Producten, amusement en nieuws: de meeste internetgebruikers vinden informatie via een zoekmachine als Google. Met zoekmachineoptimalisatie, ofwel SEO (Search Engine Optimization) verhoog je de kans dat je website gevonden en bezocht wordt. Voor erg belangrijke keywords kun je ook adverteren op zoekmachines. Dit heet SEA Search Engine Advertising.
Ledereen kent GoLogle, Yahoo en Bing. Als je een zoekwoord invoert, zie je een lijst met soms miljoenen resultaten. De zoekmachines hebben grote databases waarin deze resultaten worden gekoppeld aan zoektermen. Daarnaast doorzoeken ze via zogeheten webcrawlers permanent het internet, om de resultaten actueel te houden. Nieuwe websites en pagina’s verschijnen daardoor vrij snel (maar niet meteen) in een zoekmachine.
Zoekmachines veranderen voortdurend de ranking-criteria, dus de manier waarop ze zoektermen aan resultaten koppelen. Maar die criteria houden ze geheim, om manipulatie te voorkomen. Toch zijn de belangrijkste factoren bekend.
Zoals altijd is het zinvol om de recensies van andere gebruikers te lezen voor je een plugin of een extensie downloadt en installeert. Het is dan ook zeer belangrijk dat je website aan deze SEO-eisen voldoet. Google is overigens met een marktaandeel van circa 94% de grootste zoekmachine.
Circa 60 procent van de internetgebruikers hebben een zoekmachine als startpagina in hun browser (bron: BITKOM). Een website die niet op de eerste pagina van het zoekresultaat verschijnt, wordt meestal niet eens gezien. Wie op internet geld verdient, bijvoorbeeld met een webshop, kan door een slecht zoekresultaat een fors omzetverlies lijden. Ook bloggers krijgen veel minder lezers als ze slecht vindbaar zijn.
SEO heeft nog een ander voordeel dan het goed vindbaar maken van je website. Een goede SEO-strategie zorgt ervoor dat je website sneller wordt, de inhoud beter en informatiever is en dat je een goede interne linkstructuur hebt. Daarvan profiteren ook je bezoekers en uiteindelijk jijzelf, want er is dan immers meer kans dat je bezoeker vaker terugkeert of een klant wordt.
Als je met Google of Bing zoekt naar ‘SEO’ zie je onmiddellijk de belangrijkste informatie. Je kunt ook een Google Alert aanmaken en zo automatisch op de hoogte blijven van nieuwe ontwikkelingen in dit vakgebied. Ga hiervoor naar www.google.nl/alerts en voer een zoekterm in, bijvoorbeeld ‘Google Update’. Vervolgens geef je aan op welk e-mailadres je de updates wilt ontvangen. In de opties kun je instellen hoe vaak je alerts krijgt, in welke taal je zoekt, of je alleen relevante resultaten wilt filteren enzovoort.
In deze serie artikelen leggen we je stap voor stap uit hoe je een goede SEO-strategie opzet. In elk hoofdstuk vind je links naar extra informatie. Ook maak je kennis met de belangrijkste begrippen, zodat je zelf op internet naar meer SEO-geheimen en tips kunt zoeken!