Wil je weten waar bezoekers van je WordPress site naar zoeken, bijvoorbeeld om ze nog beter van passende content te voorzien? In dit artikel ontdek je hoe je het zoekgedrag kunt analyseren.
Veel websites beginnen als pure hobbyprojecten. Iemand heeft een onderwerp dat hem of haar na aan het hart ligt en begint gewoon. De site groeit en groeit, met nieuwe pagina’s, blogartikelen en andere content. Hoe weet je echter zeker dat je ook daadwerkelijk alle vragen van je bezoekers kunt beantwoorden? WordPress zou WordPress niet zijn als je dat niet zelf zou kunnen uitvinden.
Zoekstatistieken maken met de plug-in Search Meter
Uiteraard heeft WordPress een interne zoekfunctie die in de meeste thema’s is opgenomen. Dat is super handig, je weet alleen niet wat mensen daar zoal intypen. De plug-in Search Meter biedt hier uitkomst. Deze plug-in maakt namelijk verbinding met de zoekfunctie en houdt statistieken bij over de zoekopdrachten die op je website zijn uitgevoerd.
De gegevens worden anoniem opgeslagen, zodat je je geen zorgen hoeft te maken over de AVG. Het voordeel van deze WordPress extensie is dat je niet alleen kunt zien waar mensen naar zochten, maar ook snel kunt zien of ze het hebben gevonden.
Zo leer je behalve over de interesses van je bezoekers ook iets over de content die er nog op je site ontbreekt. Je krijgt de ideeën voor nieuwe pagina’s en blogartikelen als het ware op een presenteerblaadje aangeboden.
Na het installeren van Search Meter krijgt het navigatiemenu in het admin-gebied twee nieuwe subitems. Onder Instellingen → Search Meter kun je bepalen wie de statistieken mag zien, of de zoekopdrachten van de ingelogde beheerders worden geteld of niet, en je hebt de mogelijkheid om de statistieken te resetten.
De zoekopdrachten worden weergegeven onder Dashboard → Search Meter, zoals te zien is in de bovenstaande afbeelding. De succesvolle zoekopdrachten van gisteren en vandaag worden als eerste weergegeven, gevolgd door de zoekopdrachten van de afgelopen zeven en van de afgelopen 30 dagen.
Daaronder staat het blok met de zoekopdrachten die geen resultaat hadden: van gisteren en vandaag, van de afgelopen zeven en 30 dagen. Via de tabbladen kun je bovendien naar de laatste 100 of de laatste 500 zoekopdrachten springen.
Zoekopdrachten via Search Meter in de frontend weergeven
Search Meter is niet alleen in staat om de gegevens in de backend te tonen: als je wilt, kun je de gemaakte zoekopdrachten ook in de frontend laten weergeven – dus zichtbaar voor anderen.
De eenvoudigste manier om dit te doen is met de widgetfunctie. Zoals gebruikelijk bij veel plug-ins, komt deze extensie met eigen widgets, namelijk deze twee: Popular Searches en Recent Searches.
Afhankelijk van het gebruikte thema zijn er één of meerdere posities waar je de widgets kunt plaatsen. Bij de widgetinstellingen kun je alleen de kop en het aantal zoektermen dat wordt getoond bepalen.
Mochten de mogelijkheden van de Search Meter widget voor jou niet voldoende zijn, dan heb je ook de mogelijkheid om op codeniveau te werken.
Je kunt de volgende code gebruiken om de laatste vijf populaire zoekopdrachten in het zichtbare gebied weer te geven:
if (function_exists('sm_list_popular_searches')) { sm_list_popular_searches(); }
Bekijk ook het blogartikel van de auteur van de plug-in voor meer voorbeelden. Als je echter besluit om aan de code te werken of aanpassingen aan te brengen, dan moet je eerst een child-thema maken. Anders verdwijnen je aanpassingen uiterlijk met de volgende thema-update.
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.