Een webshopsysteem dat duizenden euro’s kost? Voor Mario en zijn broer Rico was dat geen optie toen ze hun webwinkel voor Frankische wijnen ‘MalwasFeines’ oprichtten. Met STRATO hebben ze een veel goedkoper alternatief gevonden dat talloze professionele functies biedt.
Hoi Mario, hoe kwam je op het idee voor een wijnwebshop?
Ik heb jarenlang in de kleding-retail gewerkt. Maar vorig jaar groeide de wens om zelfstandig te worden en een eigen bedrijf te beginnen met mijn broer Rico, een ervaren wijnboer. Ik ben in mei met mijn baan gestopt en heb met Rico een businessplan opgesteld. Wij bieden wijnen aan uit de Duitse regio Franken. Het zijn traditionele wijnen waarvoor je de weg in de regio goed moet kennen. Echte insidertips dus. We bieden de wijnen alleen aan in onze webshop en dus niet in een traditionele winkel.
Waarom de keus voor een STRATO Webshop?
We vreesden dat de bouw van een eigen online shop te moeilijk zou zijn, omdat we beiden niet kunnen programmeren. Daarom heb ik advies gevraagd aan mijn oom, een ICT’er. Hij liet ons webshopsoftware zien die duizenden euro’s kost. Maar dat was voor ons ondenkbaar. We hadden immers al een groot deel van het startkapitaal geïnvesteerd in de wijnen zélf. Dus zochten we naar een goedkoper alternatief dat toch veel mogelijkheden bood.
Bij STRATO vonden we wat we zochten. We raakten overtuigd door de prijsconstructie, die ervoor zorgt dat je als ondernemer de webshop kunt laten meegroeien in de opstartfase. We konden daardoor eindelijk zelfstandig zijn op de manier zoals we wilden. In de eerste maanden hebben we maar één euro betaald. Later konden we het pakket flexibel uitbreiden, omdat de webshop toen goed liep. Overigens hebben we het uitgespaarde geld in andere zaken geïnvesteerd, bijvoorbeeld in fotoapparatuur voor onze productfoto’s.
Welke functies van de webshop bevallen je het meest?
In mijn zoektocht heb ik verschillende aanbieders vergeleken. Ik kwam voortdurend zaken tegen die ik niet goed vond. Dan weer moest je kunnen programmeren, in andere gevallen moest je worstelen met ingewikkelde instellingen. Onze huidige webshop daarentegen is intuïtief te bedienen. Een voorbeeld: als we een foto van een wijnfles nemen, kunnen we de foto direct naar de webshop slepen. Er zijn ook voorgeprogrammeerde interfaces die de webshop aansluiten op online diensten zoals Google Ads en Amazon. Dit bespaart veel tijd.
Wat ook belangrijk is: de webshop is responsief. Hij herkent het als de bezoeker met een smartphone of tablet surft en past de grafische weergave automatisch aan. Dat moet ook, want een groot deel van de internetbezoekers gebruikt een mobiel apparaat. Ook de menunavigatie moet duidelijk zijn, zelfs op kleine schermen, anders haakt de gebruiker af. Mijn oom, de ICT’er, was ook onder de indruk van het responsieve ontwerp van de webshop.
Hoe succesvol is jullie webshop tot nu toe?
We gingen in augustus 2018 online met ongeveer 160 producten. Op datzelfde moment zijn we ook met marketing gestart. We hebben advertenties geplaatst via Google Ads, bekende kanalen op Facebook en Instagram gebruikt én zaken gedaan met onze vrienden. Daarnaast netwerkten we veel op wijnfestivals en op startersbijeenkomsten. Op dit moment heeft onze winkel ongeveer 1.000 bezoekers per maand. We zijn tevreden, maar er is natuurlijk nog veel ruimte voor verbetering.
We blijven daarom investeren in marketing en gaan ons assortiment uitbreiden. Binnenkort willen we weer op wijntournee en gaan we op zoek naar nieuwe producten, voornamelijk Spätlese-wijnen. Maar we blijven letten op een betaalbare prijs.
Welke tips geven jullie aan mensen die ook een webshop willen openen?
Voer een concurrentieanalyse uit. Kijk goed naar concurrenten. Analyseer hoe zij zoektermen gebruiken, welke producten zij verkopen, hoe zij klanten aanspreken en wanneer zij welke speciale aanbiedingen doen. Is hun strategie goed? Dan kopieer je die gewoon. Op andere punten kun je altijd nog met eigen oplossingen het onderscheid maken. Je moet beslist genoeg tijd nemen voor deze fase, twee tot drie maanden misschien. Zelf hebben we de concurrentieanalyse te snel gedaan en het heeft ons veel tijd en geld gekost om die fout later te herstellen. Zo kwamen we er pas later achter dat keywords als rode wijn en witte wijn te veel concurrentie hebben. Met termen als ‘Frankenwein’ en ‘Bocksbeutel’ kun je veel sneller een goede ranking bereiken.
Een andere tip: wees voorzichtig bij aanbieders van online cursussen. Veel van hen beloven je gouden bergen, bijvoorbeeld door te stellen dat hun strategie je 5.000 Facebook-likes in één maand oplevert. Maar dan doe je zo’n cursus en krijg je alleen basisinformatie. Ik heb die fout zeven keer gemaakt! Het levert veel meer op als je blogs over online marketing volgt. Veel bloggers hebben namelijk gewoon een vaste baan en geven je gratis nuttige tips.
Bedankt voor het interview, Mario!
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.