Succes op social media

De weg naar succes op social media

Het is haast niet meer mogelijk om online succesvol te zijn zonder social media of social media-marketing. Of er nu gekozen wordt voor één van de belangrijkste social media kanalen Facebook, Twitter, Instagram, Snapchat of YouTube, bijna ieder bedrijf moet zichtbaar zijn op sociale media om zijn doelgroep goed te kunnen bereiken. Het is gelukkig niet moeilijk om je als bedrijf op deze platformen aan te melden; voor je het weet is je bedrijfspagina op Facebook aangemaakt of je Instagrambedrijfsprofiel ingericht. Wil je ervoor zorgen dat je met één klik meteen op alle belangrijke portalen te vinden bent? Dan kun je ook gebruikmaken van een listingtool.

Het bedenken van een goede social media-strategie kost veel tijd en energie; posts en content worden weken van tevoren gepland en er moet ook hard gewerkt worden aan samenwerkingen met influencers. Maar kanalen die er professioneel uitzien en regelmatig nieuwe content bevatten, leveren weinig succes op als ze geen fans en followers hebben. En ook al is het plaatsen van de eerste posts doorgaans heel gemakkelijk; echt succesvol worden op social media-platformen is vaak nog een hele uitdaging. Het gebeurt namelijk maar zelden dat followers uit zichzelf op je pagina afkomen. In plaats daarvan moet je actief hun aandacht trekken en deze ook vasthouden. Hierdoor worden sommige mensen op het idee gebracht volgers te kopen, om zo versneld succes te boeken op social media. Ook likes kopen lijkt een interessante optie. Maar is volgers of likes kopen werkelijk nuttig?


Hoe gaat likes en followers kopen?

Hoe gaat likes en followers kopen in zijn werk?

Waar kan je eigenlijk volgers kopen? Als je via Google op zoek gaat naar meer informatie over dit onderwerp, zal je al snel zien dat er talloze websites zijn waarop je op een bepaalde manier followers kunt kopen. We hebben ons in de voorwaarden van twee aanbieders verdiept.

Op de Nederlandse website followersnet.com kun je erg gemakkelijk meer Instagram-volgers vergaren en Facebook-likes kopen, maar ook Twitter-volgers en YouTube-likes. Voor maar één euro kun je hier al 100 Instagram-volgers kopen; betaal je vier euro, dan krijg je er 1.000. De prijzen voor Facebook-likes liggen ook in deze prijsklasse. Het platform belooft dat wanneer je volgers verliest, deze binnen de garantieperiode kosteloos opnieuw geleverd worden. Betaling verloopt via PayPal en iDeal.

Een andere website is buycheapestfollowers.com. Van alle websites die we tijdens onze zoektocht tegenkwamen, biedt deze website het grootste portfolio aan. Het aanbod aan fans, followers of downloads beperkt zich niet alleen tot de bekende social media-kanalen, maar omvat ook andere platformen zoals Tumblr of Vimeo en andere alternatieven voor Facebook en YouTube. Daarnaast worden fans en followers in verschillende kwaliteitscategorieën ingedeeld. Je kunt bijvoorbeeld high quality Instagram-followers kopen (1.000 followers ca. EUR 9) of semi-actieve volgers kopen (1.500 followers ca. EUR 9). Betaling op de website is onder meer mogelijk met creditcard en PayPal, en het platform biedt een ‘niet goed, geld terug’-garantie.

Zoals uit de bovenstaande twee voorbeelden blijkt: followers kopen is, net als likes kopen, niet duur. Voor een paar euro kun je er al een paar duizend volgers op Instagram bij kopen, die je daarna, volgens de beloftes van de aanbieder, binnen een paar dagen op je profiel hebt staan.


Ongeloofwaardige influencers

Ongeloofwaardige influencers

Hier dient zich al meteen het eerste probleem aan: een kanaal dat binnen enkele dagen ineens 10.000 volgers heeft, komt allesbehalve geloofwaardig en natuurlijk over. Voor bedrijven lijkt dit op het eerste gezicht geen groot probleem, omdat niemand zich in eerste instantie stoort aan een bedrijfspagina die snel groeit. In de social media-wereld vind je echter niet alleen merken en particulieren, maar ook personen die door middel van samenwerkingsverbanden op bijvoorbeeld Instagram hun brood verdienen. Denk hierbij aan bloggers, vloggers (influencers die geld verdienen met YouTube), modellen en BN’ers, oftewel: influencers.

Bedrijven die een samenwerkingsverband met een influencer willen aangaan, kunnen snel uitvinden of fans en likes organisch of betaald geworven zijn. Er zijn talrijke tools waarmee Instagram-accounts in een paar seconden geanalyseerd kunnen worden. Wanneer een bedrijf een bepaalde influencer op het oog heeft, maar er vervolgens door opvallende statistieken achter komt dat er followers gekocht zijn, dan neemt de interesse over het algemeen gauw af. Maar niet alleen met behulp van statistiektools kun je zien of er followers zijn gekocht; één blik op de followers-lijst zegt vaak al meer dan duizend analyses. Typische kenmerken van aangekochte followers zijn ontbrekende profielfoto’s en cryptische namen.


Facebook likes kopen

Volgers kopen; 10.000 followers, maar geen interactie

Onze conclusie over het onderwerp ‘volgers kopen’ door influencers: het is onbetrouwbaar, gemakkelijk te traceren en levert uiteindelijk niet veel op. Bedrijven die op zoek zijn naar influencers, moeten goed uitzoeken of het bereik van de geselecteerde bloggers of Instagramsterren organisch is ontstaan of niet. Heeft een kanaal bijvoorbeeld 100.000 followers, maar tonen deze followers geen betrokkenheid omdat ze gekocht zijn, dan levert het een bedrijf natuurlijk alsnog niks op.

Betrokkenheid van gebruikers is één van de belangrijkste KPI’s in de online marketing, in het bijzonder bij social media-marketing. Followers die gekocht zijn, hebben over het algemeen geen interesse in de posts van bedrijven en influencers. Hierdoor is de engagement rate slecht; een gekochte volger zal maar zelden op een post reageren of deze liken. Reacties en likes kun je ook kopen, maar dan kom je eveneens gauw in een kostenspiraal terecht die uiteindelijk niks zal opleveren.

Het is verstandiger om tijd en geld te steken in goede acties en leuke content, om zo op een natuurlijke manier nieuwe followers te genereren. Het aangaan van samenwerkingen met influencers is hierbij de eerste stap. Ook is het een goed idee om ervoor te zorgen dat externe websites of influencers links naar jouw website plaatsen. Maar zoals gezegd: wees voorzichtig bij het uitkiezen van deze influencers! Bekijk overigens ook onze andere tips voor het verbeteren van je online zichtbaarheid.