De invloed van zoekmachines op het succes van een website is nauwelijks te overschatten. Bijna iedereen gebruikt ze om de juiste website te kunnen vinden. Het is daarom ook logisch dat er in de afgelopen jaren een grote interesse is ontstaan in het verbeteren van de rankings in de resultaten van zoekmachines. Een weergave van je website op de eerste pagina van een zoekmachine kan al snel veel meer bezoekers opleveren dan een ranking op de derde of vierde pagina. Potentiële bezoekers kijken namelijk meestal niet verder dan de eerste pagina om te vinden wat ze zoeken.
Vandaag de dag is het succes van een website voor een groot deel afhankelijk van de positie in de zoekresultaten van Google en andere zoekmachines. Maar welke strategie leidt tot een sterke positie? Trial-and-error is een aanpak die velen toepassen bij search engine optimization (SEO). Simpelweg omdat het weinig tijd kost en je geen onderzoek hoeft te doen naar de achterliggende mechanismen van de zoekmachine. Hoewel deze aanpak op de korte termijn misschien kan werken, is het beter om gestructureerd aan zoekmachineoptimalisatie te werken.
Zonder gebruik van een SEO-tool weet je bovendien niet waarom eenpagina een bepaalde positie inneemt in een zoekmachine. Zo kan het voorkomen dat een pagina op de ene dag (door het één en ander aan je website te veranderen) een plekje stijgt, maar een week later drie plekken zakt. Als je je dan niet hebt verdiept in de zoekmachine of geen SEO-check hebt uitgevoerd, dan zal deze positieverandering een raadsel blijven. STRATO rankingCoach helpt je een SEO-scan uit te voeren om zo een uitgebreid inzicht te krijgen in de posities van jouw landingspagina’s in Google.
rankingCoach is de geavanceerde SEO-tool van STRATO, die het mogelijk maakt om een zeer uitgebreide SEO-scan uit te voeren. Zo vergroot je niet alleen de kansen op succes, maar leer je bovendien veel over de onderliggende mechanismen die zoekmachines gebruiken om zoekresultaten samen te stellen. We hebben ervoor gezorgd dat rankingCoach gebruiksvriendelijk is, zodat iedereen uit de voeten kan met deze software. Zo staat niets je nog in de weg bij het ontwikkelen van een succesvolle SEO-strategie. Met rankingCoach kun je je eigen SEO-tests uitvoeren en krijg je opdrachten waarmee je jouw website kunt optimaliseren met relevante zoektermen.
STRATO rankingCoach biedt onder andere de volgende voordelen:
De interface van rankingCoach is heel gebruiksvriendelijk ontworpen. Mocht je toch nog vragen hebben tijdens je SEO-scan of over de opdrachten die je in rankingCoach moet uitvoeren, dan kun je altijd contact opnemen met de professionals van STRATO. Met een grote hoeveelheid kennis en ervaring op het gebied van zoekmachineoptimalisatie zullen zij je vrijwel altijd verder kunnen helpen en je bovendien handige SEO tips kunnen geven.
De positie van je website in de zoekmachineresultaten wordt natuurlijk niet uitsluitend door je eigen handelingen bepaald. Het is de uitkomst van een vergelijking van jouw website met andere sites, die bij iedere zoekopdracht wordt gemaakt. Omdat je positie afhankelijk is van je concurrenten, kan het heel interessant zijn om deze concurrenten onder de loep te nemen. Met rankingCoach van STRATO kun je niet alleen een uitgebreide SEO-scan van je eigen website uitvoeren, maar kun je ook de sites van je concurrenten analyseren. Zo krijg je inzicht in de zoektermen waarmee je concurrenten in de zoekmachines zijn opgenomen.
Na een keyword-analyse en de SEO-check van je volledige website is het zinvol om de gebruikte zoekwoorden in de gaten te houden. Je kunt dan zien of je optimalisatie vruchten afwerpt. Onze keywordtool, die geïntegreerd is in rankingCoach, helpt je hierbij en toont de rankings van de belangrijkste zoekwoorden.
Zoekmachines veranderen voortdurend de ranking-criteria, dus de manier waarop ze zoektermen aan resultaten koppelen. Die criteria houden ze geheim om manipulatie te voorkomen. Toch zijn de belangrijkste factoren bekend. Die gebruikt rankingCoach voor de analyse van je rankings.
Google Analytics is zonder twijfel de populairste software voor webanalyse. Het toont je informatie over gedrag en herkomst van bezoekers en is geïntegreerd met Google Ads, zodat je ook je advertentiecampagnes in het oog kunt houden. Het is mogelijk om alle informatie van Google Analytics rechtstreeks in rankingCoach weer te geven door deze twee tools met elkaar te verbinden.
Dit leidt tot meerdere voordelen: in Analytics kun je duidelijke rapporten samenstellen, waarmee je relevante gegevens in één oogopslag paraat hebt. Als basis gebruik je bijvoorbeeld ‘Sessies’ en als eerste dimensie ‘Bron/medium’. Je kunt dan zien welke bezoekers via de organische zoekresultaten binnenkomen en welke via Google Ads je site ontdekken. Ook kun je onderzoek doen naar de bounce rate, oftewel het percentage bezoekers dat je site weer verlaat. Als dit te hoog ligt, is het mogelijk dat de inhoud van je teksten niet informatief of interessant genoeg is. Ook de gemiddelde duur van een sessie op je site en het gemiddeld aantal bezochte pagina’s zijn indicaties voor de kwaliteit van je content.
Nadat je een SEO-check hebt uitgevoerd, wordt het tijd om aan de slag te gaan met je website. STRATO rankingCoach geeft je wekelijks een aantal opdrachten voor zoekmachineoptimalisatie. Die leiden ertoe leiden dat de verschillende pagina’s van je website hoger in Google komen te staan. Voor je het weet staan ze op de eerste pagina van de zoekmachine!
Als je een SEO-check met rankingCoach uitvoert, krijg je meteen hands-on advies en opdrachten om je rankings te verbeteren. Op die manier resulteert het checken van SEO ook direct in maatregelen voor optimalisering en sla je twee vliegen in één klap.
Een SEO-check met rankingCoach is heel eenvoudig. Je controleert de rankings van de keywords die het belangrijkst zijn voor jouw website. Je bepaalt wat deze zoekwoorden zijn met de keywordtool die in rankingCoach is geïntegreerd.
Je doet in principe één keer een SEO-check, daarna doe je aanpassingen. Vervolgens is het een kwestie van in de gaten houden. Als je de check hebt gedaan, kun je dagelijks monitoren hoe je website ervoor staat en hoe goed je rankings zijn. Ook krijg je een wekelijkse rapportage van de belangrijkste ontwikkelingen.