Een goede vindbaarheid van je website via zoekmachines is één van de belangrijkste succesfactoren voor een website. Om überhaupt door Google, of alternatieven voor Google zoals Bing of Yahoo, gevonden te worden, moet je website allereerst in de index weergegeven worden. Belangrijk daarbij is dat je een duidelijke bedrijfsnaam hebt, zodat mensen je weten te vinden. We laten je zien hoe je jouw URL per zoekmachine registreert.
Ongeveer tweederde van de online zoekopdrachten wordt via de marktleider Google uitgevoerd. Met dagelijks miljarden bezoekers positioneert de zoekdienst zich als centrale interface van het world wide web. Voor personen die professionele online projecten runnen, is de aanwezigheid in de zoekresultaten van Google en het monitoren hiervan, via bijvoorbeeld Google Analytics of alternatieve webanalysetools, van fundamenteel belang voor een succesvolle online business. Wil ook jij in de databank worden opgenomen, dan biedt Google je twee opties: of je wacht tot een search engine crawler je website opmerkt via een externe link of je neemt het heft in eigen handen en meldt je website zelf bij Google aan.
Alles wat je voor je Google-indexering nodig hebt, is een Google-account en de URL van je website of online project. De aanmelding verloopt in drie stappen en kan snel voltooid worden.
Bij de registratie wijst Google gebruikers er direct op dat ingediende URL’s niet automatisch in de zoekindex worden opgenomen. De adressen die bij Google ingediend zijn, worden binnen een paar dagen gecrawld door zoekbots en vervolgens op hun relevantie getest. Als je website aan de Google richtlijnen voor webmasters voldoet, staat in de regel niets je Google-indexering in de weg. Of je URL bij Google vermeld wordt, kun je checken door middel van een eenvoudige zoekopdracht. Voer hiervoor het volgende in het Google-zoekveld in:
site:www.jouwdomein.nl
De zoekterm site instrueert Google om alle geïndexeerde URL’s van het betreffende domein in de zoekresultatenlijst te tonen. Toont de zoekopdracht ondanks het indexeringsverzoek niet het gewenste resultaat, controleer dan of de mislukte indexeringspoging het gevolg is van een technisch probleem. Klassieke foutbronnen zijn het robots.txt bestand, de HTML-meta-tag, incorrecte HTTP-statuscodes en de Canonical-tag.
Verdere informatie over je website aanmelden bij Google en mogelijke problemen bij de indexering worden in de volgende video besproken:
Met 5 procent van het marktaandeel staan Bing en Yahoo in de schaduw van Google wat betreft gebruikersaantallen, maar toch is een indexering bij deze zoekmachines zeker het overwegen waard. Sinds 2010 hebben Bing en Yahoo een gezamenlijk advertentienetwerk opgesteld, waardoor er maar één aanmelding nodig is om je website in de twee zoekmachines te registreren.
Heb je een website of een webshop bij STRATO? Dan heb je geen omkijken meer naar de HTML-code. Onze Sitebuilder en webshop-pakketten zijn namelijk professionele tools waarmee je zonder programmeerkennis een site bouwt die aan alle eisen voldoet. Bij ons vind je bovendien veel tools voor online marketing, onder andere STRATO rankingCoach voor SEO (zoekmachine-optimalisatie). STRATO helpt je met talloze tips en tools bij het bouwen van een SEO-vriendelijke website die snel gevonden wordt door Google en andere zoekmachines. STRATO rankingCoach ondersteunt je bovendien met handige video’s en gedetailleerde handleidingen waarmee je zelfs als leek op SEO-gebied goede resultaten kunt behalen. En als een zoekmachine je site kan vinden, kan een klant dat natuurlijk ook!
Heb je uiteindelijk een goede positie in de zoekresultaten veroverd? Dan kun je diverse Google Analytics-API’s gebruiken. Dit zijn software-interfaces waarmee je het succes van je website kunt analyseren en gebruiken. Je hoeft je hiervoor alleen maar aan te melden bij Google Analytics. Daarbij kun je erop vertrouwen dat Google Analytics voldoet aan de lokale privacywetgeving, dus ook aan de strenge Europese wetgeving.
Wil je succesvol zijn met je website op het internet en de vindbaarheid van je website verbeteren, dan is het belangrijk om je aan te melden bij Google of een andere zoekmachine zoals Yahoo of Bing. Als je lang genoeg wacht, kan het ook zijn dat de zoekmachines uit zichzelf de URL’s van je website indexeren en je zo automatisch in de Google index of die van Yahoo en Bing terecht komt. Dit kan enige tijd duren, vooral bij kleinere webprojecten. Je website aanmelden bij Google, Yahoo of Bing is een kleine moeite en daarom raden we ook aan om dit te doen. Zo bewerkstellig je sneller een betere vindbaarheid van je website.