Meer klanten en meer omzet met je webshop. Dat klinkt toch goed? Wist je dat de Instagram Shopping-functie je hierbij kan helpen? In dit blog lees je wat deze functie is en hoe je hem gebruikt voor jezelf én je webshop.
Wat heeft Instagram met je webshop te maken?
Zoals je waarschijnlijk weet is Instagram een gratis sociaal netwerk. Je kunt er foto’s en video’s in combinatie met tekst publiceren. Niet alleen particulieren kunnen Instagram gebruiken, er zijn ook veel mogelijkheden om als bedrijf andere gebruikers te bereiken.
Het platform wordt steeds populairder en groeit in Nederland in zeer hoog tempo. In 2018 nam het aantal Instagram-gebruikers in ons land met maar liefst 20 procent toe. Op dit moment gebruiken circa 2,7 miljoen Nederlanders dagelijks Instagram. Mensen onder de 25 jaar besteden gemiddeld ruim een half uur per dag aan Instagram en vrijwel alle gebruikers volgen minstens één bedrijf.
Instagram is dus een platform met een groot en vooral sterk groeiend bereik. Als je een eigen webshop hebt, kun je een bedrijfsprofiel gebruiken om hierop in te spelen en meer mensen naar je shop te leiden.
Presenteer je producten met Instagram Shopping
Sinds begin 2018 heeft Instagram een handige functie voor bedrijven: Instagram Shopping. Hiermee kun je eigen producten markeren in een bericht. Als een bezoeker dan op de link klikt, gaat hij direct naar je webshop. Deze functie is beschikbaar voor berichten in de feed en voor stories. Door regelmatig te posten en direct met je volgers te communiceren, kun je nieuwe klanten winnen en meer verkopen via je webshop.
De Instagram Shopping-functie stelt geen hoge eisen. Je hebt een bedrijfsprofiel nodig op Instagram en Facebook. Ook moet je fysieke producten verkopen in je online winkel. Helaas ondersteunt de functie geen digitale producten en diensten zoals software, apps of seminars.
Zo gebruik je Instagram Shopping
Je hoeft maar een paar stappen te doorlopen om de Instagram Shopping-functie te gebruiken. Op Facebook vind je een handleiding voor het activeren van de functie, maar hieronder zetten we de belangrijkste zaken op een rij.
Stap 1: maak een bedrijfsprofiel aan op Facebook en Instagram
Eerst heb je een bedrijfsprofiel nodig op Facebook en Instagram. Met zo’n bedrijfsprofiel kun je de Business Manager configureren. Daarmee kun je weer je Facebook-pagina en je advertenties beheren.
Vervolgens koppel je het Facebook-profiel aan je Instagram-profiel. Dit doe je gemakkelijk in de ‘Pagina-instellingen’ van je profiel. Het is ook mogelijk om je Instagram-account op te slaan in de Facebook Business Manager. Zo worden je twee profielen aan elkaar gekoppeld en kun je gebruikmaken van de Shopping-functie.
Stap 2: maak een productcatalogus aan op Facebook
Als je een productcatalogus aanmaakt op Facebook, krijgt Instagram later ook toegang tot dat profiel. Op facebook.com/products kun je controleren of je al een productcatalogus hebt aangemaakt. Zo niet, dan kun je hier eenvoudig de producten uit je webshop toevoegen met de bijbehorende link.
Stap 3: publiceer negen berichten met Shopping-functie
Nu kun je de Shopping-functie in je berichten gebruiken. Maar om de functie te activeren, moet je eenmalig producten markeren in negen Instagramberichten. Op Instagram krijg je hierbij tips en word je door de instellingen geleid.
Stap 4: plaats berichten en markeer je producten
In deze laatste stap kun je jouw producten koppelen aan je berichten en je Instagram-stories. Daarbij geldt één beperking: de Shopping-functie is alleen beschikbaar voor organische berichten. Dat wil zeggen dat je deze berichten niet kunt promoten.
De Instagram Shopping-functie biedt je een goede mogelijkheid om meer bezoekers naar je webshop te trekken. Gebruik jij deze functie al? Deel dan je ervaringen met ons in de commentaren hieronder!
Servaas zei op
Leuk artikel. Hoe gaat dat werken voor een fotograaf? Want ik verkoop hoofdzakelijk een dienst en niet een product…
Sjef Huijbregts zei op
Beste Servaas,
Instagram Shopping is voorlopig alleen bedoeld voor fysieke producten. Mocht je diensten willen verkopen, bijvoorbeeld een fotoreportage, zal dat niet mogelijk zijn. Maar wanneer je ook fysieke producten verkoopt, bijvoorbeeld ingelijste afdrukken van je foto’s, kan dit wel.
Daarnaast is Instagram natuurlijk een perfect platform om jouw foto’s met een groot publiek te delen.
Met vriendelijke groet,
Sjef
Yadero zei op
Je kan op Instagram met een bedrijfsprofiel ook een Call-to-action knop toevoegen voor bijvoorbeeld een afspraak te maken, of ze door te verwijzen naar een website.
Misschien kan je hier iets mee. 🙂
Sjef Huijbregts zei op
Bedankt voor je input!