Je e-mail is verstuurd.

Online opzeggen vanuit de klantenlogin

Wil je je STRATO pakket opzeggen? Jammer! Maar ook dat is bij STRATO snel en eenvoudig geregeld. In dit artikel lees je hoe je online opzegt vanuit de klantenlogin. Houd je klantnummer en je wachtwoord bij de hand.

Inhoudsopgave Inhoudsopgave

Zijn er kosten verbonden aan het beëindigen van een contract

Nee, er zijn geen kosten verbonden aan het beëindigen van een contract bij STRATO.

Let op: het opzeggen van een domeinnaam betekent niet automatisch dat ook het bijbehorende (hosting)pakket wordt beëindigd. Als je ook het gehele (hosting)pakket wilt opzeggen volg dan de stappen onder "je volledige pakket opzeggen".

Je volledige pakket opzeggen

Ga in de klantenlogin in het linkermenu naar Contract wijzigen en kies de optie Contract beëindigen.

Je ziet een overzicht van alle actieve pakketten die bij je klantnummer horen. Ook zie je hier de data waarop de pakketten zijn geactiveerd. Kies Volledig pakket opzeggen bij het pakket dat je wilt beëindigen.

contract_wijzigen-contract_beëindigen.png

volledig_pakket-opzeggen.png

Selecteer een reden voor het opzeggen in de keuzelijst. Vervolgens kies je Verder.

Nu zie je een overzicht van alle domeinnamen in dit pakket. In de keuzelijst selecteer je het vervolgproces voor deze domeinnamen.

domeinen-vervolgproces.png

Daarna krijg je een overzicht van je opzegging. Ter bevestiging voer je je wachtwoord in en kies je Beëindiging bevestigen.

beëindiging-bevestigen.png

Als de opzegging is doorgevoerd, krijg je een bevestiging met een overzicht van de opgezegde pakketten en extra diensten. Bewaar de bevestiging voor je eigen administratie.

Let op: Je ziet de mogelijkheid voor opzegging alleen als je met je klantnummer en wachtwoord inlogt via de klantenlogin. Log je in met een domeinnaam en het bijbehorende wachtwoord? Dan kun je de menu’s voor het wijzigen en stopzetten van je contract niet gebruiken.

Hoe werkt een providerwissel en hoe beëindig ik het contract van mijn domein?

Beëindigen van losse domeinen en extra artikelen

Als je domein met Domain Guard is beschermd, kan het dankzij twee-factor-authenticatie niet door onbevoegden in de klantenlogin worden opgezegd.


Lees hier meer over Domain Guard en hoe je deze bescherming voor jouw domein kunt activeren:

Domain Guard bij STRATO: alle voordelen op een rij | STRATO


Een contractopzegging van losse domeinen kun je als contractpartner telefonisch, per e-mail of via de klantenlogin doorgeven. 

Opzeggen in de klantenlogin

Ga in de klantenlogin in het linkermenu naar Contract wijzigen en kies de optie Contract beëindigen:

contract_wijzigen-contract_beëindigen.png

Vervolgens verschijnen alle domeinen en eventuele extra artikelen binnen het pakket. Door achter het domein of het artikel voor Domein opzeggen / Extra artikel opzeggen te kiezen, zeg je alleen het gewenste domein of artikel op maar niet het gehele pakket.

domein-opzeggen.png

Providerwissel / Verwijderen bij Registry

Wanneer je een domeinnaam opzegt, is het noodzakelijk aan te geven wat er na opzegging met het domein moet gebeuren.

Wanneer je de domeinnaam in de toekomst nog wilt gebruiken en naar een andere provider wilt verhuizen, kies dan bij vervolgproces voor Providerwissel. Het domein wordt dan door STRATO voor verhuizing vrijgegeven.

Wil je het domein niet meer gebruiken? Kies dan voor Verwijderen bij registry. Bij deze keuze wordt het domein verwijderd en weer ter registratie vrijgegeven. Wanneer je voor verwijdering kiest, ontvangt de domeineigenaar een extra e-mail om dit te bevestigen.

losse-domein-vervolgproces.png

Let op: na een opzegging van een domein vóór de afloop van de contractduur van het bijbehorende pakket, worden reeds betaalde bedragen niet teruggestort.

Verhuiscode voor mijn domeinnaam

Let op: om een verhuiscode te kunnen opvragen dient het domein eerst in opzegging te staan!

Als je een domeinnaam wilt verhuizen naar een andere provider, dan heb je hiervoor een verhuiscode nodig. Deze code wordt ook wel token, EPP-code, authcode of authinfo-code genoemd.

De authinfo-code is een beveiligingscode die je nodig hebt voor een domeinverhuizing. De code is nodig om te verifiëren dat je de bevoegdheid hebt om een domein te verhuizen.

Verhuiscodes worden alleen verstuurd aan het e-mailadres van de domeinhouder. Let erop dat dit adres kan afwijken van het e-mailadres dat je voor je STRATO account gebruikt.

Als je een domeinnaam bij ons hebt opgezegd, dan krijg je 30 dagen voor de opzegdatum automatisch de verhuiscode toegestuurd.

Je kunt de authinfo-code in de klantenlogin opvragen, zodra we de opzegging van het domein hebben ontvangen. We sturen de code dan aan het e-mailadres van de domeineigenaar.

Hiervoor ga je in de klantenlogin naar Je pakket --> Overzicht.

Op deze pagina vind je een overzicht van je domeinen. Hiervoor scroll je iets naar beneden totdat je het volgende ziet:

je_pakket-overzicht-domeinen-authinfo-code.png

domeinen-authinfo-code.png

Bij elk domein met de status opzegging ontvangen, zie je een link Authinfo-code verzenden.

Via deze link vind je een overzicht met de volgende informatie:

  • Het domein waarvoor je de authinfo-code aanvraagt
  • De domeineigenaar
  • Het e-mailadres van de domeineigenaar

Zijn alle gegevens juist? Selecteer dan de knop Authinfo-code versturen. We sturen de verhuiscode dan binnen 24 uur per e-mail naar de domeineigenaar.

authinfo-code-versturen.png

Hoe werkt een providerwissel en hoe beëindig ik het contract van mijn domein?

Let op: Bij het opzeggen van je pakket worden ook alle domeinnamen en extra diensten van dat pakket beëindigd.

Opzegtermijn en contractduur

Voor de opzegging zijn de opzegtermijn en de contractduur van belang. De opzegtermijn vind je in de algemene voorwaarden. De contractduur van je pakket zie je in het pakketoverzicht onder Je contract:

pakketoverzicht-contract-contractperiode.png

Wil je hulp van onze klantenservice? Ga dan naar de Contactpagina. We helpen je graag verder bij het opzeggen van je pakket.

Heeft dit artikel je geholpen?
Info: bbda7c7f725c0e6262c36557fc2c7aed9079995f