Eind 2018 trad de EU-verordening over geoblocking in e-commerce in werking. Deze verordening kan een reden zijn om de instellingen van jouw webshop nog eens te controleren. Wij laten je zien hoe je jouw webshop toegankelijk maakt voor klanten uit andere EU-landen.
Zo kunnen klanten uit andere EU-landen bij jou bestellen
Klanten uit het buitenland moeten bij hun online bestelling hun adres kunnen invullen. Hiertoe moet je de landenkeuze in de back-end van je shop activeren. In de instellingen vind je de menuoptie ‘Afrekenen’. Vink hier bij het formuliervak ‘Land’ alle drie de opties aan: ‘Zichtbaar’, ‘Factuuradres’ en ‘Leveringsadres’.
Vervolgens kun je een lijst met landen opgeven. Je klanten kunnen bij het invoeren van hun afleveradres uit deze lijst kiezen. Klik op het menu-item ‘Internationalisering’ en voeg de verschillende EU-landen toe aan de lijst.
Zo ontvangen EU-klanten je goederen
Bied je levering naar het buitenland aan? Dan kun je bij de instellingen de verzendmethoden opgeven. Hoe dit werkt, hangt af van het webshop-pakket dat je hebt. We leggen hierna eerst uit hoe het werkt in onze pakketten Webshop Advanced, Pro of Ultimate. Daarna gaan we nog in op de instellingen voor Webshop Basic.
Instellingen in Webshop Advanced, Pro en Ultimate
Vanaf Webshop Advanced kun je verschillende verzendmethoden voor afzonderlijke regio’s instellen. Gebruik hiervoor de functie ‘Internationalisering’. Je ziet daar het tabblad ‘Regio’s’ waar je bijvoorbeeld de landengroep ‘EU’ kunt definiëren.
Het is mogelijk om de verzendopties te beperken tot bepaalde regio’s. Dat doe je in het menu ‘Levering’. De verzendopties die een klant kan kiezen, hangen af van het land dat hij in de vorige stap als verzendadres heeft opgegeven.
Instellingen in Webshop Basic
Het tabblad ‘Regio’s’ bestaat niet in Webshop Basic. Maar je kunt wel een extra verzendmogelijkheid toevoegen voor klanten uit het buitenland. In ons voorbeeld maak je een verzendmethode aan voor de standaardverzending en noem je deze ‘Standaardlevering EU’.
In dit geval zien je klanten alle verzendopties, ongeacht hun verzendadres. Je moet dan zelf de juiste optie selecteren:
Verstuur je geen bestellingen naar het buitenland? Dan kun je in Webshop Basic een opmerking toevoegen aan de verzendmethoden: In Webshop Basic kun je klanten via een melding laten weten dat je niet naar het buitenland verzendt.
Instellingen voor oudere Webshop-versies
Heb je een oudere versie van STRATO Webshop? Dan moet je bijna dezelfde stappen doorlopen als voor Webshop Now. Het enige verschil is dat de functie ‘Internationalisering’ niet voorkomt. In plaats daarvan staan de opties voor landen en regio’s bij de instellingen onder ‘Landinstellingen’.
Ons blog is geen juridisch advies
Let op: we zijn geen juristen en kunnen je dus ook geen juridisch advies geven. In dit blog laten we je alleen de juiste instellingen voor je webshop zien, zodat je jouw doelstellingen technisch kunt realiseren. Heb je gekwalificeerd juridisch advies nodig? Neem dan contact op met een advocaat.
terence zei op
hallo
hoe kan ik in de webshop aangeven 18 ja of nee . zodat ze dat eerst moeten aangeven,
voordat ze verder kunnen,
mvg Terence Janssen
Jorrit van der Heide zei op
Hallo Terence,
Bedankt voor je vraag. Een checkbox om te vragen of iemand 18+ is, kun je helaas niet aan het winkelmandje toevoegen. Eventueel kun je via Kassa → Adresvelden het aangeven van een geboortedatum verplicht maken. Wanneer de gehele shop voor 18+ is, zou je met de app Poptin een pop-up kunnen maken die bezoekers van je shop daarop wijst.
Hopelijk helpt deze info je iets verder. Laat het graag weten als je nog andere vragen hebt.
Hartelijke groet,
Jorrit