In zes stappen naar een succesvol blog

In zes stappen naar een succesvol blog

Als je tips over succesvol bloggen zoekt, vind je meestal artikelen die zich richten op SEO. Die stellen dat je de beste keywords moet identificeren en geoptimaliseerde teksten voor zoekmachines moet schrijven. Maar wat als je eigenlijk alleen maar wilt scoren met een blog dat over jouw favoriete onderwerp gaat? Steek je dan liever tijd in content van hoge kwaliteit of in SEO-constructies?

SEO is belangrijk, maar niet doorslaggevend

Natuurlijk hangt het succes van een blog sterk af van de vindbaarheid van je artikelen in Google. Je moet dus altijd een minimum aan SEO-maatregelen doorvoeren. Maar succesvol bloggen lukt op de lange termijn ook als je niet enkel voor de eerste plaats in zoekmachines gaat, maar je tijd besteedt aan de kwaliteit van je content.

Afhankelijk van de concurrentie zul je vaak niet op de eerste plaats in de zoekresultaten eindigen. Maar dat is niet zo erg. Het is belangrijker voor een kwaliteitsblog om de juiste lezers te trekken in plaats van zo veel mogelijk bezoekers. Hoe doe je dat?

Strategie en radicale beperking

Het belangrijkste middel is radicale beperking: als je bij het bloggen met WordPress steeds meer functies, plug-ins en foefjes gebruikt, moet je na verloop van tijd te veel werk steken in technisch onderhoud en het oplossen van problemen.

Zowel het plezier van bloggen als je succes hangen in de eerste plaats af van goede, bijzondere content. Op dat punt moet je beter zijn dan anderen. Dit vergt geen ingewikkelde functies. Door het zo eenvoudig mogelijk te houden, heb je meer tijd om je te concentreren op je sterke punten en content.

Vraag je bij nieuwe ideeën altijd af: is het zinvol op de lange termijn? Staat de inspanning in verhouding tot de voordelen? Of kun je je tijd efficiënter aan andere activiteiten besteden?

Kijk dus niet alleen naar verleidelijke functies, maar richt je in de eerste plaats op originele content.

Stap 1: unieke content

Je content moet uniek zijn. Want als zelfstandig blogger kun je niet opboksen tegen mediagroepen en financieel sterke investeerders van grotere nieuwsportalen. Je onderscheidt je zodra je iets doet dat anderen niet gemakkelijk kunnen nadoen.

Op het eerste gezicht klinkt dat onmogelijk. Wat kun je doen dat een ander niet kan doen? Maar het zijn vooral de kleine dingen waarop je kunt scoren:

  • Schrijf content over speciale, persoonlijke vaardigheden die je verworven hebt, zoals een opleiding in video of fotografie, of over een speciaal talent. Zo worden je bijdragen informatiever.
  • Heb je toegang tot informatie die anderen niet hebben, bijvoorbeeld door persoonlijke contacten, uit archieven of databanken, door kennis van vreemde talen? Gebruik dat als insteek voor je blog. Ook als je bijvoorbeeld goed bent in research of waardevolle contacten met interessante mensen hebt.
  • Als je een niche-onderwerp neemt, kun je dat bijzonder uitgebreid presenteren, ook al lijkt dat onderwerp voor velen onaantrekkelijk omdat de doelgroep klein is. De meeste blogs zijn gericht op de brede massa. Er zijn genoeg niches die voor een kleine groep interessant zijn, maar waar zich nog vrijwel niemand op richt.
  • Je kunt je onderscheiden in de manier waarop je jouw content presenteert of schrijft, door creatieve vaardigheden te gebruiken die anderen niet gemakkelijk kunnen nadoen.
  • Bestaat er al een sterke community? Dan kun je die gebruiken, bijvoorbeeld als je bekend bent in een bepaalde kring, via sociale contacten, je hobby of je beroep, als sportman of kunstenaar. En natuurlijk kun je je status tijdens het bloggen ook verder uitbouwen.

Stap 2: efficiënt en gemakkelijk design

Ook voor de vormgeving van het blog raden we je aan om je op het hoogstnoodzakelijke te concentreren. Minder is meer. Maar het betekent niet dat je optisch minimalistisch moet zijn, het wil alleen maar zeggen dat je blogt zonder extra functies en poespas. Zo blijf je flexibel en kun je later zonder veel moeite je design of WordPress thema veranderen.

Bij WordPress bepaalt het thema het uiterlijk van het blog. We kunnen een heel artikel besteden aan het kiezen van het juiste thema. Maar de belangrijkste tip is: neem een thema dat slank geprogrammeerd is en dus heel snel laadt, maar dat ook gemakkelijk aanpasbaar of uitbreidbaar is. Je kunt er dan de wél benodigde elementen of functies alsnog aan toevoegen.

Zorg ervoor dat je naam, je foto en desgewenst je logo duidelijk in het design passen. Dat zorgt voor een hechte relatie met je lezers, erkenning en dus vertrouwen. Dat is wederom belangrijk voor het succes van je blog op lange termijn.

GeneratePress is een veel gebruikt, slank en zeer flexibel aanpasbaar thema. De gratis versie bevat alles wat je nodig hebt en kan gemakkelijk worden gewijzigd en uitgebreid via de premium-versie. Het maakt een individueel uiterlijk van het blog mogelijk. Je blog ziet er dus niet uit als een kant-en-klaar thema. De meeste aanpassingen kun je maken zonder een childthema, wat je later veel extra werk kan besparen, zeker gezien de huidige snelle veranderingen in WordPress.

Als algemene regel geldt: vermijd thema’s met kenmerken die het moeilijk maken om later op een ander thema over te schakelen. Zulke thema’s presteren meestal ook niet zo goed. Dit geldt vooral als je de meeste van deze functies toch niet gebruikt.

Stap 3: Vereenvoudig en automatiseer je werk

Je kunt een deel van het werk dat met bloggen gemoeid is, automatiseren. Of je vermindert op z’n minst de tijd die er aan besteed wordt. Zo kun je bijvoorbeeld gemakkelijker (of zelfs automatisch) een nieuwsbrief versturen en tegelijkertijd tijd winnen voor het eigenlijke werk van onderzoek en schrijven. 

Nieuwsbrief automatiseren

Met een nieuwsbrief bind je niet alleen lezers aan je blog, maar maak je jezelf ook minder afhankelijk van Google-traffic, vooral als je een toenemend aantal bezoekers hebt. Maar het is veel werk om de nieuwsbrief telkens handmatig te maken. En als je bijvoorbeeld veel reist, is het lastig om telkens op tijd een nieuwsbrief te versturen.

Je kunt daarom automatisch nieuwsbrieven genereren en versturen met de plug-in MailPoet. Die zet automatisch actuele blogberichten in bestaande sjablonen en verstuurt ze.

WordPress plug-in Mailpoet
Verzend automatisch nieuwsbrieven met Mailpoet.

De online aanbieder Mailchimp is nog flexibeler en staat de integratie toe van nieuwsbriefinhoud uit RSS-feeds die je in WordPress op maat kunt maken voor de nieuwsbrief. Zowel MailPoet als Mailchimp zijn gratis tot een bepaald aantal ontvangers of e-mails.

Automatisch berichten op social media plaatsen

Deskundigen raden het soms af, maar het bespaart je veel tijd: nieuwe blogberichten automatisch delen op social media. In principe moet je de tijd nemen om je berichten handmatig en in optimale vorm op bijvoorbeeld Facebook of Twitter te zetten. Misschien doe je dit ook.

Maar als je gewoon niet genoeg tijd hebt of veel verschillende platforms wilt gebruiken, is automatisch posten een beter alternatief dan het helemaal niet doen. Delen op LinkedIn, Pinterest en vele andere social media-kanalen kan immers extra bezoekers of aandacht opleveren voor je blog en je onderwerpen.

Voor Twitter werkt bijvoorbeeld de plug-in WP-to-Twitter perfect, zelfs in de gratis versie.

WordPress plug-in WP to Twitter
Stuur tweets over een bericht direct vanuit WordPress.

Voor andere social media werken diverse online diensten veel gemakkelijker dan plug-ins. De meeste zijn gratis, als je maar een of twee platforms wilt gebruiken. Als je geld wilt besparen, kun je dus verschillende diensten gebruiken voor verschillende social media:

Vul automatisch de bijschriften bij foto’s in

Iedereen die veel afbeeldingen in blogberichten gebruikt, kent het tijdrovende werk om aan elke afbeelding een bijschrift, beschrijving, titel of alt-tekst toe te voegen. Je kunt op dit punt tijd besparen door de Exif-informatie van de beeldbestanden in te lezen, die je veel efficiënter van tevoren in een extern programma kunt invoeren, bijvoorbeeld met Exif Pilot of Adobe Bridge.

Met de plug-in Media Library Assistant neemt WordPress automatisch deze Exif-gegevens voor de afbeeldingen over. Om dit te doen, stel je de passende importopties in op het IPTC/EXIF-tabblad in de instellingen van de plug-in. Dan worden de overeenkomstige velden automatisch ingevuld bij het uploaden van afbeeldingen naar WordPress.

WordPress plug-in Media Library Assistant
Stuur automatisch Exif-gegevens naar de metadata van mediabestanden.

Tabellen efficiënter beheren

De standaard-tabelfunctie in WordPress is nogal inflexibel en veroorzaakt veel werk als je rijen opnieuw wilt rangschikken. Als je veel met tabellen werkt, kan een tabel-plug-in als TablePress de moeite waard zijn.

WordPress plug-in TablePress
Maak en beheer tabellen flexibel en efficiënt met TablePress.

Hiermee maak je tabellen buiten het eigenlijke blogartikel en voeg je ze in via een shortcode. Op deze manier kun je een tabel verschillende keren gebruiken en hem toch centraal op één plaats bijhouden.

TablePress kan ook gegevens importeren uit bijvoorbeeld Excel-spreadsheets. Daarnaast is het gemakkelijk om rijen of kolommen toe te voegen. Je kunt de rijen of kolommen vervolgens met de muis verslepen en sorteren.

Design je eigen WordPress-blokken

Het is een beetje in tegenspraak met het principe van minimalisme, maar soms heb je elementen in je berichten nodig die niet haalbaar zijn met de standaardblokken van de WordPress Gutenberg-editor. Bijvoorbeeld voor de integratie van een podcast of om individuele en unieke ideeën om te zetten voor de presentatie van je content.

Voor zulke gevallen is de plug-in Custom Blocks Constructor erg nuttig en gemakkelijk te gebruiken, zodat je zelf blokken voor de Gutenberg Editor kunt maken.

Maar vaak is een aangepaste CSS ook al genoeg om het gewenste effect te bereiken. Dat is een hele slanke oplossing. Om dit te doen, maak je eerst de nodige CSS-klasse(n) aan onder Design – Customizer – Extra CSS en klik je vervolgens op Publiceren.

Extra CSS aanpassen in WordPress - stap 1
Definieer je eigen CSS-klassen …

In de tweede stap wijs je deze klasse(n) toe aan het gewenste blok als je het artikel in de editor schrijft. Dit doe je in het rechtermenu in het tabblad Blok onder Geavanceerd. Voer daar de klassenaam in achter Extra CSS-klasse(n).

Extra CSS aanpassen in WordPress - stap 2
… en pas die toe op afzonderlijke blokken in de editor.

Let op: je ziet de opmaak niet in de editor, maar alleen op je blog zelf of in de preview.

Een volledig eigen blok zoals hierboven beschreven, is dus alleen nodig bij een complexe structuur.

Berichten dupliceren

De plug-in Yoast Duplicate Post kopieert een WordPress bericht met al zijn instellingen, zoals categorie, trefwoorden en andere configuraties. De content van het bericht zelf wordt echter niet gekopieerd. Dit bespaart je veel tijd en vermindert de kans op fouten. Bijvoorbeeld als je veel gelijksoortige berichten publiceert of een serie artikelen over één onderwerp voorbereidt.

Stap 4: verplichte privacybescherming

Het is een saai, maar onvermijdelijk onderwerp: gegevensbescherming. Sinds de inwerkingtreding van de AVG kunnen zelfs bloggers er niet meer omheen. Je moet je aan de privacywetgeving houden als je geen problemen wilt met de gegevensbeschermingsautoriteiten of een waarschuwing van je concurrenten wilt riskeren. Ook bij dit onderwerp helpt het om alles zo eenvoudig en ongecompliceerd mogelijk te houden.

Ga daarom zorgvuldig na welke aspecten van je blog relevant zijn voor de privacywetgeving. Denk aan plug-ins of extern geïntegreerde content en beperk de risico’s zo veel mogelijk. De volgende tips zijn als voorbeeld bedoeld, ze vormen geen volledige opsomming.

Het lastigste aspect is de toestemming van gebruikers om cookies te plaatsen. In het beste geval bouw je een blog helemaal zonder cookies, dus ook zonder reclame en zonder integratie van YouTube-video’s of Google Fonts (deze kun je lokaal hosten). Je verzamelt alleen minimale statistieken zonder enige persoonlijke gegevens. Hier kunnen we al een compleet artikel aan wijden, maar je kunt de cookietoestemming ook oplossen met plug-ins als Real Cookie Banner of Borlabs Cookie.

Een privacybeleid is vaak ook verplicht. Die kun je het best laten genereren door een van de online generatoren voor zulke verklaringen. Vaak zijn die zelfs geheel gratis. Kijk gewoon op internet, er zijn genoeg bronnen te vinden. 

Ook belangrijk: sta je reacties op je WordPress berichten toe? En wil je gebruikers laten weten wanneer iemand op een reactie reageert? Dan moet je de zogenaamde ‘double-opt-in’-procedure gebruiken. De plug-in ‘Subscribe to Double-opt-in Comments‘ doet dit voor je.

Voor trafficstatistieken is Matomo for WordPress een gegevensbesparend, gemakkelijk configureerbaar alternatief voor Google Analytics. En als je alleen bent geïnteresseerd in het aantal dagelijkse en maandelijkse bezoekers, is de plug-in Koko Analytics met gedeactiveerde cookiefunctie een perfecte oplossing.

Stap 5: performance

Websites moeten zo snel mogelijk in de browser van de gebruiker worden weergegeven. Dit is nog belangrijker naarmate meer mensen je blog lezen op hun mobiele telefoon, die vaak een tragere internetverbinding heeft. Gebruikers haken meteen af als een pagina niet snel genoeg laadt. Lange laadtijden hebben daarnaast ook een negatief effect op je Google-ranking.

De belangrijkste tip is hierbij wederom: minimalisme. Installeer zo weinig mogelijk plug-ins en kies een efficiënt, slank thema.

Verlies je tegelijkertijd niet in gedetailleerde technische optimalisaties en het najagen van alle tips die je op internet vindt. In de meeste gevallen doe je meer kwaad dan goed en val je van het ene probleem in het andere. Bijvoorbeeld als de optimalisatie-instructies niet werken in je configuratie of gewoon onzin zijn – dat laatste is vaker het geval dan je denkt. Niet alles wat op internet staat, is waar.

Een goede caching-plug-in zoals WP Fastest Cache, W3 Total Cache, Cachify, Cache Enabler of het betaalde WP Rocket heeft in de meeste gevallen voldoende effect.

Wil je beslist je blog via plug-ins optimaliseren én allerlei extra functies toevoegen? Dan kun je ook een goede optimalisatie bereiken met Asset Clean-up (zo nodig in de betaalde pro-versie). Die vergt wel wat ervaring, ook moet je experimenteren voor je de beste instellingen vindt. Je kunt de plug-in onder andere gebruiken om het laden van andere plug-ins te beperken tot de berichten of pagina’s waar die nodig zijn. Een plug-in voor een tabel laadt dan alleen op pagina’s waar je ook daadwerkelijk tabellen gebruikt.

Stap 6: maak jezelf bekend!

Zelfs het beste blog haalt weinig succes als je het niet actief promoot. Vertel dus iedereen over je blog. Schrijf erover op social media, stuur berichten naar andere blogs of websites en raak betrokken in community’s rondom jouw onderwerp.

Als je bijvoorbeeld over reizen blogt, is het slim om aansluiting te zoeken bij andere reisbloggers of reisjournalisten. Ben je een hartstochtelijke wielrenner? Kijk dan of je bij een fietsvereniging kunt aansluiten. Gaat het om een andere sport? Er zijn allerlei sportclubs of -verenigingen waarmee je contact kunt zoeken. Alles waarmee je de aandacht van de bijbehorende scene kunt krijgen, helpt je om de kwaliteit van je blog te verhogen en anderen op je blog te wijzen.

Facebook-groepen kunnen bijvoorbeeld een enorme boost aan aandacht opleveren. Maar maak niet al te direct reclame, want de meeste groepsbeheerders verbieden dat. Het gaat er meer om de aandacht te trekken met een vriendelijke insteek, waarbij je anderen helpt met je deskundigheid over het onderwerp zonder direct opdringerig naar elk nieuw blogbericht te linken. Dit geldt natuurlijk niet voor groepen waarin het actief delen van de eigen bijdragen uitdrukkelijk gewenst is.

Het voornaamste doel van deze activiteiten in een community is het vergaren van aandacht en sympathie. De traffic naar je blog volgt dan vanzelf wel, zonder dat je keihard reclame hoeft te maken. Als je blogberichten goed zijn, zullen andere groepsleden die berichten steeds vaker in de groepen delen.

En hoe verdien je er geld mee?

We hebben de stap ‘geld verdienen’ nog even overgeslagen. Maar het is natuurlijk niet vreemd dat je een leuke zakcent of zelfs een volwaardig inkomen met je blog wilt verdienen. Dan staat goede content toch altijd nog voorop. Het verdienmodel moet zich aanpassen aan je informatie, niet omgekeerd.

Je kunt iets verdienen aan je blog via banners en affiliate-reclame. Maar als je genoeg content hebt, kun je bijvoorbeeld ook betaalde premiumnieuwsbrieven aanbieden of content van extra hoge kwaliteit achter een paywall plaatsen. Dat gaat vrij gemakkelijk met Steady. Het vergt uiteraard creativiteit en veel experimenten. Over het algemeen heb je een mix nodig van verschillende bronnen van inkomsten.

Daarnaast geldt: hoe agressiever je aanpak, hoe hoger je verdiensten meestal zullen zijn. Een affiliate-link naar Amazon plaatsen werkt bijvoorbeeld alleen als je de lezer met een ‘call to action’ echt aanspoort een product te kopen. Een donatieknop werkt ook alleen met zo’n actief verzoek, zelfs bij lezers die werkelijk bereid zijn te betalen. Het is bovendien belangrijk om de vormgeving en plaatsing te optimaliseren, zodat je de lezer blijft verleiden tot klikken.

Het is dus heel belangrijk een evenwicht te vinden tussen het actief promoten en positief reageren op lezers. De mate waarin je commercieel wordt, moet bij jou en je lezers passen. Een tip over banners en Google AdSense: meer banners zorgen niet altijd voor hogere inkomsten. Integendeel: lezers worden minder snel blind voor reclame als je de banners voorzichtig en spaarzaam over je blog verspreidt.

Natuurlijk kun je ook een blog opzetten met geld verdienen als belangrijkste doel. Dan zoek je content bij elkaar, eventueel zelfs betaald, en besteed je het grootste deel van je tijd aan marketing, SEO en contentplanning op basis van een verdienmodel. Maar dat is een hele andere manier van bloggen. Je zet dan de marketing op de voorgrond en gebruikt de content als middel om geld te verdienen.

Aan de slag met je eigen blog?

Naar onze WordPress pakketten
Zoekwoorden: ,

Delen

Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.

Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.

 

Deze website maakt gebruik van cookies voor onder andere Google Analytics. Deze melding verdwijnt zodra je de cookies hebt geaccepteerd. Meer informatie