Hoe sneller en gemakkelijker een klant vindt wat hij zoekt, hoe groter de kans dat hij koopt. Daarom is een zoekfunctie voor een webshop uiterst belangrijk. In je STRATO Webshop heb je hiervoor vanaf nu extra mogelijkheden. De nieuwe, uitgebreide zoekfunctie stelt je bezoekers namelijk in staat om hun zoekresultaten te filteren en zo sneller het gewenste product te vinden. Een dergelijke functie wordt in vaktaal ook wel faceted search of facetzoeken genoemd.
Standaard zijn drie filters ingesteld, waarmee klanten de zoekresultaten kunnen filteren op categorie, fabrikant en prijsklasse. Een getal geeft vooraf aan hoeveel resultaten er na de selectie zullen overblijven.
Vooral winkels met een groot aantal producten of met veel varianten van een product profiteren van de filters. Wil je alleen schoenen in maat 40 zien? Wil je groene en gele lampen uitsluiten van de zoekopdracht? Het gaat heel eenvoudig met de nieuwe filters.
Het voordeel is duidelijk: de klant vindt veel sneller het product dat hij wil kopen. Natuurlijk is het wel belangrijk om te beseffen dat de klant via deze weg ook veel producten niet te zien krijgt. Wil je bijvoorbeeld producten van je eigen merk altijd prominent tonen in de zoekresultaten? Dan is een merkfilter contraproductief. Daarom kun je als webshopbeheerder bepaalde filters uitschakelen en je eigen filters toevoegen.
Filters uitschakelen doe je via Instellingen onder Zoeken – Vooraf gedefinieerde filters. Verwijder daar het vinkje in de kolom Gebruiken om in de winkel te zoeken. Om nieuwe filters aan te maken, moet je eerst in de admin-interface via Producten – Producttypen beheren definiëren welke items je verkoopt en welke attributen ze hebben. Een producttype bevat artikelen die bepaalde eigenschappen hebben. Artikelen van het producttype koffie hebben bijvoorbeeld de attributen aroma, maling en land van herkomst. Artikelen van het producttype schoen kunnen in plaats daarvan attributen hebben als schoenmaat, kleur en materiaal.
Heb je producttypen gedefinieerd? Dan kun je onder Instellingen – Zoeken – Productkenmerken de afzonderlijke attributen als filtercriteria activeren. Om ervoor te zorgen dat de winkelbezoeker de volledige zoekresultaten aan het eind van de pagina kan zien, moet je ook een producttype aan elk product toewijzen. Dit geldt zowel voor bestaande producten als voor producten die je nieuw toevoegt.
De geavanceerde zoekfunctie is vanaf nu zonder extra kosten inbegrepen in de pakketten Webshop Now Advanced, Pro en Ultimate. Let op: heb je al één van deze pakketten? Dan is de functie niet standaard ingeschakeld. Alleen jij als webshopeigenaar bepaalt hoe je producten aan je bezoekers wilt tonen. Wil je de geavanceerde zoekfunctie gebruiken? Dan vind je in de Instellingen bij Zoeken de optie Zoekfilter gebruiken.
Wij wensen je veel plezier bij het uitproberen van de nieuwe functie en hopen dat je webshop hierdoor nog succesvoller wordt! Nog geen webshop? Bekijk hier de verschillende pakketten.
Rene zei op
Bij de zoekfunctie worden ook resultaten weergegeven van producten die niet meer op voorraad zijn. Ik gebruik daarbij de variaties voor producten. Bij het zoeken komt het product wel naar voren, maar na het kiezen van de betreffende variatie wel aangeeft dat het product niet op voorraad is. Hoe kan ik de zoekfunctie alleen variaties laten weergeven die op voorraad zijn?
Jorrit van der Heide zei op
Hallo Rene,
Bedankt voor je vraag. Inderdaad verschijnen in de zoekfunctie ook die variaties van een product die niet op voorraad zijn.
De reden waarom niet voorradige producten nog steeds zichtbaar zijn, is Google. Als je een product niet meer op voorraad hebt en het daarom niet meer zichtbaar is, heeft dat een negatieve invloed op de ranking van je shop. Producten die je definitief niet meer wilt laten zien, moet je daarom deactiveren of verwijderen.
Niettemin nemen we je idee graag mee als verbeteringsvoorstel voor de zoekfunctie.
Hartelijke groet,
Jorrit