Je wilt je site optimaliseren voor zoekmachines maar Google is een groot mysterie voor je? De zoekmachinereus laat zich inderdaad niet graag in de kaarten kijken – en al helemaal niet voor de gek houden. Wij leggen je graag uit hoe je hoger scoort in de zoekresultaten.
Een website zonder tekst is niet vindbaar
Met SEO (Search Engine Optimization, oftewel zoekmachineoptimalisatie) leid je bezoekers met uiteenlopende zoektermen naar je website. De kunst is om de juiste trefwoorden (keywords) te gebruiken. Dit geldt voor elke website, of het nu een blog, een webshop of een zakelijke site is.
Doel, doelgroep en onderwerp
Voordat je op zoek gaat naar de keywords met het grootste zoekvolume, moet je je afvragen wat je met je tekst wilt bereiken. Om welke reden wil je gevonden worden op internet? Wat is het onderwerp van je tekst? Pas wanneer je dit weet, kun je de keywords bepalen en het zoekvolume controleren. Hierbij krijg je hulp van tools zoals KWFinder of STRATO rankingCoach, die je ook laten zien wat concurrenten doen.
Keywords en alternatieve zoektermen
Het kan nuttig zijn om alternatieve termen te gebruiken. Hoe meer mensen dezelfde keywords gebruiken, hoe moeilijker het is om met dit keyword gevonden te worden. In veel gevallen is het daarom de moeite waard om keywords met minder concurrentie te kiezen, of combinaties van meerdere termen (zogenaamde longtails). Het is slim om je te concentreren op één of enkele keywords per pagina. Vermeld deze ook hier en daar in de body-tekst. De kop moet altijd het belangrijkste keyword bevatten.
Fototeksten niet vergeten
Overigens: Google leest ook fototeksten. Zorg er daarom voor dat je ook zinvolle keywords in bestandsnamen van afbeeldingen gebruikt. En voeg een omschrijving van de afbeelding toe, evenals een alt-tekst (alternatieve tekst die verschijnt als iemand de afbeelding niet kan zien).
De analyse: focus op de gebruiker
Dit brengt ons bij de volgende tip: als je iets in een kop belooft, moet je het naleven. Google beloont teksten die op de lezer zijn gericht, zelfs als je daarbij de keywords niet zo vaak gebruikt. Vraag jezelf altijd af wat je wilt bereiken met je tekst en wat je lezers nodig hebben. Hierbij is het handig om de performance van je site te analyseren. Voor een blog zijn dit bijvoorbeeld het aantal bezoekers, de leestijd en het percentage aan lezers dat de blog weer wegklikt. In een webshop moet je letten op de click through rate (CTR). Met Google Analytics of een privacyvriendelijke tool als Matomo krijg je een overzicht van dit soort cijfers.
Netwerken: link je artikelen onderling naar elkaar
Ben je een expert op je vakgebied? Straal dat dan ook uit naar je gebruikers door interne links te koppelen aan je keywords of berichten. Hiermee leid je bezoekers naar andere pagina’s op je website waar je bijvoorbeeld de voordelen van een product of een voorbeeld van een toepassing bespreekt. Het is hierbij belangrijk dat je alleen linkt naar artikelen of pagina’s die betrekking hebben op hetzelfde onderwerp of product. Deze zogenaamde content links hebben een positief effect op je Google-ranking. In een WordPress blog kun je ook artikelen via Related Articles aan elkaar koppelen.
Backlinks: de troefkaart
Met backlinks kun je gebruikers van andere websites naar je eigen site lokken. Voor Google is het belang van backlinks weliswaar afgenomen, maar links naar jouw site op gevestigde en relevante andere websites tellen nog steeds mee. Sites plaatsen graag links naar tijdloze teksten, infographics en video’s. Gekochte backlinks hebben overigens geen enkel nut, je moet dus echt netwerken. Dat kan bijvoorbeeld door de hulp van mede-bloggers in te schakelen of het schrijven van gastblogs. Op deze manier verspreid je jouw expertise en kun je links scoren op websites met hetzelfde thema als jouw site.
Onze tools voor online marketing
Je ziet dat je zelf heel veel invloed kunt uitoefenen op het succes van je website. Weliswaar houdt Google zijn exacte algoritmes geheim, maar ze bieden veel tips en handleidingen om een betere score te halen.
Daarnaast heeft STRATO vier handige diensten om de zichtbaarheid van je site te verbeteren:
- STRATO marketingRadar biedt een goede start in de wereld van online marketing zonder dat voorkennis vereist is. Je ziet bijvoorbeeld op welke keywords je kunt scoren en ziet hoe je website presteert op die zoektermen ten opzichte van concurrenten.
- STRATO rankingCoach analyseert je website en toont je precies welke stappen je moet nemen om beter te scoren bij zoekmachines. Perfect voor SEO.
- STRATO listingCoach helpt je om backlinks te genereren door je bedrijf op te nemen in de belangrijkste online directories en navigatiesystemen. Op deze manier is je site altijd goed vindbaar bij Google én lokaal.
- STRATO adCoach ondersteunt je stap voor stap bij het maken van advertenties en het beheren van je Google Ads campagnes.
Dit artikel verscheen voor het eerst op 14 november 2017. We hebben het volledig herzien en geactualiseerd.
Rik Broekhof zei op
Goedendag,
Ik vind dat ik slecht gevonden word op google, heeft u een tip?
Ik zou als voorbeeld graag gevonden willen worden met “ vaarles” of “ vaarles goedkoop”
Daniël de Swart zei op
Beste Rik,
Dank voor jouw bericht. Om te beginnen zou ik ervoor zorgen dat de website versleuteld is met SSL. Hierdoor staat er https in plaats van http voor de website-URL. Voor Google is dit een belangrijk punt. Daarnaast is het van belang om de begrippen zoals ‘vaarles’ regelmatig te laten terugkeren in de content op de site.
Met vriendelijke groet,
Daniël
Handige tips voor een succesvolle webshop - WebwinkelKeur zei op
[…] is een goede positie in de resultaten van zoekmachines. Door middel van zoekmachineoptimalisatie of Search Engine Optimization (SEO) kun je dit verbeteren. Hier is het de kunst om de juiste trefwoorden (keywords) in je teksten […]