Technische zoekmachineoptimalisatie

  • Gebruik het belangrijkste keyword in title, description etc.
Ontdek rankingCoach
metatags

Zo optimaliseer je title, description en URL

Met kleine technische optimalisaties maak je een website aantrekkelijker voor zoekmachines. Een van de belangrijkste factoren in SEO is de titel van de pagina (de ‘title’-tag). Zorg er bovendien voor dat het adres (de URL), de titel, de beschrijving (‘meta description’) en inhoud op elkaar aansluiten. En met een sitemap scoor je nóg hoger in zoekmachines.

Wat is de optimale titel (title / meta title)?

De titel van je pagina verschijnt in zoekmachines als kopje boven je zoekresultaten. Deze paginatitel is de tekst die je helemaal bovenin het browservenster in de smalle kopbalk kunt lezen. Het mag een andere tekst zijn dan de kop boven je pagina (H1).

Plaats het belangrijkste keyword zo ver mogelijk vooraan in de title, zodat de zoekmachine onmiddellijk begrijpt welk thema je pagina behandelt.

De lengte van de title mag zowel in de desktopversie als in de mobiele versie van je website maximaal 70 tekens zijn. De title wordt dan niet afgebroken in de zoekresultaten.

Bij de STRATO Sitebuilder stel je deze elementen in de bewerkingsmodus in. Ga met de muis naar het icoon in de navigatiebalk en kies ‘Bewerken’. De blogsoftware WordPress stelt titles automatisch samen uit koppen boven je artikel of pagina.

Wat is een meta description?

Zoekmachines tonen de meta description als korte omschrijvingen in je zoekresultaten. Je kunt dit gebruiken om een duidelijke en informatieve samenvatting van de content op je website in Google te tonen. Dat verleidt gebruikers tot een bezoek aan je website. Beperk je omschrijving tot 120 tekens, voor desktop en mobiel. En plaats ook hier weer de belangrijkste keywords vooraan in de tekst.

Als het om de description gaat is Google nogal flexibel. Wanneer iemand jouw site vindt met een keyword waarvoor je de site niet hebt geoptimaliseerd, laat Google automatisch een deel van de tekst zien die bij dit keyword past. Het keyword is dan vet gemarkeerd. Dat is natuurlijk handig, want zo wordt je website voor veel meer keywords vindbaar.

Om in WordPress een description aan te maken, installeer je de plugin Yoast SEO. Vervolgens kun je voor elk artikel een eigen description-tekst invoeren.

In Joomla vind je deze optie bij elke post onder ‘Metadata Options’, in de STRATO Webshop bij elke productbeschrijving. En in de Sitebuilder van STRATO voeg je de (algemene) beschrijving in via Instellingen, Browser-instellingen. Je kunt ook descriptions voor afzonderlijke pagina’s aanmaken. Ga hiervoor links in het scherm naar Websitestructuur -> Bewerken -> Pagina-instellingen).

Hoe maak ik een sitemap?

Een XML-sitemap is het structurele overzicht van je website. Het toont een schematische opsomming van alle pagina’s in je site. Deze sitemaps helpen zoekmachines om snel gewijzigde en nieuwe pagina’s te indexeren.

In WordPress kun je hiervoor de plugin Google XML Sitemaps gebruiken. Daarna meld je de sitemap aan in Google Search Console. Kijk hier voor meer informatie. Als klant van STRATO kun je dit overigens automatisch laten doen via de klantenlogin (Kies je pakket, dan Google Services, vervolgens Google Search Console).

Met de HTML-sitemap ondersteun je vooral de bezoekers van je website. Zij krijgen hiermee een snel overzicht. Via de footer of de navigatiebalk toon je op elke pagina een link naar deze sitemap, zodat bezoekers hem snel kunnen vinden.


zoekmachineoptimalisatie

Sneller afbeeldingen laden

Het is aan te raden de laadtijd van je website te reduceren, door de bestandsgrootte van je foto’s te verminderen en performance-plugins te installeren. Zoekmachines én bezoekers hechten namelijk veel waarde aan snelle websites.

In SEO speelt de laadtijd van je site een steeds sterkere rol. Daarom raden we je aan de foto’s op je site te comprimeren en ‘alt’-teksten toe te voegen. Met deze optimalisatieslag wordt je site ook vindbaar via Google Afbeeldingen. Een SEO check is een goede manier om inzicht te krijgen in onder andere de vindbaarheid van je website in zoekmachines.

Hoe kun je foto’s optimaal plaatsen?

Geef je afbeeldingen een goede bestandsnaam. Gebruik daarbij het belangrijkste keyword. Dat moet ook betrekking hebben op de inhoud van de foto. Plaats een koppelteken tussen de woorden als je meer woorden gebruikt.

Voorzie je foto’s ook van een alternatieve beschrijving (alt-tekst). Deze tekst wordt getoond als een gebruiker de afbeelding niet kan zien. De alt-beschrijving helpt blinden en slechtzienden bovendien om je site te begrijpen als ze een screenreader gebruiken. Beschrijf de inhoud van je afbeelding dus in een korte zin. In de Sitebuilder van STRATO doe je dit door in de bewerkingsmodus de foto aan te klikken en vervolgens Configuratie openen te kiezen.

Maak bovendien een omschrijving aan waarin het belangrijkste keyword nog eens voorkomt. De omschrijving kan korter zijn dan de alt-tekst. Als je bijvoorbeeld een vakantiehuisje op Mallorca verhuurt, schrijf je ‘Vakantiehuisje Mallorca – nu te huur’.

Hoe maak ik afbeeldingsbestanden kleiner?

Des te hoger de kwaliteit van een foto, des te groter is het bestand. Maar grote bestanden zorgen ervoor dat je website langzamer laadt. Maak daarom de bestanden kleiner met een programma als Paint (Windows) of Preview (Mac OS). Nog beter zijn natuurlijk programma’s als Photoshop

We raden je ook aan om waar mogelijk met illustraties en afbeeldingen te werken die de inhoud van de tekst ondersteunen en de pagina optisch aantrekkelijker maken. Kijk voor meer informatie over het gebruik van afbeeldingen in hoofdstuk 4, Technische zoekmachineoptimalisatie

Hoe optimaliseer ik mijn site voor Google Afbeeldingen?

Om in de afbeeldingszoekfunctie van Google te verschijnen, mogen je foto’s niet te klein zijn. We raden een minimale resolutie van 300 x 300 pixels aan. Google heeft overigens een lichte voorkeur voor het 4:3-formaat. Andere formaten worden verkleind of slechts deels weergegeven.

Hoe snel is mijn website?

Als je belangrijke passages in de tekst benadrukt, verhoogt dit de leesbaarheid ook. Je kunt woorden of zinnen bijvoorbeeld vet schrijven of cursief. Als je in de ‘kale’ HTML werkt, doet je dit met de tags voor vetgedrukt en voor cursief. Beide tags worden gelezen door zoekmachines, die hieraan extra relevantie toekennen.