Google Universal Analytics stopt per 1 juli 2023. Wat er nieuw is in Google Analytics 4 hebben wij voor je samengevat.
Of je nu een webshop of eigen website hebt, het is cruciaal om het succes van je project(en) systematisch in de gaten te houden. Je wilt tenslotte precies weten hoe je nog succesvoller kunt worden. Dit is waar Google Analytics, een populaire analysetool, om de hoek komt kijken. De oude versie houdt er binnenkort mee op: vanaf 1 juli 2023 verwerkt Universal Analytics namelijk geen nieuwe gegevens meer. Wij zetten hier de belangrijkste vernieuwingen op een rij.
Dit kan de nieuwe versie van Google Analytics
Overstappen naar Google Analytics 4 biedt je tal van voordelen en nieuwe mogelijkheden. Laten we de zes belangrijkste verschillen tussen Google Universal Analytics en Google Analytics 4 eens nader bekijken:
- Op events gebaseerde gegevensverzameling: Google Analytics 4 verzamelt data op basis van events, in tegenstelling tot paginaweergaven in de oude versie. Deze wijziging geeft je meer gedetailleerde informatie over het gebruikersgedrag op je website. Je kunt nu events zoals klikken, scrollen, videoweergaven en meer volgen. Hierdoor krijg je een beter beeld van hoe bezoekers interageren met je site. Per property kun je maximaal 500 verschillende events instellen.
- Verbeterde gegevensmodellering: Google Analytics 4 gebruikt machine learning om gegevens te modelleren en gaten in de gegevensverzameling op te vullen. In de oude versie was het mogelijk dat bepaalde gegevens niet werden verzameld, waardoor er hiaten in je analyses ontstonden. Met de nieuwe versie krijg je uitgebreidere inzichten in gebruikersgedrag, zelfs als bepaalde gegevens niet zijn verzameld. Machine learning helpt dus om patronen en trends te identificeren om je een completer beeld te geven.
- Vernieuwde interface: met de nieuwe interface hoopt Google dat de navigatie en het analyseren van data intuïtiever wordt.
- Nieuwe rapportagestructuur: Google Analytics 4 genereert reports met een focus op events en acties. Je krijgt kant-en-klare reports die zich richten op gebruikersgedrag, zoals betrokkenheid, conversiegedrag en user flow. Zo kun je snel relevante informatie vinden en inzicht krijgen in het gedrag van je bezoekers.
- Cross-platformanalyse: je bezoekers gebruiken waarschijnlijk verschillende platforms en apparaten om toegang te krijgen tot je website. Google Analytics 4 maakt de analyse over meerdere platforms mogelijk, waaronder websites, mobiele apps en andere kanalen. Hierdoor krijg je een holistisch beeld van het gebruikersgedrag. Je kunt bijvoorbeeld zien dat bezoekers van een mobiele app naar je site gaan en vice versa.
- Privacyfuncties: privacy is een belangrijke overweging bij het verwerken van gebruikersgegevens. Google Analytics 4 heeft functies voor gegevensbescherming standaard geïntegreerd. Dit omvat automatische gegevensverwijdering en de mogelijkheid om gebruikersgegevens anoniem te maken. Deze functies helpen je te voldoen aan de privacyregelgeving en het vertrouwen van je toekomstige klanten te winnen.
Om het volledige potentieel van de nieuwe versie te benutten, raden we aan om je nog verder te verdiepen in de functies en mogelijkheden van Google Analytics 4. Gebruik bijvoorbeeld onze FAQ “Hoe stap ik over van Universal Analytics naar Google Analytics 4?” of de FAQ’s van Google Analytics voor meer informatie en hulp bij je overstap.
Wen Wu Huang zei op
van Universal naar Analytics 4, Moet ik zelf doen of gaat het automatisch?
Jorrit van der Heide zei op
Hi Wen,
Bedankt voor je vraag. Hier moet je zelf in actie komen. In deze FAQ lopen we het proces stap voor stap door: https://www.strato.nl/faq/webshop/hoe-stap-ik-over-van-universal-analytics-naar-google-analytics-4/
Laat het graag weten, mocht je ergens vastlopen.
Met hartelijke groet,
Jorrit