’s het beeld donkerder (onderbelicht), vooral bij opnamen tegen een lichte achtergrond. Dit kun je voorkomen door de belichtingswaarde handmatig te corrigeren. Op de meeste digitale camera’s kan dat (de functie heet dan vaak ‘EV’ voor ‘Exposure Value’). Heb je deze instelling niet? Dan kun je de afbeelding bij het nabewerken lichter maken.

Beelduitvoer

De meeste beroepsfotografen bewaren foto’s in ongecomprimeerde vorm (RAW-bestanden). Ze importeren die dan in speciale software om ze te bewerken en zetten ze pas in de laatste stap om in JPG. Maar je kunt dit proces ook aan de camera overlaten door de best mogelijke JPG-uitvoer van je toestel kiezen.

7. Let op reflecties

Reflecties zijn vaak lastig. Dat merken veel amateurfotografen. Bij het fotograferen van reflecterende voorwerpen, zoals juwelen, moet je dus goed kijken wat er door de voorwerpen wordt gereflecteerd. De gemakkelijkste manier om reflecties onder controle te krijgen, is met stukjes zwart en wit karton. Plaats die vlak naast en rond het voorwerp en gebruik de zoeker van de camera om te zien wat er gebeurt. Schuif met de kartonnetjes tot het gewenste effect is bereikt. In andere gevallen helpt een opnametent.

8. Neem de tijd voor de nabewerking

Bewerk je foto’s op je computer. Kleurcorrectie, bijsnijden, verkleinen en uitlijnen kunnen van een redelijke productfoto een fantastische opname maken. Nabewerking kan de fotograaf bovendien tijdens de fotosessie veel tijd besparen én consistente resultaten garanderen. Het is bijvoorbeeld vaak gemakkelijker om zuiver witte achtergronden en schaduwen te maken in Photoshop of een vergelijkbaar programma. Ook de uitsnede, het formaat en de uitlijning van een foto moet je beslist met software nog eens optimaliseren.

9. Leer steeds iets nieuws

Ontwikkel je verder als fotograaf. Het is echt de moeite waard om je voortdurend te blijven verdiepen in (product)fotografie. Goede plaatsen om te beginnen zijn het Pixelz-blog en het blog van Zoom Academy.

Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie