Dit is een gastbijdrage van WebwinkelKeur
Je hebt ze vast wel eens gezien: de vijf oranje sterren in de zoekresultaten van Google. Ze zorgen ervoor dat je al indruk hebt gemaakt op een potentiële klant voordat hij jouw website heeft bezocht. De sterren trekken de aandacht en tonen direct hoe tevreden anderen zijn over jouw dienstverlening of producten. Webshops met goede beoordelingen kunnen zo flink wat extra klanten binnenhalen. Maar hoe krijg je sterren op Google en wat zijn de voordelen? Dat leggen we uit in dit artikel.
Rich snippets versus Google Seller Rating
Er zijn twee soorten sterren: rich snippets en de Google Seller Rating. Het verschil is dat rich snippets getoond worden in de organische zoekresultaten en de Google Seller Rating bij betaalde resultaten, oftewel Google Ads en Google Shopping. Rich snippets zijn dus gratis, aan de Google Seller Rating zijn kosten verbonden. Hier staat volgens Google wel een aantal voordelen tegenover, namelijk:
- Meer bezoekers worden naar je website getrokken;
- De click-through-rate (CTR) stijgt met 17%;
- De quality scores (QS) worden verbeterd;
- De cost-per-click (CPC) daalt.
Hoe krijg je rich snippets?
De sterren in de organische zoekresultaten kun je zichtbaar maken door een stukje code toe te voegen aan jouw website. Deze code wordt structured data genoemd. Het doel hiervan is dat de belangrijkste informatie op een pagina door Google makkelijk kan worden gevonden en in de zoekresultaten kan worden weergegeven. Dit geldt dus niet alleen voor sterren, je kunt ook informatie over het product, bedrijfsinformatie, prijzen, enzovoort toevoegen. Met de structured data testing tool kun je controleren of je de code juist hebt ingebouwd. Na plaatsen van de code duurt het wel een tijdje voordat de rich snippet zichtbaar wordt. Het is overigens niet zeker dat Google de sterren ook daadwerkelijk toont. Zo komt het vaak voor dat er bij een homepage geen sterren worden getoond maar bij een productpagina wel.
Let op: een rich snippet betekent niet dat jouw pagina hoger in de zoekresultaten staat. Het voordeel van de Google sterren is puur het creëren van meer zichtbaarheid. Hierdoor klikt de bezoeker eerder jouw webpagina aan. Wil je meer lezen over rich snippets en de do’s en don’ts? Lees dan dit artikel.
Hoe krijg je een Google Seller Rating?
Een Google Seller Rating krijg je niet zomaar. Ten eerste is het namelijk noodzakelijk dat je betaalde advertenties plaatst via Google Ads en/of Google Shopping. Daarnaast is er nog een aantal eisen:
- Je webshop of website heeft in het afgelopen jaar minimaal 100 reviews ontvangen. Heb je het aantal van 100 beoordelingen in de afgelopen vier weken bereikt? Dan worden de sterren mogelijk nog niet getoond, omdat Google nog niet alle reviews heeft geïndexeerd. Het is daarnaast belangrijk dat de reviews uniek zijn. Dubbele reviews pikt Google eruit.
- Het gemiddelde cijfer van beoordeling is minstens 3,5 van de 5 sterren;
- Je gebruikt geen subdomeinen als URL’s.
Heb je een STRATO webshop en wil je ook een sterrenbeoordeling laten zien in de zoekresultaten van Google? Dan kun je bijvoorbeeld de app van WebwinkelKeur gebruiken om beoordelingen te verzamelen.
Sibel Soykan is online marketeer bij WebwinkelKeur
Jara zei op
Leuk blog, ook goed om te weten. Voor je Google Seller Rating ziet Google 2 reviews met dezelfde tekst, maar van een andere klant op een andere datum als identiek.
Schrijven klanten dus vaak een korte review als “Goed”, dat telt dit niet mee als verkopersbeoordeling.
Daniël de Swart zei op
Hallo Jara,
Dank voor jouw reactie en de bruikbare aanvulling 🙂
Met vriendelijke groet,
Daniël