Kortingen en waardebonnen zijn ideale tools om klanten te binden en nieuwe bezoekers naar je webshop te lokken. Dat merk je natuurlijk in de omzet. Wist je dat je zulke kortingscampagnes met een paar eenvoudige stappen kunt opzetten?
Je kent het ongetwijfeld: als je een gewild product voor een goede prijs vindt, voelt dat goed. Als webshopbeheerder kun je inspelen op dat gevoel en zo je omzet verhogen. Met kortings- en waardeboncampagnes kun je bestaande klanten motiveren om je STRATO Webshop opnieuw te bezoeken. Ook trek je zo nieuwe klanten aan. Wie weet, misschien klikt zo’n klant dan ook nog een niet-afgeprijsd artikel aan, dat hij anders niet in zijn winkelwagentje had gelegd.
Kortingen en waardebonnen
Natuurlijk moet een waardebon of een korting op een product goed doordacht zijn. Bedenk dus eerst welke korting je op welke producten wilt geven. In de STRATO Webshop vind je vervolgens twee manieren om klanten korting te geven. De eerste manier is een klassieke couponcode voor een- of meermalig gebruik. De tweede manier is de functie ‘doorgehaalde prijs’. Daarmee kun je heel gemakkelijk en efficiënt verlaagde prijzen in je webshop weergeven.
Doorgehaalde prijzen: kleine maatregel, groot effect
De gemakkelijkste manier om een voordeelprijs of korting voor een product te communiceren, vind je in het productoverzicht onder Producten > Product weergeven. Klik op het product dat je voor een actieprijs wilt aanbieden. Klap het vervolgens open met het pijltje dat omlaag wijst. Hier vind je de functie ‘doorgehaalde prijs’, die direct op de productpagina een actieprijs toont náást de oorspronkelijke prijs.
De toepassing is heel eenvoudig. Als je verkoopprijs permanent of tijdelijk onder de aanbevolen verkoopprijs van de fabrikant ligt, vul je jouw prijs hier in. Kost een sjaal bijvoorbeeld 34,99 euro zoals in de voorbeeldfoto, maar hanteert de fabrikant een prijs van 39,99 euro? Dan kun je deze informatie gemakkelijk aan je klanten doorgeven als een voordeelprijs. Dit toont de klant dat hij bij jou geld bespaart.
De inspanning is gering, maar het effect is enorm. Met de doorgehaalde prijs kun je permanent een goede verkoopprijs in je shop adverteren. Dat verleidt klanten ertoe om bij jou te kopen in plaats van elders. Je kunt de functie ook gebruiken om prijsverlagingen door te geven, bijvoorbeeld als een nieuw model uitkomt of je een uitverkoop houdt. Ook hier is het gebruikelijk om de aanbevolen prijs als doorgehaalde prijs te tonen en de werkelijke, lage verkoopprijs in je shop ernaast te zetten.
Meer omzet door waardebonnen
Nog effectiever is de waardebonfunctie, die je in het webshopbeheer vindt via het menu Marketing > Waardebonnen > Toevoegen. Hier kun je in een paar eenvoudige stappen kortingsbonnen aanmaken, die de klant later bij de kassa kan inwisselen. Natuurlijk kun je deze bonnen ook op elk moment wissen. Ze verliezen dan automatisch hun geldigheid. De bonnen worden ingewisseld via het winkelwagentje bij het afronden van de bestelling. Het is belangrijk dat je van te voren bedenkt welke kortingen of waardebonnen je hoe lang en voor welke producten wilt aanbieden.
Gedetailleerde functies
Je kunt een periode kiezen waarin de bon geldig moet zijn, bijvoorbeeld voor een voorjaarsuitverkoop. Daarnaast kun je instellen of de klant de bon eenmalig kan inwisselen of voor elke bestelling in de gegeven periode. Vervolgens kun je een vaste korting of een percentage opgeven. Ook is het mogelijk om de klant een waardebon te geven die de verzendkosten omvat. Natuurlijk kun je dit alles koppelen aan een bepaalde bestelwaarde (bijvoorbeeld: 10 procent korting vanaf een bestelwaarde van 100 euro) of het aantal inwisselbare waardeboncodes beperken. Ten slotte kun je de tabs Producten en Producten toewijzen gebruiken om te bepalen op welke producten de bon betrekking moet hebben. Natuurlijk is er niets dat je tegenhoudt om meerdere waardebonnen aan te maken.
Over waardebonnen communiceren
Waardebonnen krijgen ofwel automatische codes ofwel codes die je zelf maakt. Hiermee kun je heel aantrekkelijke bonnen in het leven roepen, zoals ‘lentekriebels2021’. Automatisch gegenereerde codes bestaan daarentegen uit een willekeurige reeks tekens die je individueel aan bepaalde klanten kunt uitdelen.
Eenmaal aangemaakt hoef je deze vouchers alleen nog maar door te geven. Je kunt bijvoorbeeld een klant op een factuur vertellen dat binnenkort een kortingsactie begint. Of je deelt de coupon via social media. Natuurlijk kun je ook direct in de webshop waardebonnen vermelden of via een e-mailnieuwsbrief versturen. Zo heb je allerlei mogelijkheden om met de waardebonnen bestaande en nieuwe klanten te benaderen. Heb je een bijzonder goede aanbieding? Dan is het misschien handig om die te communiceren op een aanbiedingensite. Zo spreek je veel klanten tegelijk aan en verhoog je beslist je omzet.
De mogelijkheid om waardebonnen aan te bieden is beschikbaar vanaf het pakket STRATO Webshop Now Advanced.
Naar de STRATO Webshops
Joey Vereijken zei op
Hi,
Als ik een waardebon code maak, moet deze door de klant in één keer opgemaakt worden of kan het tegoed over meerdere bestellingen gebruikt worden, om uiteindelijk op het totaal uit te komen.
Ik had dit zelf namelijk geprobeerd en nadat ik bij de eerste bestelling maar een deel van het tegoed had gebruikt, was de code ongeldig toen ik probeerde om de rest van het geld van de code op te maken.
Is er een manier om de code meerdere keren te gebruiken om het tegoed op te maken? (Hiermee bedoel ik niet dat de code meerdere keren geldig moet zijn, maar simpelweg meerdere keren gebruiken om de ‘value’ van de waardebon op te maken)
Alvast bedankt!
Jorrit van der Heide zei op
Hi Joey,
Bedankt voor je vraag over waardebonnen. Je kunt een waardebon maar één keer indienen. Gaat het dus om een kortingsbon ter waarde van 30 euro, moet dit bedrag in één keer worden opgemaakt. Er blijft dus niets over voor later gebruik.
Hartelijke groet,
Jorrit
jens zei op
Wanneer ik een waardebon aanmaak werkt dit allemaal zoals het moet, alleen heb ik nu 3 waardebonnen gemaakt maar deze zijn nergens bij het afrekenen in te wisselen? moet ik hiervoor een aparte betaalmethode toevoegen? gaat dit normaal automatisch dat je een invul veld krijgt wanneer je bonnen aanmaakt? ik kan het op internet ook nergens duidelijk terugvinden .. ik hoop dat jullie mij kunnen vertellen hoe ik het voor elkaar kan krijgen om mijn klanten ook daadwerkelijk hun bon te kunnen laten gebruiken
Jorrit van der Heide zei op
Hallo Jens,
Bedankt voor je vraag. Normaal gesproken vind je het invoerveld voor de waardebon bij het afrekenen via het winkelmandje. Hierbij verschijnt het invoerveld onder de te bestellen producten in het winkelmandje.
Maar aangezien dit bij jou niet het geval lijkt te zijn, kun je het best even met onze support contact opnemen en aangeven om welke shop het gaat. Dan kijken zij met je mee.
Onze support is telefonisch en per contactformulier bereikbaar:
https://www.strato.nl/faq/
En ook per chat:
https://www.facebook.com/STRATONL
https://twitter.com/strato_nl
Hopelijk kom je eruit. Laat het graag weten, mocht dat niet zo zijn of als je nog andere vragen hebt.
Hartelijke groet,
Jorrit
Cornelie zei op
Met veel plezier maak ik gebruik van de waardebon codes. Wat ik mij afvraag, hoeveel codes kan ik aanmaken? Ik wil mijn klanten een persoonlijk membership korting aanbieden maar dan heb ik heel veel codes nodig.
Jorrit van der Heide zei op
Hallo Cornelie,
Bedankt voor je vraag. Je geeft aan dat je je klanten een speciale ledenkorting wilt aanbieden. Om je eerste vraag te beantwoorden: je kunt per actie 99.999 codes aanmaken.
Vanaf Webshop Pro kun je voor bestaande klanten ook klantspecifieke prijzen instellen. Daarvoor moet je eerst een klantengroep aanmaken en klanten toewijzen aan deze klantengroep. Per product geef je vervolgens een vast bedrag of percentage als korting aan. Je klanten zien de nieuwe prijzen alleen als ze ingelogd zijn. Meer details vind je hier: https://helpspace.zendesk.com/hc/nl/articles/360017769637-Klantspecifieke-prijzen
Laat het graag weten als je nog verdere vragen voor ons hebt.
Hartelijke groet,
Jorrit
MOnique meeldijk zei op
Ook ik wil meerdere waardebonnen maken met dezelfde naam. Zoals ik al bij eerdere reacties gelezen heb, kun je dan een aantal invullen, en nee aanvinken bij code slechts 1 keer geldig. In mijn overzicht zie ik dan ingewisselde codes 0. Maar wanneer er dan een bestelling wordt gedaan en de code wordt ingevuld krijgen klanten te zien dat dit een ongeldige code is. (Datum is natuurlijk geldig) Ik heb nu geen codes aangemaakt, omdat je dan steeds andere codes moet aanmaken, terwijl ik juist wil dat al mijn klanten er van kunnen profiteren. Hoe nu verder?
Jorrit van der Heide zei op
Beste Monique,
Dank voor je reactie op het blog. Je geeft aan dat je een waardeboncode wil aanmaken die meerdere klanten kunnen inwisselen. Dat gaat als volgt:
– Je maakt een nieuwe actie aan en kiest de gewenste instellingen, bijv. 10 procent korting bij een minimale bestelwaarde van 30 €
– Onder “Aantal geldige waardeboncodes” geef je bijv. “10” aan
– Onder “Code slechts één keer geldig” geef je “nee” aan, want je wilt één code aanmaken die meerdere keren geldig is
– Dan maak je nog de waardeboncode aan, bijv. “actie!”
Deze code kan – eenmaal opgeslagen – vervolgens 10 keer worden ingewisseld. Dat een code ongeldig is kan afgezien van de geldigheidsduur ook liggen aan aan andere actieinstellingen zoals de geselecteerde producten. Eventueel zou je een serie testbestellingen kunnen doen om te checken of de waardeboncode volgens plan werkt. Mocht het probleem nog steeds optreden, zou ik je willen verzoeken om ons screenshots te sturen, zodat mijn webshop-collega’s zich erover kunnen buigen.
Bedankt en hartelijke groet,
Jorrit