Reacties in WordPress modereren en spam tegenhouden

Reacties in WordPress modereren en spam tegenhouden

Spam, scheldpartijen en beledigingen kunnen een vervelend probleem worden op een WordPress blog. Wij vertellen je hoe je reacties op jouw berichten kunt modereren en ongewenste reacties kunt tegenhouden.

Een antispam-plug-in kan heel nuttig zijn. Maar WordPress heeft zelf ook al handige hulpmiddelen geïntegreerd om spam en ongewenste reacties efficiënt aan te pakken. Vooral de woordenlijsten voor moderatie en reactieblokkering zijn erg effectief als je de juiste termen invoert. Daar komen we straks nog op terug.

Reacties altijd modereren?

Als eerste moet je beslissen of je nieuwe reacties direct en ongecontroleerd online wilt laten verschijnen. In principe is hier niets mis mee en in veel gevallen is het zinvol om reacties niet te modereren voor ze gepubliceerd worden. Maar je moet het wel in de gaten houden, de inhoud af en toe controleren en ingrijpen bij spam en vooral bij criminele inhoud. De beste manier om dit te doen, is om jezelf per e-mail te laten waarschuwen over nieuwe reacties. WordPress biedt hiervoor de juiste opties onder Instellingen – Discussie:

WordPress: e-mail ontvangen als iemand een reactie plaatst.
Je bepaalt zelf in welke gevallen je een mailnotificatie wil ontvangen.

Vaak lees je de tip: modereer reacties altijd en laat geen enkele reactie ongecontroleerd online gaan. Zo voorkom je inderdaad dat ongepaste opmerkingen zichtbaar worden. Maar die moderatie vertraagt ook de discussie. Vooral bij emotionele onderwerpen is dat een punt, omdat de discussies daarover vaak snel verlopen.

WordPress: instellingen voor reacties, reacties handmatig goedkeuren
Als je het bovenste vakje aankruist, gaat geen enkele reactie ongecontroleerd online.

De instellingen voor moderatie vind je in WordPress bij Instellingen – Discussie onder het kopje Voor een reactie verschijnt.

Een compromis, vooral voor privéblogs waar je de deelnemers persoonlijk kent, is de tweede optie: De afzender moet een eerder toegelaten reactie geplaatst hebben. Zodra de gebruiker als serieus is gemarkeerd, kan hij of zij ongemodereerd reacties geven, wat zeker bevorderlijk is voor de discussie-flow.

Nieuwe reacties aan gebruikers melden

Zet je de reacties op je blog op ‘gemodereerd’? Dan is het een goed idee om een plug-in te gebruiken waarmee gebruikers per e-mail bericht krijgen over antwoorden op hun reactie. Dit is een heel praktische functie voor lezers. Zo hoeven ze niet actief te kijken of er al andere reacties zijn om actief aan een discussie deel te nemen.

Helaas kun je niet elke plug-in gebruiken die deze functie biedt. De privacywetgeving vereist namelijk dat je een zogenaamde dubbele opt-in-procedure gebruikt voordat je blog automatisch e-mails naar gebruikers stuurt. Dit betekent dat je blog pas meldingen over nieuwe reacties mag sturen als zeker is dat het ingevoerde e-mailadres eigendom is van de persoon die het adres invoert.

WordPress: notificaties ontvangen als anderen een reactie plaatsen
Mensen die reageren op je blog, ontvangen een update als er nieuwe reacties worden geplaatst.

De plug-in Subscribe to ‘Double-Opt-in’ Comments doet precies dat. Als een gebruiker onder zijn reactie het vakje Notify me of subsequent comments by email aanvinkt, stuurt de plug-in eerst een bevestigingsmail naar het opgegeven e-mailadres. Pas nadat de gebruiker op de link in die mail heeft geklikt en zo bevestigt dat hij de bevoegde ontvanger van de e-mail is, wordt de meldingsfunctie actief.

De opties onder Reacties modereren van WordPress is een zeer effectief middel tegen hatelijke of opruiende reacties en spam. De eerste optie draait om links in een reactie. Het is aan te bevelen om alle opmerkingen die een link bevatten, automatisch op ‘gemodereerd’ te zetten. Want zulke reacties zijn heel vaak spam.

WordPress: reacties modereren als er een of meerdere links vermeld worden.
De standaardinstelling is 2, maar zelfs een enkele link is vaak al spam.

Ook bij schijnbaar onschuldige, lovende reacties moet je goed opletten welke URL de auteur in het website-vak van het formulier heeft ingevuld. Heel typisch zijn volkomen irrelevante opmerkingen in de zin van: ‘Oh, goed om te weten dat je ook parkeerplaatsen voor je kunt laten regelen. Ik ga dat meteen proberen’. Als de gebruiker dan een link naar een parkeerwebsite toevoegt, is deze reactie duidelijk spam. Bevat de reactie verder geen nuttige of interessante informatie of meningen? Verwijder de reactie dan en voeg eventueel de URL toe aan je reactie-blokkeringslijst om herhaling te voorkomen.

Moderatie voor bepaalde inhoud in een reactie

Bij de moderatie en blokkeerlijsten is een beetje creativiteit nodig. Hier voer je afzonderlijke woorden, URL’s of e-mailadressen in. Die leiden dan tot een automatische blokkering van de reactie of zorgen ervoor dat je een reactie eerst handmatig moet goedkeuren. 

Of je een woord in de moderatie- of blokkeerlijst zet, hangt ervan af hoe zeker het is dat een reactie ongewenst is als zo’n woord erin voorkomt. In beide gevallen wordt de reactie hoe dan ook niet meteen gepubliceerd.

WordPress: reacties modereren
De woorden die je hier invult zorgen ervoor dat de betreffende reacties in de wachtrij komen te staan en dus eerst door jou moeten worden goedgekeurd.

Afhankelijk van het onderwerp van je blog en de toon die je in je reacties wilt, merk je na verloop van tijd welke woorden uitsluitend in spam en ongewenste reacties voorkomen. Dat zijn woorden die je in legitieme reacties nooit tegenkomt. Deze woorden zet je vervolgens op de moderatielijst. Merk je na enige tijd dat er geen gewone reacties met die woorden ter moderatie worden aangeboden? Dan kun je de maatregel verscherpen en de desbetreffende woorden op de blokkeerlijst zetten. Een reactie met een woord uit die lijst komt direct in de spam-map terecht. Je hoeft zo’n reactie dus niet langer handmatig te modereren en te wissen.

WordPress: niet toegestane reacties toetsen.
Woorden die je in reacties liever helemaal niet wilt zien, komen op de zwarte lijst.

Omdat spamreacties met de tijd veranderen, moet je de lijsten regelmatig bijwerken en termen toevoegen die de laatste tijd vaker opduiken.

Reacties in vreemde talen filteren

Als je een blog in het Nederlands schrijft, zijn reacties in andere talen vaak spam. Je kunt zulke reacties betrouwbaar filteren met een eenvoudige truc. Zet woorden die heel vaak voorkomen in de betreffende taal op de blokkadelijst en doe hetzelfde met typische ‘spamwoorden’. In het Engels krijg je dan bijvoorbeeld deze termen:

  • amazing
  • cheap
  • excellent
  • free
  • money
  • this
  • topic

Maar let er goed op dat het geen woorden zijn die Nederlanders gebruiken of die in het Nederlands als deel van een woord voorkomen. Je kunt bijvoorbeeld niet het Engelse ‘and’ blokkeren, want dat komt ook voor in woorden als ‘fietsband’, ‘andere’ en ‘Nederland’. Draai dus eerst een testje via de moderatielijst vóór je een woord definitief op de blokkeerlijst zet. Je ziet zo of je niet per ongeluk gewone reacties via zo’n woord blokkeert.

Blokkeren van reacties onder afzonderlijke berichten

Vaak gebeurt het dat slechts een paar van je berichten regelmatig spamreacties ontvangen. De spammers proberen stiekem SEO-effectieve links te plaatsen die afkomstig zijn van berichten die bij hun onderwerp passen. Vaak komen zulke spamreacties ook voor bij betrekkelijk oude berichten. WordPress heeft voor zulke gevallen de mogelijkheid om reacties voor afzonderlijke berichten uit te schakelen. Om dit te doen, verwijder je bij het bewerken van het bericht in kwestie gewoon het vinkje voor Reacties toestaan. Die functie vind je op het tabblad Bericht – Discussie in de editor.

WordPress: onder discussie kun je aanvinken of je reacties wilt toestaan voor dit artikel.
Wil je reacties toestaan of juist niet? In sommige gevallen kan het handig zijn om geen reacties toe te staan, bijvoorbeeld bij een contact- of “over mij”-pagina.

Het uitschakelen van reacties bij afzonderlijke berichten is ook een effectieve manier om een eind te maken aan discussies die te heftig of haatdragend worden.

Antispam-plug-ins

De standaardinstallatie van WordPress wordt al geleverd met een antispam-plug-in, Akismet. Het gebruik ervan wordt echter om twee redenen afgeraden. Ten eerste is deze plug-in problematisch op het gebied van gegevensbescherming. Het verstrekt de inhoud en het IP-adres van de gebruiker namelijk aan een externe server, die de reacties analyseert. Ten tweede is de gratis licentie voor Akismet alleen geldig voor privégebruikers. Voor commerciële blogs heb je een betaalde licentie nodig. En je blog geldt al als ‘commercieel’ als je wat affiliate links of Google Adsense-banners gebruikt.

Een gratis alternatief is de vrij effectieve plug-in Antispam Bee. Volgens de aanbieder is deze AVG-conform. In de standaardinstallatie zijn de twee opties Reacties uit bepaalde landen blokkeren en Reacties alleen in een bepaalde taal toestaan daarom gedeactiveerd. Maar je kunt ze misschien toch gebruiken als je de bijbehorende privacytips opvolgt.

We hebben hierboven al beschreven hoe je anderstalige spamreacties vrij betrouwbaar kunt filteren zonder een plug-in. Antispam Bee gaat verder dan de mogelijkheden die de discussie-instellingen van WordPress bieden. Het heeft ook enkele comfortfuncties. Die maken je werk een stuk gemakkelijker, vooral als je blog veel traffic genereert. Je kunt bijvoorbeeld reacties die handmatig of automatisch als spam zijn geclassificeerd, na een bepaald aantal dagen automatisch laten verwijderen. Een directe automatische verwijdering van spam is ook mogelijk.

WordPress: de plug-in Antispam Bee maakt het controleren en beheren van binnenkomende spam een stuk makkelijker.
Met Antispam Bee houd je je website spamvrij. In het overzicht kies je de instellingen die het best bij jouw site passen.

Heb je nog geen WordPress?

Naar onze WordPress pakketten
Zoekwoorden: , , ,

Delen

  1. Rob zei op

    Hallo,

    Kom net deze post tegen. Ik ben namelijk aan het zoeken waarom ik op reacties op mijn blog ineens bij sommige reacties geen mail meer krijg. Het wisseld per gebruiker die een reactie geeft. bv.: Pietje reageerd vaak en modereer ik niet. Altijd krijg ik een mail. Tot er een paar weken terug bij reacties van Pietjes soms geen mail meer bij mij aan kwam. De reatie van Pietje is wel geplaats bij de blogpost. Wat is er ineens mis?

    Beantwoorden
    • Jorrit van der Heide zei op

      Beste Rob,

      Bedankt voor je vraag. Als je hebt ingesteld dat je bij elk nieuw commentaar een mail wilt ontvangen, hoor je die ook te krijgen. Dat je die ontvangt kan meerdere oorzaken hebben:

      1. E-mailinstellingen in WordPress: Zorg ervoor dat de notificatie-instellingen correct zijn ingesteld. Ga naar je WordPress dashboard en controleer onder “Instellingen” > “Discussie” of de optie om een e-mail te ontvangen bij nieuwe reacties is aangevinkt en het mailadres correct is (neem aan dat dit het geval is)
      2. Spamfilter: Controleer of de e-mails in je spam- of junkmap terechtkomen. Soms markeren e-mailproviders automatische meldingen als spam.
      3. E-mail logging: Gebruik een plugin zoals Email Log om te controleren of WordPress de e-mails daadwerkelijk probeert te versturen. Dit kan helpen om vast te stellen waar het probleem ligt.

      Dat een bezoeker wel een reactie kan plaatsen, zou daaraan kunnen liggen dat hij al eerder een reactie heeft achtergelaten die werd goedgekeurd. Dit is een instelling die je kunt kiezen. Als je liever controle wilt houden over alle nieuwe reacties, kun je beter “Reactie moet handmatig worden goedgekeurd” instellen.

      Ik hoop dat je het probleem snel kunt vinden en weer mails ontvangt bij alle nieuwe reacties die je krijgt op je blog.

      Hartelijke groet,

      Jorrit

      Beantwoorden

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie