Online opzeggen vanuit de klantenlogin
Wil je je STRATO pakket opzeggen? Jammer! Maar ook dat is bij STRATO snel en eenvoudig geregeld. In dit artikel lees je hoe je online opzegt vanuit de klantenlogin. Houd je klantnummer en je wachtwoord bij de hand.
Zijn er kosten verbonden aan het beëindigen van een contract
Nee, er zijn geen kosten verbonden aan het beëindigen van een contract bij STRATO.
Je volledige pakket opzeggen
Ga in de klantenlogin in het linkermenu naar Contract wijzigen en kies de optie Contract beëindigen.
Je ziet een overzicht van alle actieve pakketten die bij je klantnummer horen. Ook zie je hier de data waarop de pakketten zijn geactiveerd. Kies Volledig pakket opzeggen bij het pakket dat je wilt beëindigen.
Selecteer een reden voor het opzeggen in de keuzelijst. Vervolgens kies je Verder.
Nu zie je een overzicht van alle domeinnamen in dit pakket. In de keuzelijst selecteer je het vervolgproces voor deze domeinnamen.
Daarna krijg je een overzicht van je opzegging. Ter bevestiging voer je je wachtwoord in en kies je Beëindiging bevestigen.
Als de opzegging is doorgevoerd, krijg je een bevestiging met een overzicht van de opgezegde pakketten en extra diensten. Bewaar de bevestiging voor je eigen administratie.
Hoe werkt een providerwissel en hoe beëindig ik het contract van mijn domein?
Beëindigen van losse domeinen en extra artikelen
Als je domein met Domain Guard is beschermd, kan het dankzij twee-factor-authenticatie niet door onbevoegden in de klantenlogin worden opgezegd.
Lees hier meer over Domain Guard en hoe je deze bescherming voor jouw domein kunt activeren:
Een contractopzegging van losse domeinen kun je als contractpartner telefonisch, per e-mail of via de klantenlogin doorgeven.
Opzeggen in de klantenlogin
Ga in de klantenlogin in het linkermenu naar Contract wijzigen en kies de optie Contract beëindigen:
Vervolgens verschijnen alle domeinen en eventuele extra artikelen binnen het pakket. Door achter het domein of het artikel voor Domein opzeggen / Extra artikel opzeggen te kiezen, zeg je alleen het gewenste domein of artikel op maar niet het gehele pakket.
Providerwissel / Verwijderen bij Registry
Wanneer je een domeinnaam opzegt, is het noodzakelijk aan te geven wat er na opzegging met het domein moet gebeuren.
Wanneer je de domeinnaam in de toekomst nog wilt gebruiken en naar een andere provider wilt verhuizen, kies dan bij vervolgproces voor Providerwissel. Het domein wordt dan door STRATO voor verhuizing vrijgegeven.
Wil je het domein niet meer gebruiken? Kies dan voor Verwijderen bij registry. Bij deze keuze wordt het domein verwijderd en weer ter registratie vrijgegeven. Wanneer je voor verwijdering kiest, ontvangt de domeineigenaar een extra e-mail om dit te bevestigen.
Verhuiscode voor mijn domeinnaam
Als je een domeinnaam wilt verhuizen naar een andere provider, dan heb je hiervoor een verhuiscode nodig. Deze code wordt ook wel token, EPP-code, authcode of authinfo-code genoemd.
De authinfo-code is een beveiligingscode die je nodig hebt voor een domeinverhuizing. De code is nodig om te verifiëren dat je de bevoegdheid hebt om een domein te verhuizen.
Als je een domeinnaam bij ons hebt opgezegd, dan krijg je 30 dagen voor de opzegdatum automatisch de verhuiscode toegestuurd.
Je kunt de authinfo-code in de klantenlogin opvragen, zodra we de opzegging van het domein hebben ontvangen. We sturen de code dan aan het e-mailadres van de domeineigenaar.
Hiervoor ga je in de klantenlogin naar Je pakket --> Overzicht.
Op deze pagina vind je een overzicht van je domeinen. Hiervoor scroll je iets naar beneden totdat je het volgende ziet:
Bij elk domein met de status opzegging ontvangen, zie je een link Authinfo-code verzenden.
Via deze link vind je een overzicht met de volgende informatie:
- Het domein waarvoor je de authinfo-code aanvraagt
- De domeineigenaar
- Het e-mailadres van de domeineigenaar
Zijn alle gegevens juist? Selecteer dan de knop Authinfo-code versturen. We sturen de verhuiscode dan binnen 24 uur per e-mail naar de domeineigenaar.
Hoe werkt een providerwissel en hoe beëindig ik het contract van mijn domein?
Opzegtermijn en contractduur
Voor de opzegging zijn de opzegtermijn en de contractduur van belang. De opzegtermijn vind je in de algemene voorwaarden. De contractduur van je pakket zie je in het pakketoverzicht onder Je contract:
Wil je hulp van onze klantenservice? Ga dan naar de Contactpagina. We helpen je graag verder bij het opzeggen van je pakket.