Een CMS (contentmanagementsysteem) zorgt ervoor dat je als maker van een website zo weinig mogelijk omkijken hebt naar de techniek. In plaats daarvan kun je je volledig concentreren op je onderwerpen. Maar wat is het beste CMS?
In een contentmanagementsysteem kun je ‘content managen’. Met andere woorden kun je tekst, media en andere elementen snel invoegen en bewerken. Wijzigingen in de structuur van de website zijn ook gemakkelijk. In dit blog vergelijken we de populairste systemen.
Zo werkt een CMS
Een contentmanagementsysteem – kortweg: CMS – is een software die meestal op je webspace of op een eigen server wordt geïnstalleerd en die je via een webbrowser bedient. Met behulp van de software kun je als beheerder een website opzetten en rollen toewijzen aan de mensen waarmee je samenwerkt. Auteurs kunnen dan bijvoorbeeld inhoud maken en wijzigen, redacteurs kunnen de inhoud corrigeren, moderatoren kunnen blogreacties vrijgeven. Zo’n taakverdeling is een must om grote websites goed te laten functioneren. En omdat technologie, lay-out en inhoud gescheiden zijn, maken medewerkers minder snel iets kapot.
Selectie op basis van doelstellingen en inhoud
De keuze aan contentmanagementsystemen is enorm, van lichtgewicht-websitebouwpakketten inclusief hosting tot topklasse-bedrijfssystemen. Om het juiste CMS te vinden, moet je eerst de doelstellingen en de inhoud van de website op een rij zetten. Bepaal daarom eerst in welke categorie jouw project valt:
- Klassieke website: deze website bestaat uit verschillende pagina’s met meestal verschillende opmaak en inhoud. De site kan ook een blog en een forum bevatten, maar dat terzijde. Meestal is het nodig om aan elke werknemer individuele rechten toe te kennen.
- Blog- of nieuwssite: het kenmerk van zulke sites is een grotendeels uniforme lay-out van de afzonderlijke pagina’s. Belangrijk zijn de mogelijkheden voor interactie met de lezers, de publicatie en planning van bijdragen en een integratie met social media. Het CMS van deze categorie websites moet bijzonder gebruiksvriendelijk zijn voor auteurs en redacteuren.
- Community of sociaal netwerk: hierin maken de leden een groot deel van de content aan. Er zijn slechts een paar eisen voor de lay-out, maar een geschikt CMS heeft wél een goed gebruikersbeheer nodig.
Selectie volgens licentiemodel
De populairste contentmanagementsystemen zijn gratis, zoals Drupal, Joomla en WordPress. Ze worden voortdurend doorontwikkeld door grote projectcommunities en beschikbaar gesteld als open-sourcesoftware.
Online vind je veel informatie over het gebruik van deze gratis oplossingen. Ervaren ontwikkelaars kunnen zelf wijzigingen aanbrengen om de software aan te passen aan speciale behoeften. Dat gaat overigens gemakkelijker met uitbreidingen (add-ons), die vaak in een groot aantal beschikbaar zijn.
Een nadeel van gratis systemen zie je bij de ondersteuning en service. Die is meestal beperkt tot documentatie en gebruikersfora, zoals bij WordPress.
Het alternatief voor open-sourcesystemen zijn ‘propriëtaire oplossingen’. Dit zijn CMS’en die worden geproduceerd en commercieel gedistribueerd door softwarebedrijven. Je bent dan wel verzekerd van ondersteuning en service.
De leverancier kan speciale aanpassingen aan de software uitvoeren, maar zelf kun je meestal geen wijzigingen in de oplossing programmeren. Een ander nadeel van propriëtaire systemen: er is nauwelijks onafhankelijke hulp voor het beheer. Bij problemen ben je vaak afhankelijk van de hulp van de fabrikant.
Overzicht van de populairste systemen – allemaal gratis
WordPress is de marktleider voor contentmanagementsystemen. Ongeveer een derde van alle websites ter wereld draait op WordPress. Joomla en Drupal volgen op de tweede en derde plaats in de gebruiksstatistieken.
WordPress
WordPress begon als blogsysteem en is daarom nog steeds bijzonder geschikt voor blogs en nieuwspagina’s. Maar inmiddels heeft WordPress zich tot een compleet contentmanagementsysteem voor bijna elke soort website ontwikkeld. Ook zijn er diverse uitbreidingen in de vorm van plug-ins beschikbaar. Zelfs webshops zijn met WordPress mogelijk.
Voordelen van WordPress
Er zijn duizenden gratis designsjablonen (themes) voor WordPress. Daarmee maak je snel en eenvoudig een website. De installatie is in 5 minuten voltooid en dan is WordPress klaar voor gebruik. De bediening is doordacht en eenvoudig te leren. Een grote community biedt hulp als je niet verder komt.
Nadelen van WordPress
Helaas hebben add-ons het nadeel dat ze niet worden gecontroleerd door het WordPress-ontwikkelingsteam. Daardoor ontstaan telkens weer nieuwe veiligheidslekken. Ook het systeem zelf heeft vaak beveiligingsupdates nodig, wat betekent dat je tijd in het beheer moet steken. Tot slot kan WordPress minder goed tegen veel bezoekers, het wordt dan gemakkelijk instabiel en de performance kan flink afnemen.
Joomla
Joomla is een contentmanagementsysteem voor middelgrote tot grote websites en geschikt voor diverse projecten. Het is gericht op beginners en gevorderden, maar is wel wat lastiger in het gebruik dan WordPress.
Voordelen van Joomla
Het installeren en configureren gaat vrij eenvoudig. Er zijn tal van uitbreidingen en sjablonen, waarmee je vrijwel elke website kunt bouwen. De ondersteuning van de community is uitstekend.
Nadelen van Joomla
De onderverdeling van uitbreidingen in ‘plug-ins’, ‘componenten’ en ‘modules’ is verwarrend. En hoewel het handig lijkt dat je content zowel in de gebruikersinterface (back-end) als direct op de website (front-end) kunt bewerken, kan dat leiden tot dubbele bewerkingen en fouten. Voor de meeste professionele extensies wordt meestal een vergoeding gevraagd.
Drupal
Het modulaire contentmanagementsysteem Drupal is ontwikkeld als community-software en is super geschikt voor social publishing. Maar zelfs complexe websites kunnen met Drupal worden gerealiseerd.
Voordelen van Drupal
De slanke basisinstallatie kan zeer individueel worden uitgebreid met modules. Als je veel gedoe wilt voorkomen, kun je de meest geschikte Drupal-variant kiezen uit meer dan duizend voorgeconfigureerde distributies.
In Drupal zijn de back-end en front-end niet gescheiden. De inhoud wordt ‘op de website’ bewerkt. Dit is een voordeel voor technisch onervaren medewerkers die content moeten aanmaken en redigeren.
Nadelen van Drupal
De grote keuze aan modules en distributies maakt het opzetten en bedienen van Drupal een tijdrovende klus. Na systeemupdates zijn uitbreidingen vaak niet compatibel. Het kan dan een tijdje duren voordat er nieuwe versies van de add-ons beschikbaar zijn.
Typo3
Naast WordPress is Typo3 waarschijnlijk het bekendste gratis contentmanagementsysteem, hoewel het minder vaak wordt gebruikt dan Joomla en Drupal. De ontwikkelaars van Typo3 zien hun systeem als een ideale oplossing voor grote bedrijfswebsites en e-commerceplatforms.
Voordelen van Typo3
Complexe, meertalige websites kun je moeiteloos bouwen met Typo3. Het biedt interfaces met bedrijfsapplicaties zoals het CRM-systeem SugarCRM en met ERP-systemen (via uitbreidingen). Er is een grote community met veel deskundigen die hulp kunnen bieden.
Nadelen van Typo3
De installatie, de configuratie en het beheer van Typo3 vereisen veel kennis. Ook is het leerproces voor medewerkers langer dan bij vergelijkbare systemen. Bovendien stelt Typo3 hogere eisen aan de hosting dan vergelijkbare systemen.
Samenvatting: WordPress is geweldig, maar er zijn alternatieven
Een contentmanagementsysteem waarvoor je moet betalen, is alleen in uitzonderlijke gevallen de investering waard. Je kunt zelfs grote websites beheren met een open-sourceplatform. En dat hoeft niet altijd de marktleider te zijn. Afhankelijk van het doel en de inhoud van de website zijn andere contentmanagementsystemen net zo geschikt als, of zelfs beter dan, WordPress.
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.