Wil je ChatGPT gebruiken om geschikte teksten en antwoorden te krijgen? Dat is mogelijk. In dit blog lees je in 7 stappen hoe je ChatGPT optimaal kunt inzetten.
1. Maak een plan
Voordat je met ChatGPT begint, moet je precies weten wat je doelen zijn. Bedenk wat voor antwoord of tekst je nodig hebt. Schrijf je ideeën op. Dit helpt je om precieze vragen te formuleren en het gewenste resultaat te bereiken.
2. Geef ChatGPT een rol
ChatGPT kan vanuit verschillende invalshoeken schrijven. Daarom is het belangrijk dat je in je tekst een rol voor de chatbot definieert. Dit helpt ChatGPT om de schrijfstijl, expertise en invalshoek beter af te stemmen op je eisen. Moet de chatbot bijvoorbeeld schrijven als een getalenteerde blogger, als een scholier of als vakspecialst? Door deze rol kan ChatGPT ook het niveau van de technische taal en de diepgang van de tekst aanpassen. De tekst is dan afgestemd op de behoeften van de lezers. Hoe duidelijker de rol is gedefinieerd, hoe beter je het resultaat kunt gebruiken.
Dit is een voorbeeld van een ChatGPT-prompt waarin een rol wordt toegewezen:
Je bent een expert op het gebied van duurzame mode en auteur van een succesvol blog over dit onderwerp. Schrijf een informatief en boeiend artikel over de milieu-, gezondheids- en duurzaamheidsvoordelen van biologisch katoen ten opzichte van gewoon katoen.
In dit voorbeeld heeft ChatGPT de rol gekregen van een duurzame mode-expert en succesvolle blogger. Je vraagt de chatbot dus te schrijven in een interessante stijl die kennis overbrengt én lezers aanspreekt.
3. Benoem het onderwerp exact
Om zinvolle antwoorden van ChatGPT te krijgen, moet je het onderwerp heel duidelijk schetsen. Hoe preciezer de vraag, hoe beter het antwoord. Een duidelijke vraag helpt ChatGPT namelijk om zich te concentreren op het kernonderwerp. Zo verklein je de ruimte voor misverstanden en voorkom je dat je een heel algemeen antwoord krijgt waar je weinig mee opschiet.
Stel dus bijvoorbeeld geen algemene vraag over SEO, maar specifieke vragen over SEO-maatregelen voor kleine webshops. Of als het gaat om online marketing: vraag hoe een klein bedrijf met een beperkt marketingbudget zinvolle online marketingactiviteiten kan uitvoeren.
Wederom een voorbeeld, waarin we het onderwerp precies proberen te benoemen:
Leg de voordelen uit van content marketing voor kleine bedrijven en geef drie praktische voorbeelden van effectieve contentmarketingstrategieën die geschikt zouden zijn voor een brouwerij met een eigen website.
In dit voorbeeld zal het onderwerp zich richten op de voordelen van content marketing voor kleine bedrijven en specifiek voor een brouwerij met een eigen website. ChatGPT levert dan gedetailleerde informatie over de voordelen en geeft praktische voorbeelden van contentmarketingstrategieën die relevant zijn voor dit type bedrijf.
4. Bepaal de doelgroep
ChatGPT kan teksten maken voor verschillende doelgroepen, wat betekent dat het de inhoud, schrijfstijl en complexiteit van de tekst daarop kan afstemmen. Daarom is het belangrijk om na te denken voor wie de tekst is bedoeld. Schrijf je voor beginners of gevorderden? Is de doelgroep jong, gaat het bijvoorbeeld om schoolkinderen? Of wil je juist oudere mensen aanspreken, die een uitgebreide actieve en passieve woordenschat hebben? Hoe nauwkeuriger je de doelgroep definieert, hoe beter ChatGPT de informatie en de schrijfstijl kan aanpassen.
Door rekening te houden met de doelgroep, kan ChatGPT dus het niveau van de technische taal, de complexiteit van de informatie en de toon van de tekst aanpassen. Zo is de tekst informatief, boeiend en begrijpelijk voor de lezers.
We geven weer een voorbeeld, dit keer met focus op de doelgroep:
Je bent voedingsdeskundige en schrijft een gemakkelijk te begrijpen artikel voor mensen die net beginnen te leren over gezonde voeding. Leg het belang uit van macro- en microvoedingsstoffen in een evenwichtige voeding.
In dit voorbeeld is de doelgroep gedefinieerd als beginners op het gebied van gezonde voeding. ChatGPT past vervolgens het niveau van de tekst aan de doelgroep die je hebt bepaald.
5. Kies het juiste uitvoerformaat
Vertel ChatGPT vervolgens het formaat van je tekst. Moet het een blogpost, LinkedIn-artikel, tweet of een hoofdstuk van een boek zijn? Elk formaat heeft zijn eigen kenmerken en ChatGPT kan zich daaraan aanpassen.
Een opdracht waarbij het formaat wordt gekozen, is bijvoorbeeld deze:
Schrijf een informatief en boeiend LinkedIn-artikel over de voordelen van duurzame bedrijfsvoering en hoe die kan bijdragen aan zakelijk succes. Zorg ervoor dat het artikel geschikt is voor een professioneel publiek.
In dit voorbeeld is het formaat ingesteld als een LinkedIn-artikel. ChatGPT maakt dan een tekst die voldoet aan de eisen, verwachtingen, inhoud en stijl die bij zo’n artikel passen.
6. Bepaal de stijl van de tekst
Geef ChatGPT duidelijke instructies over de schrijfstijl, want die is van grote invloed op het effect en de leesbaarheid van de tekst. Wil je dat de lezers worden aangesproken met ‘je’ of ‘u’? Moet de stijl direct of passief zijn, ongedwongen of formeel? Hoe duidelijker je vraag, hoe beter het resultaat zal overeenkomen met de gewenste stijl.
Het instellen van de stijl is nuttig omdat ChatGPT daarmee de stemming en toon van de tekst kan aanpassen aan de doelgroep en het beoogde doel. Een geschikte stijl helpt om de tekst boeiend en begrijpelijk te maken voor de lezers. Dit zorgt er dus voor dat ChatGPT een resultaat levert dat voldoet aan je verwachtingen en de boodschap die je wilt overbrengen.
Als voorbeeld kun je deze invoer gebruiken:
Schrijf een sympathieke en informele blogpost over programmeren met Python voor beginners. Tutoyeer de lezer en zorg ervoor dat de schrijfstijl gemakkelijk te begrijpen is en nieuwkomers inspireert tot programmeren.
In dit voorbeeld is de stijl van het blogartikel voorgegeven als sympathiek, informeel en gemakkelijk te begrijpen.
7. Controleer of ChatGPT je goed heeft begrepen
Aan het eind van je invoer kun je ChatGPT vragen of het je eisen heeft begrepen. Zo ja, geeft het je een korte samenvatting. Zo weet je zeker dat de AI op het juiste spoor zit en krijg je precies wat je hoopte.
Zo’n controle helpt ook om eventuele fouten of inconsistenties in de tekst op te sporen, vóór ChatGPT een tekst voor je schrijft.
Nog een voorbeeld? We zetten alle wensen en eisen nu op een rij:
Schrijf een blogpost over effectieve SEO-strategieën voor lokale bedrijven, waarbij je de rol aanneemt van een ervaren online marketingexpert. De tekst moet begrijpelijk zijn voor een doelgroep van eigenaren van kleine bedrijven, zonder kennis van online marketing. Zorg ervoor dat de stijl gemakkelijk te begrijpen en informatief is. Bevestig dat je mijn eisen hebt begrepen en geef een korte samenvatting.
In dit voorbeeld krijgt ChatGPT duidelijke instructies over de rol, de doelgroep, het outputformaat en het onderwerp. Bovendien vraag je de chatbot om te bevestigen dat hij je eisen begrijpt voordat hij begint met schrijven.
Samenvatting
Als je deze zeven stappen volgt, verloopt je communicatie met ChatGPT in de regel een stuk efficiënter. Je krijgt dan antwoorden en teksten die je goed kunt gebruiken, ook al kan het best lastig zijn om in één keer de juiste opdracht te formuleren.
Houd er echter rekening mee dat ChatGPT af en toe onzin vertelt, zichzelf herhaalt of rare tekstpassages genereert. Zelfs al volg je de stappen en verdere optimalisatiemaatregelen precies. Vertrouw daarom nooit volledig en zeker niet blindelings op ChatGPT, maar lees de tekst altijd goed door. Vaak ontkom je er niet aan de tekst nog een keer bij te schaven. Het kan ook geen kwaad om naar de bron van bepaalde informatie te vragen.
Je kunt pas een reactie plaatsen nadat je ons privacybeleid en cookies hebt geaccepteerd. Om privacyredenen mogen wij jouw persoonsgegevens anders niet verwerken.
Klik onderaan de pagina op de blauwe button OK. Nadat je de pagina opnieuw hebt geladen, kun je een reactie achterlaten.