SEO draait vooral om keywords (ook wel zoekwoorden of zoektermen genoemd). Dit zijn begrippen die je in Google invoert om de informatie te vinden die je zoekt, zoals een thema, bepaald onderwerp of een product. Het is dus essentieel om de belangrijkste zoektermen voor jouw branche of thema te kennen, zodat je de website voor deze keywords kunt optimaliseren. SEO begint daarom altijd met een keyword-analyse.
Een keyword-analyse is onderdeel van een SEO check. Je ontdekt hiermee welke zoektermen belangrijk zijn voor jouw branche. U kunt hiervoor bijvoorbeeld een keyword tool voor zoekwoorden gebruiken. Als je bijvoorbeeld schoenen online verkoopt, is het waarschijnlijk ook handig om zoektermen als ‘laarzen’, ‘sandalen’ en ‘pumps’ te gebruiken. Die omschrijven je producten immers beter. Als aanvulling hierop geeft een website analyse een goed inzicht in hoe jouw website scoort in zoekmachines.
Om te beginnen: met je gezond verstand. Probeer te bedenken welke begrippen gebruikers met je website associëren. Vervolgens kijk je of mensen daadwerkelijk naar deze zoekterm zoeken. Je kunt hierbij gebruikmaken van diverse handige online tools:
Bij korte keywords (Short Tail-keywords) is het lastig om hoog te scoren, omdat deze vaak al naar veel concurrerende websites leiden (zoals ‘schoenen’). Daarom is het soms slimmer een Long Tail-combinatie te gebruiken. Denk daarbij aan combinaties als ‘blauwe schoenen stof veters’. Als je deze combinatie in je website verwerkt, spreek je natuurlijk een veel kleinere doelgroep aan. Maar als iemand op deze combinatie zoekt, is de kans groot dat hij deze schoenen ook daadwerkelijk bestelt, als hij ze bij jou vindt
Met de juiste domeinnaam scoor je beter in zoekmachines. We raden je bijvoorbeeld aan een domein te registeren waarin de belangrijkste zoekterm van je website voorkomt. In Google of Bing telt de domeinnaam namelijk mee in de waardering van websites.
Als je domein een keyword bevat, scoor je hoger in zoekmachines. Stel, je opent een webshop in kassabalkjes. Dan word je aanzienlijk beter gevonden als je het domein www.kassabalkjes.nl registreert dan wanneer je een ander adres gebruikt.
In je keyword-analyse zag je welke keywords voor jouw website het meest tellen. Combineer maximaal twee keywords met koppeltekens en probeer die combinatie als domeinnaam te registreren. Meer keywords in één adres zijn niet zo zinvol. Zoekmachines én bezoekers nemen je dan niet meer zo serieus. Probeer altijd een korte, duidelijke domeinnaam te kiezen, zodat je bezoekers het adres eenvoudig en snel in de browser kunnen typen.
Heb je een webshop of een zakelijke website met diensten in je regio? Dan kun je ook de keywords met de naam van deze regio of stad combineren. Veel gebruikers zoeken namelijk naar producten of winkels in hun directe omgeving, bijvoorbeeld op ‘biowinkel Amsterdam’. Mocht je toevallig de website biowinkel-amsterdam.nl hebben, dan kom je bij deze zoekterm waarschijnlijk hoger in de zoekresultaten dan andere websites. Ook zijn gebruikers dan eerder geneigd om jouw website aan te klikken.
Controleer eerst bij STRATO of je domeinnaam nog vrij is. Je krijgt ook voorstellen voor alternatieve domeinnamen en je kunt ervoor kiezen om meteen diverse varianten te registreren of bijvoorbeeld te kiezen voor meerdere extensies.
Vaak is het ook slim om een domeinnaam met een tikfout erin te registreren (bijvoorbeeld starto.nl of weerniews.nl). Bezoekers vinden je dan ook als ze je adres of de zoekbegrippen fout invoeren. Deze domeinen laat je dan naar je hoofddomein verwijzen.
De meeste aantrekkelijke keyword-combinaties op .nl of .com zijn intussen al door anderen geregistreerd. Maar als je geluk hebt, vind je het domein dat je zoekt op een veilingsite als Sedo. Of de gevraagde prijs het waard is, varieert per domeinnaam. Maar let er hoe dan ook op dat je domein niet de naam of het merk van anderen bevat.
Er worden natuurlijk steeds meer nieuwe extensies beschikbaar gesteld. Daarmee stijgen je kansen op een aantrekkelijke en gemakkelijk te onthouden domeinnaam. Een adres als www.schoenenwinkel-in.amsterdam doet het bijvoorbeeld goed, ook in je marketing.