De afgelopen jaren is de omzet die resulteerde uit verkoop via webshops enorm gestegen. Of het nu gaat om mobiele telefoons, keukenapparatuur of auto’s: vrijwel alles wordt gekocht en verkocht via internet. Zeker na de ongelukkige komst van de COVID-19-pandemie zijn meer traditionele, fysieke winkels overstag gegaan en bieden hun diensten en producten nu ook op internet aan. Kortom, er vindt veel handel plaats op internet. Ook al kunnen de kosten voor het opzetten van een webshop hoog oplopen, het is vaak een veel flexibeler alternatief dan een fysieke winkel. Daarom leent een webshop zich dus uitermate goed voor diegenen die altijd al hun eigen winkel wilden hebben, maar niet de financiële middelen hebben voor het huren of kopen van een winkelpand. Wanneer je een webwinkel begint, dan wil je de kosten van die webwinkel natuurlijk zo laag mogelijk houden. Bij STRATO zit je dan goed. Bij ons vind je verschillende scherp geprijsde webshoppakketten, die ook nog eens zeer gebruiksvriendelijk en betrouwbaar zijn.
Door de diverse pakketten die we aanbieden, ben je bij STRATO altijd verzekerd van een webshop op maat. Wellicht vraag je je af: wat kost een webshop precies? De kosten van je webshop zijn mede afhankelijk van het pakket dat je kiest. Voor elk pakket geldt een standaardprijs, waar eventueel nog de setupkosten van je webshop bijkomen. Met ons goedkoopste pakket kun je al een webwinkel starten met tot 500 producten. Voor veel kleine en middelgrote bedrijven biedt dit goedkope webshoppakket daarom voldoende mogelijkheden. Verder krijg je er een gratis domeinnaam bij, zodat je zelf kunt bepalen onder welke naam je webshop online te vinden is. Vanzelfsprekend wordt de hosting kosteloos door STRATO verzorgd. Twijfel je nog? Bij ons kun je je webshop gedurende de eerste dertig dagen uitproberen met de geld-terug-garantie.
Anders dan in fysieke winkels kunnen je potentiële klanten je producten niet vasthouden, passen, testen en proeven. Wél kan je er voor zorgen dat je klanten een zo duidelijk mogelijk beeld van je producten en diensten krijgen. Dit bereik je door de producten op een passende wijze weer te geven. Verkoop je fysieke producten? Dan is goede productfotografie belangrijk. Afhankelijk van de hoeveelheid producten en de complexiteit van de klus, is het goed mogelijk dit zelf te doen. Er zijn ook tal van professionals die dit als beroep hebben. Vergeet niet dat de eerste, visuele indruk van je product het belangrijkst is. Zorg er dus voor dat de foto’s passen bij de producten en je doelgroep. Een goede productfoto kan al gauw € 5 per stuk kosten. Afhankelijk van je productpalet is het te overwegen hiervoor zelf de materialen en technologie aan te schaffen.
Naast productfoto's verwachten je potentiële klanten ook een beschrijving van je producten. Mocht je er plezier aan beleven deze teksten te schrijven, is er niets op tegen dit zelf te doen. Anderen kiezen er echter voor de teksten door een externe partij te laten schrijven. Let hier op of je een uurtarief hanteert, een prijs per tekst, of een prijs per woord. Een actuele woordprijs is € 0,10 - € 0,15. Met SmartWebshop van STRATO kun je teksten ook gemakkelijk door AI laten genereren.
En dan hebben we natuurlijk de producten zelf nog. Wanneer je je eigen producten vervaardigt, of zelf je voorraad beheert, gaan ook hier kosten in zitten. Opslag, logistiek, afschrijving, en natuurlijk de eerste, kapitale investering. Verkoop je producten van een ander? Dan kan je overwegen met een fulfiller of een dropshipper te werken. Deze partij, vaak een groothandelaar, beheert een voorraad, waar jij je bijvoorbeeld voor een vooraf overeengekomen deel en voor een van tevoren vastgestelde prijs in kan kopen. Wanneer je een product verkoopt via je webshop, handelt de dropshipper de verdere verzending af. Jij hoeft dan alleen maar met de klantenkant van je webwinkel bezig te zijn.
Een deel van je overheadkosten ontkom je niet aan. Hieronder vallen kosten als je Kamer van Koophandel inschrijving, je boekhouder, en bijvoorbeeld de kosten voor het voeren van een zakelijke rekening. Vergeet ook niet eventuele kosten voor externe waarborgzegels als bijvoorbeeld WebwinkelKeur en Trusted Shops. Deze verhogen het aanzien en de betrouwbaarheid van je webwinkel aanzienlijk! Een voordeel van een webwinkel is dat je geen fysieke winkelruimte nodig hebt. Het is echter aan te raden de ‘back office’ van je webwinkel goed op orde te hebben. Zorg ervoor dat je goed uitgerust bent op het gebied van bureau-artikelen zoals computer, printer, en internet, maar ook bijvoorbeeld je verzekeringen.
Nu je je gehele project op orde hebt, is het van belang dat je een goede indruk maakt en dat de potentiële klanten jouw webwinkel weten te vinden. De kosten om een passende huisstijl te laten ontwerpen, kunnen enorm verschillen. Ben je handig met Photoshop? Dan kun je zonder al te veel kosten je eigen logo en huisstijl ontwerpen. Wanneer dit voldoende is voor jouw project, is dat natuurlijk prima. Wanneer je echter een hele huisstijl wil laten ontwerpen, kunnen de kosten hiervoor aardig oplopen. Denk er goed over na of je alles wel nodig hebt, en kijk natuurlijk naar je begroting. STRATO biedt in de webshoppakketten verschillende design templates aan, waarmee je qua stijl wellicht al goed uit de voeten kan.
Wanneer je website eenmaal staat, je tevreden bent met logo en huisstijl, dan is het tijd dat je webshop goed gevonden kan worden. STRATO biedt je tools voor het zoekmachineoptimaliseren (SEO) van je webshop. Vanaf het pakket SmartWebshop Pro is rankingCoach inbegrepen, dat je helpt bij de optimalisatie van je website. Hierdoor zal Google je hoger in de zoekresultaten plaatsen, en dit leidt in de regel weer tot meer conversies. Ook hier kan je externe specialisten inhuren, die deze teksten voor je optimaliseren. Laat je dit doen, dan betaal je vaak een aanzienlijk uurtarief. Het optimaliseren van de website voor zoekmachineresultaten is echter pas het halve werk. Je webshop adverteren is minstens net zo belangrijk!
Een gerichte marketingcampagne, met banners, affiliateprogramma's, en gerichte zoekmachineadvertenties (SEA), biedt je enorm veel mogelijkheden en kansen om je webshop bij de juiste doelgroep zichtbaar te krijgen. Het is aan te raden goed over je doelgroep na te denken en te onderzoeken op welke manier deze groep(en) het best kunt bereiken. Verkoop je tweedehands auto onderdelen? Zoek dan je geluk op blogs, forums en social media-kanalen die gaan over het sleutelen aan auto's. Bied je echter bijvoorbeeld wellnessproducten aan, dan geeft een geheel andere marketingstrategie waarschijnlijk betere resultaten. Kortom: marketing is maatwerk, en met een goede strategie kan je je geïnvesteerde euro's snel hun werk zien doen.
De webshoppakketten van STRATO kun je eenvoudig uitbreiden met handige tools die je helpen om je webshop nog succesvoller te maken. Omdat het voor een webshop essentieel is dat mogelijke klanten je gemakkelijk online kunnen vinden, bieden wij verschillende marketingtools voor het verbeteren van je zichtbaarheid op het internet. Zo kun je kiezen voor onze SEO-tool, waarmee je je webshop optimaliseert voor je vindbaarheid in zoekmachines. Je kunt er zo voor zorgen dat je hoger in de zoekresultaten eindigt wanneer mensen bepaalde, voor jouw webshop relevante, trefwoorden invoeren. Naast de SEO-tool zijn er diverse andere features die je webshop aantrekkelijker maken. Denk aan socialmediakoppelingen, trackingtools en een zoekfunctie. Ook kun je bezoekers informeren wanneer ze producten in hun winkelmandje hebben achtergelaten.
Kortom: een webwinkelpakket van STRATO is niet alleen aantrekkelijk vanwege de lage kosten, het is ook nog eens zeer compleet!