Hoe voorkom je (DMARC) bounce-meldingen?
Het is mogelijk dat een contactformulier of vergelijkbaar systeem op je website een bounce-melding genereert. Deze melding luidt dan bijvoorbeeld ‘Email rejected per DMARC policy for aol.com’.
Zulke bounce-meldingen kunnen ontstaan als je een contactformulier of een vergelijkbaar systeem gebruikt dat automatisch e-mails verstuurt. Het e-mailadres dat in dit formulier wordt ingevoerd, dient dan als afzenderadres. Het bericht wordt vervolgens verstuurt via de PHP-mailfunctie van de webserver die je gebruikt. Maar sommige providers, zoals AOL en Yahoo, werken volgens DMARC-richtlijnen. Daarin staat onder meer dat elk bericht met een afzenderadres op het domein van de provider alleen via de eigen webserver mag worden verstuurd.
Stel, een bezoeker van je webpagina heeft een e-mailadres als naam@yahoo.com, en vult met dit adres jouw formulier in. Dan komt zijn bericht niet aan, omdat onze e-mailservers volgens de richtlijnen van deze providers een dergelijk bericht moeten blokkeren.
Wat kun je hiertegen doen?
- Gebruik nooit het e-mailadres van je bezoeker als afzenderadres in je contactformulier of in vergelijkbare systemen. In plaats daarvan kies je een afzenderadres op je eigen domein. Dit adres hoeft overigens niet echt te bestaan, het gaat er alleen om dat het een willekeurig adres op jouw domein is.
- In de e-mail die je contactformulier genereert, plaats je bijvoorbeeld een reply-to-header waarin het e-mailadres van de bezoeker staat. Je kunt dit adres ook in een eigen veld in het formulier vermelden. In beide gevallen zie je wie het bericht heeft verstuurd en kun je dus de klant of bezoeker rechtstreeks aanschrijven.