Website aanmelden bij Google

Belangrijke stap voor de vindbaarheid van je website

Een goede vindbaarheid van je website via zoekmachines is één van de belangrijkste succesfactoren voor een website. Om überhaupt door Google, of alternatieven voor Google zoals Bing of Yahoo, gevonden te worden, moet je website allereerst in de index weergegeven worden. Belangrijk daarbij is dat je een duidelijke bedrijfsnaam hebt, zodat mensen je weten te vinden. We laten je zien hoe je jouw URL per zoekmachine registreert.


Google-index: hoe kun je bij Google je website aanmelden?

Ongeveer tweederde van de online zoekopdrachten wordt via de marktleider Google uitgevoerd. Met dagelijks miljarden bezoekers positioneert de zoekdienst zich als centrale interface van het world wide web. Voor personen die professionele online projecten runnen, is de aanwezigheid in de zoekresultaten van Google en het monitoren hiervan, via bijvoorbeeld Google Analytics of alternatieve webanalysetools, van fundamenteel belang voor een succesvolle online business. Wil ook jij in de databank worden opgenomen, dan biedt Google je twee opties: of je wacht tot een search engine crawler je website opmerkt via een externe link of je neemt het heft in eigen handen en meldt je website zelf bij Google aan.

Alles wat je voor je Google-indexering nodig hebt, is een Google-account en de URL van je website of online project. De aanmelding verloopt in drie stappen en kan snel voltooid worden.

  1. Google-account aanmaken
    Om een Google-account aan te maken, open je de startpagina en maak je een gratis gebruikersaccount aan. Klik hiervoor op de knop "Aanmelden" en vervolgens op "Account aanmaken". Google leidt je nu door het registratieproces. Dit punt kan overgeslagen worden als je al bij Google geregistreerd bent.

  2. Google Search Console starten
    Open de Google Search Console via: https://www.google.com/webmasters/tools/submit-url

  3. Website invoeren
    Voer het volledige adres van je website in op het daarvoor bestemde veld en let hierbij goed op de juiste schrijfwijze, inclusief http of https en de trailing slash aan het einde van de URL. Vervolgens dien je je identiteit te bevestigen met de Captcha “ik ben geen robot”, waarna je de aanmelding naar Google kunt versturen.

Website aanmelden bij Google

Vooruitzichten van het handmatig indexeren van je website bij Google

Bij de registratie wijst Google gebruikers er direct op dat ingediende URL’s niet automatisch in de zoekindex worden opgenomen. De adressen die bij Google ingediend zijn, worden binnen een paar dagen gecrawld door zoekbots en vervolgens op hun relevantie getest. Als je website aan de Google richtlijnen voor webmasters voldoet, staat in de regel niets je Google-indexering in de weg. Of je URL bij Google vermeld wordt, kun je checken door middel van een eenvoudige zoekopdracht. Voer hiervoor het volgende in het Google-zoekveld in:

site:www.jouwdomein.nl

De zoekterm site instrueert Google om alle geïndexeerde URL’s van het betreffende domein in de zoekresultatenlijst te tonen. Toont de zoekopdracht ondanks het indexeringsverzoek niet het gewenste resultaat, controleer dan of de mislukte indexeringspoging het gevolg is van een technisch probleem. Klassieke foutbronnen zijn het robots.txt bestand, de HTML-meta-tag, incorrecte HTTP-statuscodes en de Canonical-tag.

Verdere informatie over je website aanmelden bij Google en mogelijke problemen bij de indexering worden in de volgende video besproken:

Video over het aanmelden van je website bij Google
 

Bing en Yahoo indexering: hoe meld je je website aan bij Bing en Yahoo?

Met 5 procent van het marktaandeel staan Bing en Yahoo in de schaduw van Google wat betreft gebruikersaantallen, maar toch is een indexering bij deze zoekmachines zeker het overwegen waard. Sinds 2010 hebben Bing en Yahoo een gezamenlijk advertentienetwerk opgesteld, waardoor er maar één aanmelding nodig is om je website in de twee zoekmachines te registreren.

  1. Microsoft-account aanmaken
    Open bing.nl en registreer een gratis Microsoft-account. Klik hiervoor op de knop "Aanmelden" en vervolgens op "Microsoft-account". Hier vul je de benodigde informatie voor de registratie in.

  2. Bing Webmasters Tool starten
    Met de voltooide registratie heb je nu toegang tot de Bing Webmaster tools. Net als bij Google, moet je als Bing-gebruiker de URL van je website invoeren voor het indexeren en daarna jezelf verifiëren als de eigenaar van de website.

  3. Website invoeren
    Onder "Mijn site configureren" geef je de sitemap van je website aan Bing en Yahoo. Normaal gesproken duurt het een paar dagen voor je website in de zoekmachine geïndexeerd wordt. De voortgang kun je bekijken in de statusupdates.

Aanmelden google seo

SEO (zoekmachineoptimalisatie) bij STRATO

Heb je een website of een webshop bij STRATO? Dan heb je geen omkijken meer naar de HTML-code. Onze Sitebuilder en webshop-pakketten zijn namelijk professionele tools waarmee je zonder programmeerkennis een site bouwt die aan alle eisen voldoet. Bij ons vind je bovendien veel tools voor online marketing, onder andere STRATO rankingCoach voor SEO (zoekmachine-optimalisatie). STRATO helpt je met talloze tips en tools bij het bouwen van een SEO-vriendelijke website die snel gevonden wordt door Google en andere zoekmachines. STRATO rankingCoach ondersteunt je bovendien met handige video’s en gedetailleerde handleidingen waarmee je zelfs als leek op SEO-gebied goede resultaten kunt behalen. En als een zoekmachine je site kan vinden, kan een klant dat natuurlijk ook!

Heb je uiteindelijk een goede positie in de zoekresultaten veroverd? Dan kun je diverse Google Analytics-API’s gebruiken. Dit zijn software-interfaces waarmee je het succes van je website kunt analyseren en gebruiken. Je hoeft je hiervoor alleen maar aan te melden bij Google Analytics. Daarbij kun je erop vertrouwen dat Google Analytics voldoet aan de lokale privacywetgeving, dus ook aan de strenge Europese wetgeving.


Website aanmelden bij Google

Samenvatting

Wil je succesvol zijn met je website op het internet en de vindbaarheid van je website verbeteren, dan is het belangrijk om je aan te melden bij Google of een andere zoekmachine zoals Yahoo of Bing. Als je lang genoeg wacht, kan het ook zijn dat de zoekmachines uit zichzelf de URL’s van je website indexeren en je zo automatisch in de Google index of die van Yahoo en Bing terecht komt. Dit kan enige tijd duren, vooral bij kleinere webprojecten. Je website aanmelden bij Google, Yahoo of Bing is een kleine moeite en daarom raden we ook aan om dit te doen. Zo bewerkstellig je sneller een betere vindbaarheid van je website.